Handbromsen.... :evil:

Folke_
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 apr 2005 17:04
Ort: Vindeln
Kontakt:

Handbromsen.... :evil:

Inlägg av Folke_ »

Ja....
Denna handbroms...jag har skysterat å skysterat men de bli alldrig nå bättre har hela tiden "tuggummikänsla" i spaken å de biter inte ett skit...så jag tog fram rephandboken för att kika i den å där stod de att man ska kunna skystera den bakom nån värmeplåt för avgassystemet ?...det står dock inte vilken värmeplåt...jag förstod inte de dära riktigt så ja tänkte bara göra en liten förfrågan om de e nån fler som har stött på samma sak :wink: skulle hafft besiktningen nu på måndag men de blir till att flytta fram den med tanke på att inte handbromsen tar som den ska :( .......

/PS: finns det inget forum för bromsar 8)
480 "E-rotic Sportscar" -87 ;) :mrgreen:
Sellgren
Inlägg: 490
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Precis under slutet av spaken åvanför avgas röret så går det ut en vajer som förgrenar sig till tva vajrar där kan du justera. Eller så är det där du justerat redan ? Man kan ju även justera på oken också kolla tidigare inlägg om handbromsen så ska du nog få iordning på den sen.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Folke_
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 apr 2005 17:04
Ort: Vindeln
Kontakt:

Inlägg av Folke_ »

okej...får börja med det så fort man vaknar i morgon då :)
480 "E-rotic Sportscar" -87 ;) :mrgreen:
vit
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 sep 2004 15:06
Ort: Österskär
Kontakt:

Byt

Inlägg av vit »

Byt vajrarna. Finns på biltema, dessa är bättre än orginal eftersom slutbiten som sitter på oket är av plast och rostar därför inte. Jag håll på och spännde och skruvade men det slutade med att besiktningsmannen ryckte av den främre viren. Den främre viren finns på Meconomen.
020, Esko Antikainen
Inlägg: 231
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hejsan!
Har du kollat att länkarmen för handbromsen vid bakbromsarna verkligen gå tillbaka till "nolläge"? Om de inte gör detta kommer handbromsfunktionen att " ligga på" och detta medför att att bromsklotsarna hela tiden slits och parkeringsbromsfunktionen blir dålig.
Själv råkade jag ur för att plastklammern som håller handbromswiren mot svängarmen för bakhjulsupphängen falerade.
Detta medförde att handbromswiren släpadade mot hjulen. Ytterhöljet på wiren blev skadat och fukt trängde in med resultat att wiren mer eller mindre rostade ihop. Efter byte av wirarna ( för ca 10 år sedan) och en ny ( ej plast) klammer monterades. Fungerar till 100 % fortfarande.

Esko
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst