Startproblem 480ES 87:a

Pepson

Startproblem 480ES 87:a

Inlägg av Pepson »

Hej
Jag har ett problem med min 480, den vill nämligen inte starta....
Bilen har stått avställd ett halvår och häromdan skulle jag ta den till macken för att tanka luft och bensin inför stundande besiktning. Färden dit tog cirka 7 minuter och det gick fint. Eftersom batteriet var halvdött när jag startde den lät jag motorn gå under tiden jag fyllde på luft i däcken. När jag stod där med motorn igång så bara segnade den och dog. Sedan dess har den inte velat starta, varken då eller nu när den är kall.
Det verkar som den inte får tändning.
Efter lite efterforskningar bland foruminläggen här har jag kollat det mesta:
- Bränslepumpen funkar, soppan kommer fram till insprutet
- Mätt givaren vid svänghjulet, 233 ohm
- Mätt reläerna under handskfacket, visar båda på 750 ohm
- Båda reläerna klickar
- Kollat fördelaren, är ren och torr
- Kollat efter lossnade slangar, hittade inga
Har inte mätt den rosa kabeln till tändenheten då jag inte vet vad jag ska mäta.

Har ingen aning om vad detta kan bero på och hoppas jag kan få hjälp den här vägen.
Dessutom som ryker säkringen till vindrutetorkarna så fort jag vrider om nyckeln, kan det ha nåt samband? Skulle va tacksam om någon har ett kopplingsschema att dela med sig av.

Mvh Pepson
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Testa gärna med ett löst tändstift på en av tändkablarna. Har du gnista kan du utgå från att tändsystemet är ok.

Mvh Jonas
Pepson

Inlägg av Pepson »

Hej
Nu har jag testat med ett löst tändstift och nej där fanns ingen gnista.....
När jag ska mäta den rosa kabeln, vad ska jag mäta då? Volt? DC? AC?
Skulle va bra o veta om det går fram nån signal där.


Edit: Nu har jag mätt på den rosa kabeln och den ger utslag i form av pulser. Jag mätte dc. Så jag antar att det funkar så långt.
Senast redigerad av 1 Pepson, redigerad totalt 3 gånger.
Pepson

Inlägg av Pepson »

Hmm. Jag hittade just en pryl med avbrutna kablar på. Nån som vet vad det är? Och hur ska kablarna kopplas ihop igen? Kan denna vara problemet med mitt startproblem?
Bild

Edit: Eftersom bilden vägrar visas kommer adressen här: http://hem.passagen.se/mr.pepson/images/pic0423.JPG
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Kan inte riktigt luska ut vad det är för pryl på bilden.

Om du har signal in på en av tåtarna (4 kant våg spänning) tyder detta på att du får triggsignal från insprutningsstyrdonet.

Det är frågan om inte ditt tändslutsteg inte trasigt.

Mvh Jonas
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Det ser ut att vara co potentiometern
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Pepson

Inlägg av Pepson »

ok, och var sitter tändslutsteget?
Och vad fyller co potentiometern för funktion (om det nu är den som syns på bilden)?
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Det är klumpen ( i andra änden) där tändledningen kommer till den mittre på fördelarlocket.

Mvh Jonas
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Ja det är CO-potentiometern som syns på bilden. Finns bara på -87or (i sverige), den används för att finjustera CO-halten.
Är kablarna avbutna till denna kommer nog inte motorn att gå.
Annars är ett inte för ovanligt fel att det läcker olja via kamaxeltätningen in i fördelarlocket och orsakar överslag så du mister gnistan.
Kan nog vara troligt om bilen stått ett tag så torkar packboxen. När du sedan startar så pumpas oljan upp till toppen och rinner ut genom den torra packboxen.
Lossa fördelarlocket och se hur det ser ut.

Edit
Hoppsan, du hade visst kollat det.......
men fixa kablarna till CO-potentiometern.
Och kolla alla jordpunkter du kan hitta. lossa, gör rent och fetta in.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Pepson

Inlägg av Pepson »

Nu har jag fixat ihop kablarna till co-potentiometern, men det hjälpte inte.
Har provat att kasta om kablarna till den då jag inte visste var de hörde hemma från början. Det gjorde ingen skillnad heller.
Passade även på att byta fördelarlock och rotor för att vara helt säker på att det i alla fall funkar. Hjälpte inte heller.
Så nu är frågan var jag kan få tag på ett tändslutsteg. Är det original reservdel som gäller? Hur mycket kan de kosta? Kan man ta från nån annan modell typ 440 eller 460 om man hittar nån på skroten?

Eller förresten kanske jag ska prova och byta tändspole först?
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Det är bara att fixa på skroten eller köpa en av någon som säljer här på forumet. men är inte riktigt säker på om det funkar lika bra med en från någon 440, 460. Tändspolen sitter integererat i tändslutsteget.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Hemskt vad alla är glada för att byta prylar hela tiden.
Om du inte får gnista från tänd spolen finns två fel.
Kass tändspole/enhet eller ingen signal till tändenheten.

Det finns 2 kontaktstycken på tändenheten, I och II
Kontaktstycke I har 3 kablar och II har 2 kablar.

Lossa kontakt I mät spänning mellan stift A och B, här skall vara batterispänning.
Mät sedan mellan B och jord, det ska vara ca 0 ohm, dvs full kontakt till jord.

Sätt tillbaka kontakt I och demontera kontakt II, anslut multimeterns minus till jord och plus till stift B i kontakt II.
Be någon "köra på starten" du ska få ca 300-400mV om du har signal till tändenheten. Kan du mäta en fyrkants "våg" så gör det istället, men det går så här oxå.
Om du inte får något utslag är troligtvis svänghjulsgivaren kass.
Fullt funktionell ska den visa 220 +/- 60 ohm

om detta är ok så ska vi kolla själva spolen, men det väntar jag med att skriva.
OBS detta gäller endast B18E som endast finns på 480 1987 årsmodell!!!!
Till viss del kan det nog stämma med B18FP och B20F, men om någon vill testa detta på någon av dem så hör av er för rätt stift och värden.
Senast redigerad av 1 boostofta, redigerad totalt 16 gånger.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Pepson

Inlägg av Pepson »

Ok, nu har jag mätt kontaktstyckena på tändenheten.

- Spänning finns mellan stift A och B på kontakt 1
- Resistansen mellan stift B och jord är 0 ohm
- Volten på stift B i kontakt 2 vid startförsök ligger på 300-600 mV
- Svänghjulsgivaren visar 233 ohm

Så hur gör jag för att se om spolen är paj?
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

ok, detta är lite lurigt utan bilder, men gör ett försök.

Du ska skruva loss själva tändspolen från tändenheten.

På tändspolen har du två stift som kopplar i tändenheten. Dessa är förhoppningsvis märkta 1 och 2, se till att de inte är ärjiga.

Mellan kontakt 2 på tändenheten och stift A i kontakt I ska det vara noll ohm.

Om du kopplar en lampa 12 v 4-5watt mellan kontakt 1 och 2 på tändenheten så ska denna blinka när du "kör på starten"
Detta indikerar signal till själva tändspolen. Om detta är ok så funkar allt till spolen.

Mellan kontakt 1 och 2 på spolen ska det vara 0,6 +/-0,2 ohm detta är primär lindningen.

Mellan kontakt 1 på tändspolen och själva högspänningsuttaget (där du sätter tändkabeln) ska det vara 4000 +/-1500ohm, detta är sekundärlindningen.

Om allt är rätt "måste" felet ligga i tändkablar, rotor/ fördelarlock eller stift.
Du kan kolla rotor och fördelare genom sätta ett tändstift direkt på tändkabeln från spolen. Om du har gnista här men inte "ute" vid stiften så är det fördelarlock/rotor som spökar, ev en tändkabel därifrån.


OBS, jag har skrivit detta överdrivet noga, i min värld åtminstone, med tanke på kommande felsökningar. Hoppas det hjälper och kan komma till nytta fler gånger.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Pepson

Inlägg av Pepson »

Tack för tipsen, ska kolla spolen så fort jag fär tid.
Det gör inget att tipsen är väldetaljerade, mindre utrymme att göra fel då! :)
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej!
Ëftersom motorn startade från början så kolla att att du inte fått in olja i fördelaren. Jag läste någonstans på forumet att "när motorn stått länge oanvänd" så kanske packboxen vid kamaxeltätningen mot fördelaren torkat. Mycket bra tanke. Själv råkade jag ut för att att motorn misstände. Orsaken var olja i fördelaren. Eftersom jag kör bilen dagligen så blev jag inte stående. Ny packbox (var noga med att inte trycka in den för långt så att den blockerar oljekanalerna, samma avstånd från kanten.)och problemet var borta.
Det enklaste sättet att kolla tändspolen är att ansuta ett tändstift till tändspolens sekundärlindningen och att koppla in och ur ett ficklampsbatteri på primärsidan.Detta bör ge en gnista i tändstiftet (alla andra kontakter till tändspolen bortkoppladet). Tyvärr hittar jag inte för tillfället numreringen på kontakterna Det borde inte vara något problem att lista ut dem.
Som Boostofta säger. "Byt inte planlöst utan försök mäta fram orsaken"
Esko
Pepson

Inlägg av Pepson »

Hej
Så har jag till slut kollat spolen.
Följande konstateras:

- Resistans mellan kontakt 2 & stift A = 0 ohm
- Lampan jag kopplade blinkar när starten drar runt
- Resistans mellan kontakt 1 & 2 på spolen visar 0 ohm (min multimeter klarar inte mindre än 1 ohm)
- Resistans mellan kontakt 1 & högspänningsuttaget = 4,45 kohm
- Provade med att sätta ett stift på kabeln från tändspolen = ingen gnista

Detta borde ju betyda att tändkabeln från spolen till fördelaren är knas, eller hur? Jag mätte resistansen på kabeln och den var 0 ohm. Alltså inget kabelbrott.
Så om jag byter tändkablar borde den hoppa igång, eller?
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Det låter som du har hittat felet.
Om du har en annan tändspole för transistorstyrning liggande kan du ju kolla om du får gnista på den.
Lycka till.
Esko
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Du kan ta ena av kablarna från lock till stift och koppla på spolen, får du gnista då så är det "king lead" alltså kabeln mellan spole och lock som är kass.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

För att mäta spänningen måste tändningen vara till, ett relä (B12) har dragit. Detta relä tror jag sitter bakom handskfacket på 440. Det sitter två reläer ett till insprutningspumpen och ett systemrelä som matar insprut och tändsystem.

Mvh Jonas
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Kul med snö........................NOT!

Prova bygla mellan 30 och 87 (ström in och ström ut)

85 är späningsmatning =relä till

86 är relä jord

Du kan ju även prova byta reläer med varandra. Om det finns säkring så brukar den sitta på den svarta relähållaren!

Mvh Jonas
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Inlägg av fronta »

Pepson skrev:ok, och var sitter tändslutsteget?
Och vad fyller co potentiometern för funktion (om det nu är den som syns på bilden)?
Vart sitter denna co-potetiometern, har kablar som är av o de ska gå till denna men hittar ingen?
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Info 19b171d
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Website e18b3d3
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Site d19b171
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster