Vad pallar en B18FT egentligen?

cleansweep
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 dec 2004 17:23
Ort: Skövde, ursprungligen Nybro
Kontakt:

Vad pallar en B18FT egentligen?

Inlägg av cleansweep »

Hallå på er!
Har precis startat renoveringen av 480:n, så nu skall min ES ersättas av Turbomaskinen. Men jag undrar egentligen hur mkt den klarar av?
Vad är det första som ger sig motormässigt?

Nu syftar jag alltså på att passera 160hk sträcket som alla verkar köra med....
Hur skulle man enklast kunna göra för att nå 200hk?
Kan man genom att motståndstrimma och pystrimma samt byta diverse delar i farozonen (turbo, större IC osv.) kunna komma upp i 200hk med en motor som håller?
Är ingen klippa på ämnet men vill bli så lämna gärna synpunkter... :wink:
Danne
Volvo 480 ES -90
cleansweep
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 dec 2004 17:23
Ort: Skövde, ursprungligen Nybro
Kontakt:

Inlägg av cleansweep »

Undrar även var man kan köpa en passande pysventil?

Fungerar den här exempelvis?
http://www.motorandning.com/?cat_id=26&sct_id=13
Danne
Volvo 480 ES -90
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Det mesta i motorn pallar med 200 hk. Tycker många stirrar sig blinda just på hk antalet och det är mycket ofta som det är det första man talar om när man nämner motorn i en bil. Men det är inte bara hk som spelar roll man kan lätta bilen då går den avsevärt snabbare med samma hk som innan. Man kan se till så att bromsar och sådant inte ligger på. Man kan byta oljor och smörja upp div delar i bilen för att minska friktion. Du kan öka motorns andning med sportluftfilter. Öka flödet på avgaserna med grövre dimension på avgassystemet. Vill du att billen ska accelerara snabbt så ska du ha en liten turbo och inte en stor som trycket kommer senare i men däremot kan du få mer hk med en större turbo. Nä när jag trimmar så trimmar jag för accelerationens skull. Anledningen till att så många inte går längre än till just 160 hk är at det räcker för de flesta. Det räcker säkert för dig med skulle jag tro :wink: och ja den pysventilen funkar nog bra.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
cleansweep
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 dec 2004 17:23
Ort: Skövde, ursprungligen Nybro
Kontakt:

Inlägg av cleansweep »

Tror säkert att det skulle räcka och att det förmodligen gör det, men det jag menar är att det verkar inte som det är många som fortsatt trimma denna motorn. Vad finns det för vägar att gå för att kräma ur mer hästar ur maskinen efter motstånd- och pystrimningen?

Som tidigare nämnt så vill jag att motorn ska hålla för uppgraderingen.
Kommer att sätta i öppet K&N-filter omedelbart, lite sugen på att kanske fixa en racekat till den osv. Nån vidare lättning blir det nog inte då inredningen kommer att byggas om, utan det är därför jag vill veta vad som behöver bytas för att inte få nåt eländigt ras nånstans, exempelvis att turbon ger sig osv.
Danne
Volvo 480 ES -90
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Leonardo har ju skrivit en lista på vad han gjort för att få ut mer. Det är inget man gör som nybörjare precis. Och som jag skrev tidigare så ska det mesta palla med 200 hk men det är så när man trimmar att man ökar påfrestningarna på många delar och därför slits det mer.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
cleansweep
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 dec 2004 17:23
Ort: Skövde, ursprungligen Nybro
Kontakt:

Inlägg av cleansweep »

Jo jag hajar att det inte är enkelt, men om vi vänder på det hela då...

Vad är det som hindrar en mot att gå högre i motsånd och pystrimningen då?
Danne
Volvo 480 ES -90
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Ökar du trycket mer så kommer något att ge med sig pga högt tryck och den otroliga värmeökningen som blir följden av det hela. Säger samma sak igen kolla på vad leonardo gjort i hanns inlägg. Det finns inga genvägar det är massa stålar och jobb som krävs då, och inte minst kunskap. Det är inte bara en sak som måste göras då utan du får i princip vara på det mesta.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Synd att du valt en es 90a att göra iordning du har mycket mer frihet med en turbo 88 på den kan du tex ha en rensad katt på och den går igenom besiktningen med den. Du vet väll att du måste regga om bilen nu när du ska sätta en turbo motor i den.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Den enklaste förklaringen till att de flesta ligger kring 160hk är att det är vad bränslesystemet klarar av kontinuerligt. Över detta krävs någon fom av tillsatsinsprutning. Men då kommer nästa problem. Turbon
Med orginal turbo kan du ladda 0,8-0,9 beroende på Turbons/motorns skick. Allt utöver detta blir värme. Visst kan man ställa upp trycket högre och vara ball inför polarna, men det lär inte ge mer effekt. Möjligtvis bättre bottendrag, men i slutändan dör turbon.

Därför är det enklast att hålla sig kring 0,70-0,80 i laddtryck och få 150-160 hk. Det enklaste är dock INTE det roligaste alltid. :twisted:

Sen har vi ju hela biten med kass koppling och värdelös växellåda, men det lär du märka så småningom :roll:
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
cleansweep
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 dec 2004 17:23
Ort: Skövde, ursprungligen Nybro
Kontakt:

Inlägg av cleansweep »

Tackar för det svaret, var precis denna information jag ville ha. Vad är det som återstår isåfall för att lösa bränsletillförseln? Misstänker att det krävs byte till en kraftigare bränslepump, en annan bränsleregulator och kanske ev större spridare?

Men frågan är då nästa, tror att jag kan lösa bränsleproblemet om det gäller det ovannämnda men är det nån som vet om det finns något kraftigare turboaggregat som skulle kunna ersätta originalturbon? (modell?)
Det är ju lite ont om plats i 480:n så ett litet agg som står pall för lite mer är ju att föredra, när bör man gå på oljekylning?
Danne
Volvo 480 ES -90
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Jag skulle säga att 1 bar är max vad turbon klarar (har inte ngn erfarenhet av värme i aggregatet på min). Sen bör man veta att 200 hästar inte är så intressant med original turbon, för den kommer så snabbt med tanke på sin ringa storlek, vridet kommer direkt, vilket leder till att du spinner upp till fyran med en 200 hästars 480 (såvida du kör med org. turbo). Möjligtvis kan man få ett chip med vridmomentsspärr på vissa växlar om man så önskar, men då är det rullande landsväg och en fin summa pengar som gäller.

Lättaste o billigaste sättet att skrämma upp den till 200 hästar är att kontakta en man vid namn "rpruen" på europeiska 480 forumet. Han fixar boxen o lödar i en 3 bars mapsensor och modifierar luftmassemätaren för ungeför 150 £ om jag inte minns fel. Men som han sa till mig, det spinner upp till fyran, turbon håller inte lika länge och växellåda ligger i farozonen. Kopplingen ska tåla det om den är hyffsat ny.

Jag föreslår att du kör på pys o boxlödning till o börja med tills du vant dig/ tröttnat. Sen kanske du ser om det är något du vill bygga vidare på, för efter det så är det till o börja byta bitarna.

Ha de kaga!
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Vad har du tänkt att ha bilen till, har du tänkt att den ska accelerera fört eller vill du ha så hög topphastighet som möjligt ?
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
cleansweep
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 dec 2004 17:23
Ort: Skövde, ursprungligen Nybro
Kontakt:

Inlägg av cleansweep »

Jag vill såklart att den lilla pärlan ska accelerera så fort den nånsin kan... 8)
Jo men tanken är som följande, kommer med stor sannolikhet både motstånd- och pystrimma 480:n om motorn bara visar samma positiva anda vid kommande uppstart. Dock så funderar jag såklart ett steg längre....

Tror säkert ändå att det är fler som undrar vad man mer kan göra med 480:n och vilka delar som kan vara vettiga att söka efter för att skrämma upp motorn lite till. Men hursomhelst åter till topic....
Senast redigerad av 1 cleansweep, redigerad totalt 6 gånger.
Danne
Volvo 480 ES -90
cleansweep
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 dec 2004 17:23
Ort: Skövde, ursprungligen Nybro
Kontakt:

Inlägg av cleansweep »

Jo, tar man sig en funderare så är en motor på 120hk med en liten turbo, som bara genom att få upp laddtrycket krämar ut 160hk i farozonen.

Dessutom att få den att jobba inom detta område hela tiden (genom pystrimning då den laddar tidigt) gör såklart inte saken bättre, dock inte sagt att det inte håller. Men jag tror nog ändå att turbon slits ut rejält i förtid, det är därför jag vill läsa på mer om vad man skulle kunna använda sig av för ett annat aggregat samt andras syn och aspekter på området. Det är ju synd om nånting går åt pipan bara för att man ligger på gränsen, bättre då att ev. lägga ner lite mer pengar på nåt som åtminstone "ska" stå pall för krafterna.

Visst är det kul med en turbo som laddar fullt och tidigt, men ett något större agg som ger en rejäl skuts när den väl laddar är också roligt. Går nog att komma ikapp ändå :wink:

Skulle därför vara kul om folk slog sina kloka huvud ihop och kanske rent av gör en "trimtips-lista" på ex. möjliga spridare kontra turbo osv. Observera tips då trimningen såklart är upp till var-och-en och sker på egen risk.
Danne
Volvo 480 ES -90
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Rätta mig om jag har fel nu men ska man byta ut saker som styrboxarna har programerats för så fungerar inte sammarbetet längre om man tex byter ut turbon mot en med andra specs. Det jag menar är att man inte bara kan byta ut vissa komponenter utan att samtidigt ställa om styrboxarna = få tag i någon som kan göra det.
Tanken är dock god att man skulle kunna lägga upp en lista på vad man kan göra själv som hemma pulare.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Vänd dig till europeiska forumet, där finns så otroligt mkt mer skrivet på trimsidan. Där är en hel del som kör med andra aggregat också..
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

för 150£ får man ett megasquirt, visserligen får man bygga det själv. Jag tillhör skaran som ser det som en fördel :)
På plus sidan ligger att man slipper den där hemska luftmassemätaren som går trasig i tid och otid.

Det är nog svårt att hitta en turbo som passar rakt av, och ska man nu vara lite seriös så svetsar man ett nytt fint grenrör och sätter dit en lagom Ltt turbo. typ från S40 2.0T. Så får man TwinSquirl, med rätt grenrör ska man nog kunna få en rätt fin momentkurva.
Ang hjulspinn, hårdare fjäder för att dra upp gaspedalen kanske kan lösa det ;) hehe
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

boostofta skrev:för 150£ får man ett megasquirt, visserligen får man bygga det själv. Jag tillhör skaran som ser det som en fördel :)
På plus sidan ligger att man slipper den där hemska luftmassemätaren som går trasig i tid och otid.

Det är nog svårt att hitta en turbo som passar rakt av, och ska man nu vara lite seriös så svetsar man ett nytt fint grenrör och sätter dit en lagom Ltt turbo. typ från S40 2.0T. Så får man TwinSquirl, med rätt grenrör ska man nog kunna få en rätt fin momentkurva.
Ang hjulspinn, hårdare fjäder för att dra upp gaspedalen kanske kan lösa det ;) hehe
Ska den pedalen fjädra? :wink: :D Har inget större problem med mitt grepp faktiskt, har bara hört från dom som kört rpruens trim med 200 hk. Tror dock att stötdämpare är ngt man ska satsa på för att få ner kraften i sin 480, för dom stegrar väääldigt mkt original, vilket var tufft tyckte man på den tiden, men nu gör man ju precis allt för att motarbeta denne fästestjuv.
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

mm, dämpare kan nog bota en del.
Monterade sänksats, med lite kapade fjädrar och nya orginal stötdämpare på semestern. Orginal motor iofs, men den har nog inte spunnit en enda gång, däremot får man härliga "kas" i kurvorna när det väl släpper.

Som jämförelse kan vi ju ta min ny införskaffade 440SE -92 med 16000mil på mätaren och ev bytade dämpare baknågon gång, de ser fina ut, men den släpper vid varenda rödljus, det händer ibland även när morsan kör, så det är inte enbart mitt fel.

Jag har inte forskat så mycket i dämpare men min teori för att få en FWD att inte släppa så lätt borde vara att ha dämpare fram som är tröga på vägen ut. DVS svårt att få bilen att lyfta fram. Samt dämpare bak som är tröga på vägen in så att den håller uppe häcken för att via hävarmen (karossen) hålla nere fronten.
Om de sedan går lätt på andra hållet så återgår de snabbt till ursprungsläget när de väl övervunnit det "tröga", detta för att behålla greppet vid växlingar. Bilen lär ju vara rätt tradig på landsväg, men de får man väl ta, hehe

Men som sagt detta är bara en teori jag har, igentligen skulle man ju kolla med typ stötdämparverkstan eller nånn sån firma.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Jag har hårdare dämpare och sänkning på min o jag kan säga det att min bil hade inte gått i närheten så snabbt utan dom. Gör man en fullgasaccning så spinner den lite på ettan, för det går inte att undvika när vridet kommer (släppa gasen är inget alternativ i detta fallet).

Men att du lyckas få kas med din bil låter spännande tycker jag, det har jag absolut aldrig lyckats med under dom år jag haft min o då har jag kört hårt i kurvorna också.

Min teori om FWD med grepp är, ingen dämpning fram, stenhård bak. Fast då kan man nog bara använda bilen till att åka just rakt fram.
barlar
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jun 2005 17:20
Kontakt:

Inlägg av barlar »

Hej,

angående trimning skulle jag nog som någon innan här granska det europeiska forumet väl, där finns det mesta. Denna Richard Pruen kan göra det mesta som man skulle kunna vilja. Jag själv håller på att försöka få snurr på prylarna med ECU och luftmassemätare som är modifierade utav denne mytomspunne man. Den stora fördelen med hans kunskap är nya tänd- och bränslemappar vilket gör att motorn går bättre och kommer att ge mer effekt än om man enbart pyser den.

Dock bör nämnas att enbart hans "första mod" ger ingen hästsparksmotor utan samma beteende som original, fast med bra mycket större kraft. Nu laddar jag 0.95 bar, men håller på att fixa en s.k. MBC (ursäkta men jag vet inte det svenska namnet för det. Det är inte riktigt en vanlig pys) för att ladda över 1 bar (enligt mina gissningar bör turbon klara av upp till någonstans runt 1.1-1.2 bar på sin höjd) och få lite mer sparkeffekt, för vi vet ju att detta kan vara barnsligt underhållande.

Men som sagt, jag kan varmt rekommendera Richard Pruens tjänster, och jag kan bara säga att han vet vad han håller på med och är näst intill sjukligt hjälpsam.

Hoppas detta kunde ge några tips för eventuellt intresserade.

/Lars
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Måste bara dela med mig från kvällens övningar. Råkade hamna på ett sånt där *host*race*host*.. Volvofreak här på forumet föreslog att jag skulle visa lite vad bilen gick för. Första motståndet, en opel astra gsi (ca 150 hk har jag för mig). Fick en kanonstart utan spinn överhuvudtaget, vid mållinjen skiljde det 2-3 billängder. Hyffsat imponerande om man jämför standard prestanda siffror. Nästa bil som jag hamnade bredvid, en e36 m3 (286 hk). Fick ingen start jag var nöjd med första racet, så vi tog en tur till. Starten satt perfekt, låg jämsides hela ettans växel, i med tvåan, bmw:n börja sega ifrån, vi mållinjen låg jag en billängd bakom, vilket jag var fruktansvärt nöjd med, kändes som en seger.
Det var allt jag var tvungen att förmedla denna gång!
yo84
Inlägg: 149
Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

jo som sagt,ska man trimma över 160 och 0.8 0.9 i ladd så börjar d verkligen vara dags för att byta turbo. finns juh en himla massa på marknaden. finns juh olika t25 som säkert skulle vara intresanta..tex den som är variabel på bladen. laddar fortare och kan ladda mer än en vanlig t25. dvs den funkar både som en liten och en stor turbo. icn är juh inte så himla stor så den kyler inte nog och dessutom om man börja ladda ordentligt så lär man skjuta plastgavlarna. ska man över 200hk och få hållbarhet så är byte av turbo och ic en bra början..sedan hur långt kolvarna håller vete tusan..men d är några som är sönderbrända på europeiska klubben..inga vackra blider :cry: så ev att byta dom..se till att man har rätt ventilspel och ordentligt inslipade ventiler så att dom kan kyla ner sig ordentligt..ev större oljekylare. det är väl en del det. men sedan är det juh också insprutet som är ett problem. troligt så räcker bränslepumpen inte långt över 200hk.dock borde nog slangarna göra det.sedan då en justerbar brt och tillägsprut eller ett helt annat insprutningsystem kommer att behövas. Men det viktigaste som man nog måste komma ihåg är att denna motor är väldigt liten och vid större effektutag lär ha en väldigt hög värmeutvecklig. så att sikta på att ha bra kylning på allt borde öka livslängden. men det är lite av mina funderingar.
Snart ska den finslipas! :)
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Vet inte om värmenkommer att knäcka motorn direkt, är ju trots allt vätskekyld oljekylning vilket är bra. Oh andra sidan så bultar man som bilfabrikant inte på det helt utan vidare....
Däremot kommer det inte in så där värst mycket luft i motorrummet iom avsaknaden av en "riktig" grill. Turbo och grenrör är väl inte heller direkt idealiskt placerade. Ett scoop som hade styrt ner kall luft här hade nog varit bra.
att ladda 1,0-1,2 med orginal turbo och I/C verkar meningslöst i mina ögon då det kommer att bli en skadlig värme ökning på avgaserna. Visst det går att ge mer sås och kyla med, men då får man för fet blandning och får inte ut mer effekt. större turbo och annan I/C kommer att krävas för att ha någon användning av det alddtrycket.
Redan 0,95bar är för mycket, visst kommer det att gå och ge effekt, men detta pga att du troligtvis inte kör på fullt laddtryck särskilt länge. Sätt motorn i en bromsbänk och kör den på fullt ett par minuter så kommer effekten att sjunka ganska dramatiskt, och i längden så lär det ryka kraftigt.
Sälj orginalaggregatet medans du kan få pengar för det :)
Ett Mitsubishi 15 T eller 16T är nog lagom för det du planerar, inte särskilt dyra heller. Kräver lite ombyggnad men det lär det vara värt.
Skulle kunna tänka mig att du får mer effekt redan vid 0,95bar med dessa aggregat än det som sitter där nu, dock blir responsen lidande, det går att lösa med ett riktigt grenrör och lite labbande med ett programmerbart insprutningssystem. MS är billigt, man bygger det själv och all info finns på nätet. ca1200-1500kr färdigbyggt
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Det här med hetta är jag ínte alls med på. Jag laddar runt 1 bar och det är sällan min oljetemp stiger över 100 grader såvida jag inte pressar den länge på motorvägen. O det är inte så att termostaten är kass heller. Det enda jag kan tänka på som jag gjort för att kyla bättre är att jag tagit bort skyddsplåten undertill (utläses; körde sönder den o orkade inte köpa ny) och att jag kör med rensad kat. Sen vet jag inte hur varmt mitt aggregat blir jämfört med org. ladd. För som jag ser på det så märker jag ingen större skillnad, kör man hårt så börjar det glöda i båda fall.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster