Sida 1 av 1
Hjälp! Bromsljusen sätts ibland på automatiskt!
Postat: 23 aug 2005 00:04
av Caals
Jag har ett problem med att mina bromsljus ibland är på efter jag har stängt av och gått ur bilen.

Det mesta tycker jag tyder på att bromskontakten på pedalen ligger för nära till kontakt. (Om det är det, hur justerar man bäst det?

)
Nu till stora frågan:
Nu ikväll däremot märkte jag att bromsljusen var på
trots att jag kontrollerade att dom var av när jag lämnade bilen! Följden blev ett urladdat batteri...
Frågan är: Kan det här stämma? Är felet elektriskt och isåfall vad/var? Om inte, är det pedalen som ligger och spökar (läs: rör på sig)? Hur har ljusen slagit på sig själva?
Tacksam för svar! mvh Calle
Postat: 23 aug 2005 13:11
av boostofta
Har du tre bromsljus???
Kolla då kabelmattan som går ut till bakrutan. Kablarna brukar vikas av här och går mot varandra och det ger alla möjliga konstiga fel.
Borde iofs inte tända bromsljusen utan att tändningen är till....
Postat: 27 aug 2005 01:37
av Dan.P
Bild på bromsljuskontakt.
Prova byt den, kan ju även vara pedalen som sjunker.
ABS?
Postat: 29 aug 2005 01:57
av Caals
Jag tror jag har fixat det! Problemet ligger vid bromsljuskontakten ovanför pedalen. Kontakten funkar så att när knappen är intryckt så lyser det
inte vice versa. Problemet var att hela kontaktkomponenten ibland kunde fastna i läget längst upp och då trycktes aldrig knappen in vilket gjorde att lamporna lyste.
Jag ordnade felet med att lägga en stor trasa som jag formade till en boll och la ovanför bromsljuskontakten så att den aldrig fastnar kvar i det övre läget!

Kanske inte världens snyggaste lösning men men.... det verkar funka. Hoppas nån förstod vad jag just försökte förklara
Svar på frågorna så har jag 3 bromsljus, ej ABS.
Postat: 29 aug 2005 02:02
av Caals
Förresten, en fråga på mitt förra inlägg:
Visst borde man inte kunna röra på bromsljuskontakten upp och ned? Min sitter inte fast i något (Det var därför jag la en trasboll ovanpå som sviktar men håller den nere) men det känns som att den ska ligga still i det övre läget så att den ligger an mot plåtdelen. Kan man justera höjden på bromsljuskontakten men hjälp av en mutter el motsv. som jag kanske saknar?
mvh Calle
Postat: 30 aug 2005 01:22
av Dan.P
Kontakten skall sitta fast.
På min kontakt sitter det två plastvingar som skall pressa den mot plåten, man passar in den i urfasningen i plåten(se bild) och vrider fast den.
Det kanske kan förekomma annan lösning med mutter men det tror jag inte.
Postat: 30 aug 2005 02:26
av Caals
Kontakten skall sitta fast.
På min kontakt sitter det två plastvingar som skall pressa den mot plåten, man passar in den i urfasningen i plåten(se bild) och vrider fast den.
Det kanske kan förekomma annan lösning med mutter men det tror jag inte.
Ok! Min är helt lös. Det sjuka är att min kontaktdel måste ligga i "fel" läge, alltså nertryckt ifrån plåten för att fungera korrekt. Skumt!! Är pedalen fel inställd då eller?
Postat: 31 aug 2005 23:19
av Dan.P
Caals skrev:Kontakten skall sitta fast.
På min kontakt sitter det två plastvingar som skall pressa den mot plåten, man passar in den i urfasningen i plåten(se bild) och vrider fast den.
Det kanske kan förekomma annan lösning med mutter men det tror jag inte.
Ok! Min är helt lös. Det sjuka är att min kontaktdel måste ligga i "fel" läge, alltså nertryckt ifrån plåten för att fungera korrekt. Skumt!! Är pedalen fel inställd då eller?
Antingen är jag trött eller....
Jag förstår inte riktigt vad du menar?
Postat: 01 sep 2005 21:00
av Caals
Antingen är jag trött eller....
Jag förstår inte riktigt vad du menar?
Jo, det jag menar är att ifall min bromsljuskontakt ligger mot plåten där den borde ligga, så lyser bromsljusen hela tiden (även när pedalen är uppe). Däremot funkar bromljusen korrekt ifall bromsljuskontakten ligger "fel" mao neddtryckt nedåt mot pedalen. Jag förstår inte varför det är så! (och ifall ingen förstår vad jag menar gör det inte heller jättemycket, eftersom det nu funkar!)
Förresten, en annan fråga, jag äger en snowcap (snöskydd på motorhuven), hörde att dom är väldigt ovanliga. Stämmer det?
/Calle