Byta lås

falconer

Byta lås

Inlägg av falconer »

Eftersom jag hade inbrott i bilen för ett tag sedan åkte jag på det här problem.

De som gjorde inbrott bröt upp bakluckan och förardörren.

Bakluckan var inga problem, där gick det fortfarande att öppna med nyckeln, dessutom kan man öppna den innefrån, så det brydde jag mig inte om och kladda på.

Däremot förardörren var ett stort problem eftersom låset var helt sönder, vilket betyder att man var tvungen att låsa förrardörren från insidan. Jag trodde detta var en omöjlig sak att fixa men, efter ett tag när jag trötnat på att springa runt bilen och låsa/låsa upp den varje gång så tog jag tag i saken.

Kollade upp lite först vad det kostade med ett nytt lås, det va dyrt FÖR DYRT

Tänkte därefter att det kanske skulle gå och skifta låsen på höger och vänster sida eftersom passagerardörrens lås var helt.

Tog väck innerdelen på dörren, plockade sedan väck den svarta lilla plastkåpan vid låstet.
Skruvade väck låste och tog väck all ringar och låsbrickor, därefter tryckte jag ut själva låskolven.

tog nu den hela kolven och pillade in den där den gamla satt, det var lättare sagt än gjort, fick offra ett par gamla bågar till solglasögon ta väck ena bygeln och platta till den med hammare( fungerade utmärkt)

Det nya verktyget användes sedan till att trycka ner att sprintar som sticker ut från kolven samtidigt som man försiktigt trycker in kolven igen.

Därefter var de bara att sätta tillbaka alla saker på rätt plats och det fungerar hur bra som helst.
Förutom högerdörrens lås, men vad har man för nytta av de. låser alltid upp vid passagerardörren då central-låset går ifrån/till
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

För att komma åt låskolven behöver man bara pilla loss den trekantiga täckplattan på insidan + låsringen som håller fast kolven.
Ett annat sätt istället för att skifta är att koda låskolven som strular det är inte alls svårt. Det man gör är att man stoppar i nyckeln i låset som ska ur(om det går), då åker alla sprintar i noll läge och sedan drar man ur kolven. Nu när man har den ute så pillar man ur de sprintar som sitter i dessa sitter i en viss ordning och alla har ett nummer från 1-4 ingraverat, dessa bildar låsets kod. Nu åker man till närmaste skrot och pillar ur lite låskolvar och sammlar på sig lite sprintar med olika värden. Sen är det bara att börja koda genom att stoppa i en sprint och stoppa i nyckeln för att kolla om sprinten går till noll läge. Sen kan vissa sprintar inte gå riktigt till noll läge pga förslitning på nyckeln eller sprinten, men då slipar man bara på sprinten.
Jag har kodat om alla låsen i min ena bil och det funkar utmärkt, tändnings låset var riktigt krångligt dock. Inget för nybörjare :wink:
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Guide d3b1c9c
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Website 3b1c9ce
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Info 3b1c9ce
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Blog 4d08cd2
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster