Vad pallar en B18FT egentligen?

barlar
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jun 2005 17:20
Kontakt:

Inlägg av barlar »

Allright, verkar intressant det där. Själv har jag haft lite problem eftersom min dump inte verkade dumpa riktigt. Förhoppningsvis är detta ordnat och bilen börjar närma sig det laddtryck den skall ha....hoppas jag. En fråga, jag kör med öppet luftfilter nu men det känns nästintill enkom värdelöst. Därav tänkte jag göra en ny snorkel till luftburken och använda ett riktigt bra filter. Vet någon om det finns ett bra till denna luftburk?

Sedan en fråga till, denna gång till Martin. Blev det någon "stor" skillnad på bilen när du rensade katen? Rent teoretiskt stämmer det ju, men jag har hört så många olika bud. Självklart blir det väl inte sämre, men hur stor skillnad gör det egentligen?

/Lars
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

barlar skrev:Sedan en fråga till, denna gång till Martin. Blev det någon "stor" skillnad på bilen när du rensade katen? Rent teoretiskt stämmer det ju, men jag har hört så många olika bud. Självklart blir det väl inte sämre, men hur stor skillnad gör det egentligen?

/Lars
Såvitt jag vet så är det KN som har ett filter som passar i burken, kanske finns fler fabrikat, men KN är beprövat så.

Minns faktiskt inte om jag märkte ngn direkt skillnad, för faktum var att jag gjorde detta i samband med att katen gick i sönder, så bilen var väldigt svag precis före, så jag kunde inte jämföra med original. Men jag har en egen liten teori om att bilen inte blir lika varm när katen är rensad. Sen får den ett väldigt fint turbovinande i katen också, då kan man höra den gå ner i varv när man står still, vilket jag finner ytterst trevligt.
Vet inte riktigt hur mkt det här hjälpte dig. :wink: Men gå bättre i viss mån ska den göra.
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

När man rensar katten så behöver inte turbon trycka på avgaserna genom bikakan och det resulterar i bättre respons.
Hittade en riktigt bra sida med info om trimmning http://www.savarturbo.se/?sida=content/artiklar.php
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

yo84 skrev:väghållningen kan jag säga såhär..mekonomen sänkningssats..=släpp på bakhjulen på torrasfalt i halv skap kurva i 170! däcken. Hankook 185/60"14 tänk då när man sätter koni och ännu lite styvare fjädrar och 195/55 15 banracing däck med E markning =) vad ska den inte klara då? och en liten vinge då.. :D någon som har fakta om vilken annan låda som skulle vara lämpligare? t ex den från Renault R21T? 6vxl låda. men huruvida passar den..och hur hållbar? kanske inte direkt i rätt kategori men nåväl. :wink:
Körde med Yokohama A539 195/50-15 och jag kan lova er att styrresponsen och väghållningen är outstanding.
A539 däcken utgått så jag kör nu på Yokohama C.drive 195/50-15, torr greppet är inte i närhetetn av A539 men våt egenskaperna är lysande.

Har funderat på nya "jockisar" till nästa sommar, vilka har jag inte bestämt mig för.
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

480LEFFE skrev:Till Dan P.

Vad problemet är??
Jo - när man hamnat i trimträsket så börjar man planera mer o mer. De första dagarna var jag överlycklig över 113 hk på hjulen. Nu vill jag se 170 hk!!!
Men se då till vad du har för motor 1721cc kan man inte uträtta underverk med om man inte har pengar.
Förstår inte vad du gnäller om, köp en 240 med en B23a om du vill ha effekt.
Allting är relaterat till att jag vill trycka ur 250 driftsäkra pållar. Kanske mer. Då måste du hålla med att IC:n är underdimensionerad för det. Även om den kyler till 50 grader så kan jag få ner värdet med en censur flow IC. Tro mig - jag har en NU!!!!! Och mindre grader betyder mer möjligheter. Och 50 grader med 113 hk på hjulen - det är mycket tycker jag.
Förstår inte vad du gnäller om...250hkr ur en maskin som har 120 original o sen så gnäller man om ICn :roll:
Vilken IC på en standard bil idag klarar en effektökning på 110% utan byte av IC?
Visst det kanske finns men den ökningen du kan få och med 120 standard pållar är original ICn helt perfekt.
Turbon klarar garanterat "mycket" hästar. Men måste man verkligen piska turbon för att köra med mycket hk. Är det inte bättre och ha en kraftigare turbo som man på bana inte behöver köra skiten ur varje gång.
Allt beror på hur man ser på saken!!!
Du gjorde mig iallafall glad över att det var mer Nm än vad jag trott.
Oavsett vilken bil du har och du ökar effektuttaget över "standard" så piskar du turbon, eller borde man säga att motorn fungerar utanför den specade effekten.
Med 155Hkr chippet som SAM hade fick du ett vrid på ca215Nm.
Apropå insuget på "fel" sida. Det var bara någonting som jag konstaterade när jag portade toppen. När jag bortade min E34/535:a (+11 hk på hjulen) hade jag betydligt mer att ta på. Nu stötte jag på luft ganska snabbt. Hade hoppats på mer ämne att arbeta med.
Om nu S2 hade så kan jag inte kommentera det. På den tiden var det så och då funkade det.
BMW 535or äter jag till frukost.

S2an kom efter 480n.
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Dan.P skrev: BMW 535or äter jag till frukost.
:lol: :lol: 8)
480LEFFE
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 jul 2005 12:44
Ort: Jönköping
Kontakt:

Dan P. din mes!

Inlägg av 480LEFFE »

Vad lipar du om. Anledningen till att jag skriver i detta forum är att man behöver hjälp då man knappst skrapat på djupet vad gäller trimning. Sorry om du måste ta varenda inlägg som ett påhopp. Vad ska jag göra för att mildra din PMS??

PS. Säg vart vi ska träffas så tar jag med min 535:a så kollar vi vem som är snabbast.
480-LIGHT (BMW 330 DRÄPARE)
FA460T
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 aug 2005 22:44
Kontakt:

Villket rabalder det är här då!

Inlägg av FA460T »

Mycket snack om pysning hit och värme dit!

Har exprimenterat på min bil och kommit fram till en lösning som funkar alldeles utmärkt! för konsant laddning och körning vid 1.0-1.2 bar! utan en massa hokus pokus hit och dit snack och shafs!
Det hela kan lösas i 6 enkla steg! som även gör din bil lite mer miljö vänlig!

i normala fall kan man inte höja laddtrycket över 0.85 bar utan att motorn spikar! kommer till spikningen strax. bilen vi talar om är av sista årsmodel 460 -96T med massa elektronik!

1.Lägg i ett sport Luftfilter i orginal burken, Skär bort orginal luft intag spara den största biten dra en slang för friskluft från fronten i lämplig plast slang.
2.installera en pysventil alternativt en stryp ventil på den svarta slangen
till den elektroniska laddtrycksstyrningen. införskaffa annan Boost mätare.
3.Införskaffa en Malpasi Bränsletrycks regulator 1:1,4 räkna med lite högre tomgångs varv då man får skruva upp den lite!
4.Stoppa i HALO Tändstift kostar ca:200:- stiftet. Ett + är att du slipper att byta på 15000mil.
5.Dra av turbo tryck slangen till styrenheten!
6.Tanka 98 blandat med ca 30-40% Etanol! kan ta ett tag innan bilen vant sig, och vips har du en underbar bil på ca 180hk som inte spikar!

Om ni nu tror att bilen går sönder kan jag bara upplysa om att den gått 27000 mil! går underbart! Hastighetsmätaren i Botten... lika roligt varje gång.

man får ha en riktigt vass bil för att kunna dra ifrån mig!
har testat bilen senast på kinnekulle och det gick förvånansvärt bra!

ni kan kolla bilderna här: http://www.hastig.se/hastig/index2.html
nr 57,63,193,331
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Villket rabalder det är här då!

Inlägg av Martin »

Och vad var felet med o löda boxarna o pysa för i princip ingen peng alls?

Sen att det ska spika när man kör över 0,85 tycker jag låter märkligt, (låter mer som den elektroniska spärren, som för den delen är bättre att löda bort än att bara rycka slangen). För jag kör själv på 1 bar och känner en som kört på 1,6 utan spikningar.

Har du några tider på vad du kör? 0-100, 100-150, 201 m, 402 m vadsomhelst, så man får ngn uppfattning om hur det går.
FA460T
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 aug 2005 22:44
Kontakt:

Inlägg av FA460T »

Har inget sagt att det är fel med att löda o.s.v folk får göra som dem vill!
det är ju bra att det finns många olika sätt att gå till väga!

Har inte några exakta uppgifter om mina acc tider med mera men när du lägger upp det på det viset måste jag ju testa! Får återkomma med 0-402 meter efter jag bytt motorupphängnings gummina! tippar på att 0-100 ligger på ca:7 sekunder får se om det stämmer! tänkte jag skulle börja med 100-150 och sedan 100-200km/h detta på 5:ans växel.
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Har du möjlighet till G-tech eller något liknande?
Jag tror jag ligger mellan 7 o 8 sek till 100 på min, då utgår jag ifrån vad motståndarbilarna har för prestandasiffror. Sen har jag klockat lite med halvtaskig exakthet runt 8 sek 100-150.
FA460T
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 aug 2005 22:44
Kontakt:

Inlägg av FA460T »

Nope har ingen g-tech men är det någon som har får dem gärna låna ut den en stund!
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Dan P. din mes!

Inlägg av Dan.P »

480LEFFE skrev:Vad lipar du om. Anledningen till att jag skriver i detta forum är att man behöver hjälp då man knappst skrapat på djupet vad gäller trimning. Sorry om du måste ta varenda inlägg som ett påhopp. Vad ska jag göra för att mildra din PMS??

PS. Säg vart vi ska träffas så tar jag med min 535:a så kollar vi vem som är snabbast.
Det handlar inte om PMS eller något annat omoget uttalande från din sida utan om VERKLIGHET.
Vad förväntar du dig av din stackars 1721cc motor....Underverk?

Du gnäller om ICn och kan inte relatera till verkligheten :!:
Tex en S60R på 300hkr, öka effekten med 110%=630hkr.
Du tror inte man måste byta både turbon och ICn för den effekten. Visst det går att använda samma hårdvara men bilen är knappt körbar.

Sen så verkade det som om B(olinder) M(unktell) W(erken) 535 vara en känslig del av ditt liv.......PMS nåja :) :P
Bilen står på pallbockar för rostlagning + växellådsbyte men nästa sommar visst, no problemas först till 240km/h is da game.
barlar
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jun 2005 17:20
Kontakt:

Inlägg av barlar »

Så...nu verkar det som nilen vill dumpa och efter lite körning av det hårdare slaget börjar laddtrycket bete sig bättre. Efter att ha läst fortsättningen på denna tråd skulle det vara roligt (i alla fall för mig) om de som provat tidtagning på olika sträckor/hastighetsdifferenser kunde dela med sig, så kanske man kan få en uppfattning om sin egen klenod går som den ska. Själv tänkte jag ut och prova detta så snart jag fått bukt med obalans i däcken.

......snart, snart....
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

okej, det jag vet då. 201 m 9,836 sek, sluthastighet 115km/h, 100-150km/h på höga 8 sekunder, 0-100km/h mellan 7 och 8 sek gissar jag på.

Går din ungefär så har du enligt mig också en väldigt trevlig o lagom pigg bil.
480LEFFE
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 jul 2005 12:44
Ort: Jönköping
Kontakt:

Dan P.

Inlägg av 480LEFFE »

Nu hänger jag inte med längre!!!

Jag skrev från början att jag måste byta IC och Turbo. Jag försöker inte trycka ut mina 250 hk genom originalturbon el org. IC. Vad svamlar du om??

Ångrar lite att man ens skrev ett inlägg i detta forum då man blir påhoppas av dig för minsta lilla. Jag ville bara skriva ner min tankar och erfarenheter! Jag kanske ska skriva om inlägget och softa ner det lite. Så du inte behöver bli till dig över ett inlägg.

Ang. dina PMS-besvär. Sorry. Visst - det var omoget. Men du la upp det så fint. En sur gammal kärring som måste få sista ordet. Visst jag ger mig. Allt jag gjort hittills för att bromsa fram mina hk är fel.

Hoppas det går bra för dig med rostlagningen. Ha'de!

Men jag vill att vi kör mot varandra nästa sommar. Men då kör vi på E4 - 0-280 km/h. OK? (ALPINA)
480-LIGHT (BMW 330 DRÄPARE)
FA460T
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 aug 2005 22:44
Kontakt:

Inlägg av FA460T »

Hhahaha hohoh det var ord och inga visor det här!

Har testat att klocka i fredags via en nokia telefon, Min 460T -96 med en passagerare i bilen! tiderna jag fick fram +- ngnting... var på 5:ans växel konstant fart vid 100 km/h och sedan plattan i mattan!
100-150km/h 10 sek. 100-200km/h 24,8 sek testade även 0-100km/h med hyffsad start kunde varit bättre! blev ca:7,8sek. lägg även till att min bil rullat 27000 mil

Fred.
barlar
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jun 2005 17:20
Kontakt:

Inlägg av barlar »

Aha, nu börjar det bli lite intressant. Jag var som sagt ute som hastigast igår och skulle bara se hur bilen betedde sig allmänt. Som jag påpekat innan är inte min laddtryckstyrning helt optimal, men den börjar repa sig. Jag provade att köra 100-140 på 5:an (10 s har jag för mig) och 100-160 på typ 13 eller 14. Problemet här är att när laddtrycket kom och därmed farten tog detta någonstans mellan 2-3 s under vilka fartökningen var nästintill minimal. Precis nu (efter att för övrigt byggt dämpen med dubbla utblås (väldigt banalt)) testade jag 100-150 (3:an till 4:an) på runt 8 s. Men som sagt eftersom mitt laddtryck kommer lite långsamt händer "ingenting" på 2 s. Men snart skall här pysas så får vi se vad som händer...

Tack för alla svar förresten,

Lars
FA460T
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 aug 2005 22:44
Kontakt:

Inlägg av FA460T »

Själv har jag orginal katalysator och avgassystem!
men skall ändra på detta snart då blir det race kat och grövre rör! inget mer pysande! utan mer brummande! hehe.
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Dan P.

Inlägg av Dan.P »

480LEFFE skrev:Nu hänger jag inte med längre!!!

Jag skrev från början att jag måste byta IC och Turbo. Jag försöker inte trycka ut mina 250 hk genom originalturbon el org. IC. Vad svamlar du om??
Vart har jag gnällt över att du ska byta Turbo?
Ang. dina PMS-besvär. Sorry. Visst - det var omoget. Men du la upp det så fint. En sur gammal kärring som måste få sista ordet. Visst jag ger mig. Allt jag gjort hittills för att bromsa fram mina hk är fel.
Dina inlägg som jag svarade på
"Att plocka ut 120 hk och 140 Nm ur 1,8 L med TURBO är ju egentligen pinsamt", "Men om man ser till chassit är det förståerligt att VOLVO inte vågade plocka mer.", "Intercoolern - vågar man kalla det en IC???", "Apropå chassit. Om man ska börja med att plocka ut 250 pållar så får man börja med att staga upp bakre chassit. Och förstärka främre ramen (det har jag gjort). Den bakre hjulupphängningen är inget man vill tänka på ur Race synpunkt. Jag kör med POWERFLEX runt om - inga direkta påfrestningar kan man tycka. Men det tycker inte inredning som har svårt att hänga med då chassit rör sig som om det vore ihopnitat av plexi!.

Och så tycker du JAG har PMS.... :roll:
Hoppas det går bra för dig med rostlagningen. Ha'de!

Men jag vill att vi kör mot varandra nästa sommar. Men då kör vi på E4 - 0-280 km/h. OK? (ALPINA)
Alpina jag visste det...lol
Har man inte så det räcker får man ta till annat.....varför inte en M5a?
Utväxlingen på 480n + begränsningar i EZ 210K gör att jag kan inte nå en toppfart över 240Km/h.
B(olinder) M(unktell) W(erken) har ju aldrig kunnat trimma sina egna bilar.
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Dan P.

Inlägg av Martin »

Dan.P skrev:
Hoppas det går bra för dig med rostlagningen. Ha'de!

Men jag vill att vi kör mot varandra nästa sommar. Men då kör vi på E4 - 0-280 km/h. OK? (ALPINA)
Alpina jag visste det...lol
Har man inte så det räcker får man ta till annat.....varför inte en M5a?
Utväxlingen på 480n + begränsningar i EZ 210K gör att jag kan inte nå en toppfart över 240Km/h.
B(olinder) M(unktell) W(erken) har ju aldrig kunnat trimma sina egna bilar.
Varför kör ni inte 201 m? Tror faktiskt det skulle kunna vara något sånär jämnt.
FA460T
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 aug 2005 22:44
Kontakt:

Inlägg av FA460T »

Hmm måste nog säga att jag sagt fel ladd tryck till er jag laddar inte 1.2 bar utan 12 Psi Pinsamt faktiskt men har inte tänk på att det skillde sig!
så det betyder att jag laddat 0.85 Bar och då måste man ju säga att acc tiderna för bilen är bra!

Fast tyvärr så kanske vi inte får se gammla bettan i action igen för Försäkrings bolaget löser nog in den P.G.A att några skit ungar tänt eld på grannes bil som sedan Tände min! Suck och jämmer! Bakre högra delen förstörd med mera.
:cry:
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

FA460T skrev:Hmm måste nog säga att jag sagt fel ladd tryck till er jag laddar inte 1.2 bar utan 12 Psi Pinsamt faktiskt men har inte tänk på att det skillde sig!
så det betyder att jag laddat 0.85 Bar och då måste man ju säga att acc tiderna för bilen är bra!

Fast tyvärr så kanske vi inte får se gammla bettan i action igen för Försäkrings bolaget löser nog in den P.G.A att några skit ungar tänt eld på grannes bil som sedan Tände min! Suck och jämmer! Bakre högra delen förstörd med mera.
:cry:
Etanolen lär väl göra sitt till saken. O om du ligger på 0,85 så kan du koppla in slangen på styrboxen igen, för den ska klippa vid 0,9.

Du får köpa en karossfrisk 480 o flytta över motorn!
FA460T
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 aug 2005 22:44
Kontakt:

Inlägg av FA460T »

heheh...

Tja man får väl se vad man får för den lilla bilen jag hoppas på bra med pengar och få behålla den! annars får jag plocka allt viktigt på den

hmm funderar nog på ett lite märkes byte till Celica GT-4 Turbo
får se får se!
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

FA460T skrev:heheh...

Tja man får väl se vad man får för den lilla bilen jag hoppas på bra med pengar och få behålla den! annars får jag plocka allt viktigt på den

hmm funderar nog på ett lite märkes byte till Celica GT-4 Turbo
får se får se!
gamla eller nyare gt4an? den gamla (st 165) ska du akta dig för, då kommer du absolut sakna farten i 460:n..
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster