Buller

Ingo
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 feb 2004 00:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Buller

Inlägg av Ingo »

Min 480 bullrar när man kör.
Någon slags vibration som ökar med farten.Ingen skillnad om bilen rullar eller man har växeln i.
Jag var bergis på att det var ljuddämparen för ingångsröret var helt slut så den hade vriditt sig rätt rejält.
Men ingen förbättring med nytt avgassystem.
Pinnen som som sticker snett bakåt från bakaxeln(momentstag?) hade fäste släppt på vänstra sidan , men jag förstärkte det och svetsade tillbaks det på rätt plats men ingen förändring.
I samband med den svetsningen bytte jag balken och lagade den rost som fanns bak kofångaren ingen förändring.
Vad som kan nämnas är att svänger man höger tystnar bullret, så något måste vara glappt.
Bilen ska ju snart besiktas så dom kanske finner något :D
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Det kan inte vara ett hjullager bak? Mht att det försvinner när du svänger hö (då släpper belastningen på vä hjul)

Mvh Jonas
Ingo
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 feb 2004 00:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

hjullager

Inlägg av Ingo »

jag ska kolla, men jag har haft lös bromsoken bak för inte så länge sedan, så man tycker man borde märkt det,men varför inte?
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

Kan ju även va ett hjullager fram. Man hör direkt vilket hjul det är... kommer det från vänster sida är det såklart där man ska kolla.
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
Ingo
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 feb 2004 00:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

buller

Inlägg av Ingo »

Jag har lärt mig att hjullager brukar vara rätt lätt att hitta.
Men i det här fallet vete sjutton.
Tycker att ljudet kommer bakifrån.
Hissade upp vänstersidan och plockade av hjulen samt bromsoket bak (fästet är ju givetvis så fastrostat att det får man ta på längre sikt.
Men roterade och bröt i hjulen och skivorna, samt lossade även lagermuttern bak,men märker inget onormalt ljud eller glapp.Faktum är att jag tycker att det var onormalt lite glapp.
Fram är ju lite kinkigare att rotera,men märker inget glapp eller oljud där heller.
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Det med att det slutar när du svänger låter lite konstigt men annars så låter det som att det ar avgassystemet som ligger för nära någonstans. Har du kollat riktigt ordentligt genom at ta tag i utblås röret och rycka det upp och ner. Det brukar ta emot i kröken över balken. En annan sak som det kan vara är att det är obalans i något däck, prova att skifta bak och fram. Och en sista sak som jag skulle kunna tänka mig är att det är något av stagen som har blivit utslita i sitt gummi du kan ju hissa upp bilen och rycka i stagen ibak.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Ingo
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 feb 2004 00:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

avgas

Inlägg av Ingo »

Jag har ju bytt avgassystem från katen, nya upphängningsgummin etc, och avsiktligt monterat det så långt ifrån som möjligt.
Men bullret är identiskt med hur det var före jag bytte avgassystem,förutom att avgasljudet är lägre..
Och med avgasysstem brukar det alltid variera mellan acceleration och retardation .
Enda skillnaden nu är att bullret ökar med farten.
Måste ju vara något lager el dyl men var?.
Funderar om någon bussning bak är slut(men har inte lyckats lokalisera något onormalt) och att bakvagnen vrider sig lite när man kör,men det verkar långsökt.
Trodde först att jag monterat däcken fel så att det var därifrån det kom,men dom rullar rätt väg och jag har skiftat mellan fram och bak..
Ingo
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 feb 2004 00:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

äntligen

Inlägg av Ingo »

Nu har bilen rullat en 10-15 mil till och jag lyfte upp höger hjulet samt plockade lös bromsoket, där är det!!!!
Inget speciellt glapp men skramlar gör det. Ser sedan att dammknoppen har det rostat hål på, så att lagret pajat är ju inte direkt underligt.
Ringer runt och kollar priser,och volvo låg faktiskt bäst tilll för en gångs skull.
Nu gäller det att lyckas demontera skiten.
Mattias E
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 sep 2006 21:08
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Mattias E »

Tar och skickar upp denna gammla tråd då, Har nämligen ett identiskt fel på min bil också. Bullrar som fan förutom när man svänger höger, då blir det heltyst, känns även som bilen drar lite åt höger.

Om ingo finns kvar här på forumet så vore de ju fint o veta hur det gick.
Eller om det kanske finns någon annan som har erfarenhet av något liknande fel?, köpte bilen igår så jag har inte haft så mycket tid att skruva med den ännu.

Mvh // Mattias
Volvo 480 Turbo 90 - Projekt
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster