Lågtemperaturfett

Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Lågtemperaturfett

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej kompisar :D först Volvos artikelnummer på fettet 1161762 kostar runt 50:- lite mindre med klubbrabatt, jag har haft en hel del problem med oxiderade kontakter på min 480tic den senste tiden så att jag håller nu på att gå igenom alla jag kan hitta, först göra rent med både elektronikrengöring och äver mekaniskt (skrapa o. borsta) då jag vet att det ska vara fett i kontakterna i original så använder jag det när det är rengjort, har en liten undring om fettet :?: är det bara till för att förhindra att fukt och luft kommer in och bildar ny oxid eller har det nån mer funktion, som till ex. att förbättra kontakt mellan kontaktytorna :shock: nån som vet. Bra är allafall att ha nummret med sej till Volvo om man ska köpa det då reservdelskillen inte hade en aning om vad det var men han löste problemet med att gå in på lagret och fråga "Gamlingen" som naturligtvis kunde :lol: jag ska förövrigt besikta min pärla idag hoppas att beiktningskillen är på bra humör och inte hittar på en massa dumma fel :roll: önska mej lycka till så återkommer jag om resultatet senare 8)

mvh

Chrille
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Som jag har förstått det så förbättrar det ej kontakten, det är det som är bra. Hade det varit ledande (som kopparpasta) så hade man fått peta in lite i varje kontaktstift för att inte få kortslutning.
Jepp det har hänt att någon tittat för mycket på Bosse bildoktorn och fyllt kontaktstycke med kopparpasta, det går ett tag.....
Därför använder man bara kopparpasta på jordpunkter, vilket det är kanon till.

Nästa fördel med lågtempfett är att det ej är aggresivt mot plast och gummi så kontaktstycket inte tar skada. Huvud uppgiften måste vara att hålla fukten borta. Vilket det sköter galant. Dock kan man få "byta/fylla på" i de givare som sitter på motorn ex tempgivare. Det är nämligen inte så värmetåligt. Men ett par år ska det hålla. Man ser på det att det ser ut som gammalt margarin?? och klumpar sig när man delar kontaktstycket.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
yo84
Inlägg: 149
Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

med tiden kan man få kontakt problem när pastan blir gammal har jag märkt..dock bara att rengöra bort det gamla och sätta dit nytt..det verkar som att ddet härdar lite när d blir riktigt gammalt och då kan orsaka dålig kontakt..
Snart ska den finslipas! :)
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej kompisar :D jodå pärlan gick igenom besiktningen med blankt papper så det känns bra :lol: Så nu kan man ju fortsätta att fixa till det man har tänkt under vintern. tack för tipsen om lågtempereturfettet det verkar som jag hade tänkt rätt där :shock: Ha det.

mvh
Chrille
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Rated Product Website cd263b5
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Guide b1c9ce1
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Updated Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Blog 263b8_5
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Guide 34d08cd
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster