Startproblem 480ES 87:a
Startproblem 480ES 87:a
Hej
Jag har ett problem med min 480, den vill nämligen inte starta....
Bilen har stått avställd ett halvår och häromdan skulle jag ta den till macken för att tanka luft och bensin inför stundande besiktning. Färden dit tog cirka 7 minuter och det gick fint. Eftersom batteriet var halvdött när jag startde den lät jag motorn gå under tiden jag fyllde på luft i däcken. När jag stod där med motorn igång så bara segnade den och dog. Sedan dess har den inte velat starta, varken då eller nu när den är kall.
Det verkar som den inte får tändning.
Efter lite efterforskningar bland foruminläggen här har jag kollat det mesta:
- Bränslepumpen funkar, soppan kommer fram till insprutet
- Mätt givaren vid svänghjulet, 233 ohm
- Mätt reläerna under handskfacket, visar båda på 750 ohm
- Båda reläerna klickar
- Kollat fördelaren, är ren och torr
- Kollat efter lossnade slangar, hittade inga
Har inte mätt den rosa kabeln till tändenheten då jag inte vet vad jag ska mäta.
Har ingen aning om vad detta kan bero på och hoppas jag kan få hjälp den här vägen.
Dessutom som ryker säkringen till vindrutetorkarna så fort jag vrider om nyckeln, kan det ha nåt samband? Skulle va tacksam om någon har ett kopplingsschema att dela med sig av.
Mvh Pepson
Jag har ett problem med min 480, den vill nämligen inte starta....
Bilen har stått avställd ett halvår och häromdan skulle jag ta den till macken för att tanka luft och bensin inför stundande besiktning. Färden dit tog cirka 7 minuter och det gick fint. Eftersom batteriet var halvdött när jag startde den lät jag motorn gå under tiden jag fyllde på luft i däcken. När jag stod där med motorn igång så bara segnade den och dog. Sedan dess har den inte velat starta, varken då eller nu när den är kall.
Det verkar som den inte får tändning.
Efter lite efterforskningar bland foruminläggen här har jag kollat det mesta:
- Bränslepumpen funkar, soppan kommer fram till insprutet
- Mätt givaren vid svänghjulet, 233 ohm
- Mätt reläerna under handskfacket, visar båda på 750 ohm
- Båda reläerna klickar
- Kollat fördelaren, är ren och torr
- Kollat efter lossnade slangar, hittade inga
Har inte mätt den rosa kabeln till tändenheten då jag inte vet vad jag ska mäta.
Har ingen aning om vad detta kan bero på och hoppas jag kan få hjälp den här vägen.
Dessutom som ryker säkringen till vindrutetorkarna så fort jag vrider om nyckeln, kan det ha nåt samband? Skulle va tacksam om någon har ett kopplingsschema att dela med sig av.
Mvh Pepson
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej
Nu har jag testat med ett löst tändstift och nej där fanns ingen gnista.....
När jag ska mäta den rosa kabeln, vad ska jag mäta då? Volt? DC? AC?
Skulle va bra o veta om det går fram nån signal där.
Edit: Nu har jag mätt på den rosa kabeln och den ger utslag i form av pulser. Jag mätte dc. Så jag antar att det funkar så långt.
Nu har jag testat med ett löst tändstift och nej där fanns ingen gnista.....
När jag ska mäta den rosa kabeln, vad ska jag mäta då? Volt? DC? AC?
Skulle va bra o veta om det går fram nån signal där.
Edit: Nu har jag mätt på den rosa kabeln och den ger utslag i form av pulser. Jag mätte dc. Så jag antar att det funkar så långt.
Senast redigerad av 1 Pepson, redigerad totalt 3 gånger.
Hmm. Jag hittade just en pryl med avbrutna kablar på. Nån som vet vad det är? Och hur ska kablarna kopplas ihop igen? Kan denna vara problemet med mitt startproblem?
Edit: Eftersom bilden vägrar visas kommer adressen här: http://hem.passagen.se/mr.pepson/images/pic0423.JPG
Edit: Eftersom bilden vägrar visas kommer adressen här: http://hem.passagen.se/mr.pepson/images/pic0423.JPG
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
- Ort: Skövde
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
Ja det är CO-potentiometern som syns på bilden. Finns bara på -87or (i sverige), den används för att finjustera CO-halten.
Är kablarna avbutna till denna kommer nog inte motorn att gå.
Annars är ett inte för ovanligt fel att det läcker olja via kamaxeltätningen in i fördelarlocket och orsakar överslag så du mister gnistan.
Kan nog vara troligt om bilen stått ett tag så torkar packboxen. När du sedan startar så pumpas oljan upp till toppen och rinner ut genom den torra packboxen.
Lossa fördelarlocket och se hur det ser ut.
Edit
Hoppsan, du hade visst kollat det.......
men fixa kablarna till CO-potentiometern.
Och kolla alla jordpunkter du kan hitta. lossa, gör rent och fetta in.
Är kablarna avbutna till denna kommer nog inte motorn att gå.
Annars är ett inte för ovanligt fel att det läcker olja via kamaxeltätningen in i fördelarlocket och orsakar överslag så du mister gnistan.
Kan nog vara troligt om bilen stått ett tag så torkar packboxen. När du sedan startar så pumpas oljan upp till toppen och rinner ut genom den torra packboxen.
Lossa fördelarlocket och se hur det ser ut.
Edit
Hoppsan, du hade visst kollat det.......
men fixa kablarna till CO-potentiometern.
Och kolla alla jordpunkter du kan hitta. lossa, gör rent och fetta in.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Nu har jag fixat ihop kablarna till co-potentiometern, men det hjälpte inte.
Har provat att kasta om kablarna till den då jag inte visste var de hörde hemma från början. Det gjorde ingen skillnad heller.
Passade även på att byta fördelarlock och rotor för att vara helt säker på att det i alla fall funkar. Hjälpte inte heller.
Så nu är frågan var jag kan få tag på ett tändslutsteg. Är det original reservdel som gäller? Hur mycket kan de kosta? Kan man ta från nån annan modell typ 440 eller 460 om man hittar nån på skroten?
Eller förresten kanske jag ska prova och byta tändspole först?
Har provat att kasta om kablarna till den då jag inte visste var de hörde hemma från början. Det gjorde ingen skillnad heller.
Passade även på att byta fördelarlock och rotor för att vara helt säker på att det i alla fall funkar. Hjälpte inte heller.
Så nu är frågan var jag kan få tag på ett tändslutsteg. Är det original reservdel som gäller? Hur mycket kan de kosta? Kan man ta från nån annan modell typ 440 eller 460 om man hittar nån på skroten?
Eller förresten kanske jag ska prova och byta tändspole först?
-
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
- Ort: Skövde
- Kontakt:
Det är bara att fixa på skroten eller köpa en av någon som säljer här på forumet. men är inte riktigt säker på om det funkar lika bra med en från någon 440, 460. Tändspolen sitter integererat i tändslutsteget.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
Hemskt vad alla är glada för att byta prylar hela tiden.
Om du inte får gnista från tänd spolen finns två fel.
Kass tändspole/enhet eller ingen signal till tändenheten.
Det finns 2 kontaktstycken på tändenheten, I och II
Kontaktstycke I har 3 kablar och II har 2 kablar.
Lossa kontakt I mät spänning mellan stift A och B, här skall vara batterispänning.
Mät sedan mellan B och jord, det ska vara ca 0 ohm, dvs full kontakt till jord.
Sätt tillbaka kontakt I och demontera kontakt II, anslut multimeterns minus till jord och plus till stift B i kontakt II.
Be någon "köra på starten" du ska få ca 300-400mV om du har signal till tändenheten. Kan du mäta en fyrkants "våg" så gör det istället, men det går så här oxå.
Om du inte får något utslag är troligtvis svänghjulsgivaren kass.
Fullt funktionell ska den visa 220 +/- 60 ohm
om detta är ok så ska vi kolla själva spolen, men det väntar jag med att skriva.
OBS detta gäller endast B18E som endast finns på 480 1987 årsmodell!!!!
Till viss del kan det nog stämma med B18FP och B20F, men om någon vill testa detta på någon av dem så hör av er för rätt stift och värden.
Om du inte får gnista från tänd spolen finns två fel.
Kass tändspole/enhet eller ingen signal till tändenheten.
Det finns 2 kontaktstycken på tändenheten, I och II
Kontaktstycke I har 3 kablar och II har 2 kablar.
Lossa kontakt I mät spänning mellan stift A och B, här skall vara batterispänning.
Mät sedan mellan B och jord, det ska vara ca 0 ohm, dvs full kontakt till jord.
Sätt tillbaka kontakt I och demontera kontakt II, anslut multimeterns minus till jord och plus till stift B i kontakt II.
Be någon "köra på starten" du ska få ca 300-400mV om du har signal till tändenheten. Kan du mäta en fyrkants "våg" så gör det istället, men det går så här oxå.
Om du inte får något utslag är troligtvis svänghjulsgivaren kass.
Fullt funktionell ska den visa 220 +/- 60 ohm
om detta är ok så ska vi kolla själva spolen, men det väntar jag med att skriva.
OBS detta gäller endast B18E som endast finns på 480 1987 årsmodell!!!!
Till viss del kan det nog stämma med B18FP och B20F, men om någon vill testa detta på någon av dem så hör av er för rätt stift och värden.
Senast redigerad av 1 boostofta, redigerad totalt 16 gånger.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
ok, detta är lite lurigt utan bilder, men gör ett försök.
Du ska skruva loss själva tändspolen från tändenheten.
På tändspolen har du två stift som kopplar i tändenheten. Dessa är förhoppningsvis märkta 1 och 2, se till att de inte är ärjiga.
Mellan kontakt 2 på tändenheten och stift A i kontakt I ska det vara noll ohm.
Om du kopplar en lampa 12 v 4-5watt mellan kontakt 1 och 2 på tändenheten så ska denna blinka när du "kör på starten"
Detta indikerar signal till själva tändspolen. Om detta är ok så funkar allt till spolen.
Mellan kontakt 1 och 2 på spolen ska det vara 0,6 +/-0,2 ohm detta är primär lindningen.
Mellan kontakt 1 på tändspolen och själva högspänningsuttaget (där du sätter tändkabeln) ska det vara 4000 +/-1500ohm, detta är sekundärlindningen.
Om allt är rätt "måste" felet ligga i tändkablar, rotor/ fördelarlock eller stift.
Du kan kolla rotor och fördelare genom sätta ett tändstift direkt på tändkabeln från spolen. Om du har gnista här men inte "ute" vid stiften så är det fördelarlock/rotor som spökar, ev en tändkabel därifrån.
OBS, jag har skrivit detta överdrivet noga, i min värld åtminstone, med tanke på kommande felsökningar. Hoppas det hjälper och kan komma till nytta fler gånger.
Du ska skruva loss själva tändspolen från tändenheten.
På tändspolen har du två stift som kopplar i tändenheten. Dessa är förhoppningsvis märkta 1 och 2, se till att de inte är ärjiga.
Mellan kontakt 2 på tändenheten och stift A i kontakt I ska det vara noll ohm.
Om du kopplar en lampa 12 v 4-5watt mellan kontakt 1 och 2 på tändenheten så ska denna blinka när du "kör på starten"
Detta indikerar signal till själva tändspolen. Om detta är ok så funkar allt till spolen.
Mellan kontakt 1 och 2 på spolen ska det vara 0,6 +/-0,2 ohm detta är primär lindningen.
Mellan kontakt 1 på tändspolen och själva högspänningsuttaget (där du sätter tändkabeln) ska det vara 4000 +/-1500ohm, detta är sekundärlindningen.
Om allt är rätt "måste" felet ligga i tändkablar, rotor/ fördelarlock eller stift.
Du kan kolla rotor och fördelare genom sätta ett tändstift direkt på tändkabeln från spolen. Om du har gnista här men inte "ute" vid stiften så är det fördelarlock/rotor som spökar, ev en tändkabel därifrån.
OBS, jag har skrivit detta överdrivet noga, i min värld åtminstone, med tanke på kommande felsökningar. Hoppas det hjälper och kan komma till nytta fler gånger.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
- Ort: Esko
- Kontakt:
Hej!
Ëftersom motorn startade från början så kolla att att du inte fått in olja i fördelaren. Jag läste någonstans på forumet att "när motorn stått länge oanvänd" så kanske packboxen vid kamaxeltätningen mot fördelaren torkat. Mycket bra tanke. Själv råkade jag ut för att att motorn misstände. Orsaken var olja i fördelaren. Eftersom jag kör bilen dagligen så blev jag inte stående. Ny packbox (var noga med att inte trycka in den för långt så att den blockerar oljekanalerna, samma avstånd från kanten.)och problemet var borta.
Det enklaste sättet att kolla tändspolen är att ansuta ett tändstift till tändspolens sekundärlindningen och att koppla in och ur ett ficklampsbatteri på primärsidan.Detta bör ge en gnista i tändstiftet (alla andra kontakter till tändspolen bortkoppladet). Tyvärr hittar jag inte för tillfället numreringen på kontakterna Det borde inte vara något problem att lista ut dem.
Som Boostofta säger. "Byt inte planlöst utan försök mäta fram orsaken"
Esko
Ëftersom motorn startade från början så kolla att att du inte fått in olja i fördelaren. Jag läste någonstans på forumet att "när motorn stått länge oanvänd" så kanske packboxen vid kamaxeltätningen mot fördelaren torkat. Mycket bra tanke. Själv råkade jag ut för att att motorn misstände. Orsaken var olja i fördelaren. Eftersom jag kör bilen dagligen så blev jag inte stående. Ny packbox (var noga med att inte trycka in den för långt så att den blockerar oljekanalerna, samma avstånd från kanten.)och problemet var borta.
Det enklaste sättet att kolla tändspolen är att ansuta ett tändstift till tändspolens sekundärlindningen och att koppla in och ur ett ficklampsbatteri på primärsidan.Detta bör ge en gnista i tändstiftet (alla andra kontakter till tändspolen bortkoppladet). Tyvärr hittar jag inte för tillfället numreringen på kontakterna Det borde inte vara något problem att lista ut dem.
Som Boostofta säger. "Byt inte planlöst utan försök mäta fram orsaken"
Esko
Hej
Så har jag till slut kollat spolen.
Följande konstateras:
- Resistans mellan kontakt 2 & stift A = 0 ohm
- Lampan jag kopplade blinkar när starten drar runt
- Resistans mellan kontakt 1 & 2 på spolen visar 0 ohm (min multimeter klarar inte mindre än 1 ohm)
- Resistans mellan kontakt 1 & högspänningsuttaget = 4,45 kohm
- Provade med att sätta ett stift på kabeln från tändspolen = ingen gnista
Detta borde ju betyda att tändkabeln från spolen till fördelaren är knas, eller hur? Jag mätte resistansen på kabeln och den var 0 ohm. Alltså inget kabelbrott.
Så om jag byter tändkablar borde den hoppa igång, eller?
Så har jag till slut kollat spolen.
Följande konstateras:
- Resistans mellan kontakt 2 & stift A = 0 ohm
- Lampan jag kopplade blinkar när starten drar runt
- Resistans mellan kontakt 1 & 2 på spolen visar 0 ohm (min multimeter klarar inte mindre än 1 ohm)
- Resistans mellan kontakt 1 & högspänningsuttaget = 4,45 kohm
- Provade med att sätta ett stift på kabeln från tändspolen = ingen gnista
Detta borde ju betyda att tändkabeln från spolen till fördelaren är knas, eller hur? Jag mätte resistansen på kabeln och den var 0 ohm. Alltså inget kabelbrott.
Så om jag byter tändkablar borde den hoppa igång, eller?
-
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
- Ort: Esko
- Kontakt:
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
Du kan ta ena av kablarna från lock till stift och koppla på spolen, får du gnista då så är det "king lead" alltså kabeln mellan spole och lock som är kass.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
- Kontakt:
-
- Inlägg: 5114
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Recommended Product Info
Please try Google before asking about New Product Info 19b171d
-
- Inlägg: 5114
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Top Rated Product Website
Please try Google before asking about Awesome Product Website e18b3d3
-
- Inlägg: 5114
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Awesome Product Info
Please try Google before asking about Recommended Product Site d19b171
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster