Överslag, Dålig jordning?
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 16 mar 2004 12:26
- Ort: Katrineholm
- Kontakt:
Överslag, Dålig jordning?
Hej!
Nu när våren kommit tänkte jag gå ut och sätta fart på min 480 ES -92 som stått i kallgarage/skjul hela vintern. Det första jag upptäckte var att batteriet var helt urladdat, men sånt händer ju. När jag däremot laddat batteriet och just skulle skruva dit pluspolen på batteriet shockerar bilen mig med att sätta igång larmet, vindrutetorkarna samt spolningen till popuplysena som då var nedfällda (skum bubblade upp under huven).
Efter lite trixande utan resultat tänkte jag att det var bäst att höra av mig hit innan jag börjar rota för mycket bland säkringar och reläer.
Är det någon som vet på ett ungefär vad det kan vara för fel och hur man åtgärdar det? Jag misstänker att det blivit överslag eller dyl men har inte så stor erfarenhet av 480 bilarna än.
Tacksam för svar!
Mvh/Martin Carlsson
Nu när våren kommit tänkte jag gå ut och sätta fart på min 480 ES -92 som stått i kallgarage/skjul hela vintern. Det första jag upptäckte var att batteriet var helt urladdat, men sånt händer ju. När jag däremot laddat batteriet och just skulle skruva dit pluspolen på batteriet shockerar bilen mig med att sätta igång larmet, vindrutetorkarna samt spolningen till popuplysena som då var nedfällda (skum bubblade upp under huven).
Efter lite trixande utan resultat tänkte jag att det var bäst att höra av mig hit innan jag börjar rota för mycket bland säkringar och reläer.
Är det någon som vet på ett ungefär vad det kan vara för fel och hur man åtgärdar det? Jag misstänker att det blivit överslag eller dyl men har inte så stor erfarenhet av 480 bilarna än.
Tacksam för svar!
Mvh/Martin Carlsson
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 17 feb 2004 00:18
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
elektrisk blackout
Var verkligen tändningen avstängd när batteriet blev tillkopplat?.Kan någon förbrukare varit igång och sugit batteriet tomt,och sedan när du kopplade till det nyladdade batteriet så började dom jobba igen?.
Eljest måste något relä el dyl hängt sig.Gick något att stänga av när strömmen var på?.Ofta går det till sig om man "börjar om" med allting avslaget.
Eljest måste något relä el dyl hängt sig.Gick något att stänga av när strömmen var på?.Ofta går det till sig om man "börjar om" med allting avslaget.
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 16 mar 2004 12:26
- Ort: Katrineholm
- Kontakt:
uppdatering
Ja, tändningen var frånkopplad, när man sedan vred runt nyckeln undertiden torkarna, spolningen,lysena och tutan gick tändes instrumentpanelen som vanligt och fläckt och det gick igång.
Däremot gick det inte att påverka något med spakarna. Även centrallåset var ur funktion och från högerdörren hörs ett klickande ljud när batteriet är tillkopplat (hörde det efter att jag kopplat bort signalhornet).
Bilen gick inte heller att starta eftersom inte ens startreläet drog, iochförsig vet jag inte om det kan berott på att jag då tagit bort säkringarna 17-18 och 23. Eller att larmet hängt sig och då någon startspärr gått i.
Ringde senare till Volvo men de enda de kunde tänka sig var att jag fått fukt i databoxen. Så då skruvade jag bort boxen och kontrollerade kortet men något fukt eller andra konstigheter syntes inte.
Senast jag startade bilen var i julas och då var det inga som helst problem. Har faktiskt aldrig haft något elektriskt problem med den här bilen tidigare.
Men jag ska leta vidare idag och se om jag hittar något relä som fastnat i påverkat läge. Annars blir det verkstad inom en snar framtid.
Däremot gick det inte att påverka något med spakarna. Även centrallåset var ur funktion och från högerdörren hörs ett klickande ljud när batteriet är tillkopplat (hörde det efter att jag kopplat bort signalhornet).
Bilen gick inte heller att starta eftersom inte ens startreläet drog, iochförsig vet jag inte om det kan berott på att jag då tagit bort säkringarna 17-18 och 23. Eller att larmet hängt sig och då någon startspärr gått i.
Ringde senare till Volvo men de enda de kunde tänka sig var att jag fått fukt i databoxen. Så då skruvade jag bort boxen och kontrollerade kortet men något fukt eller andra konstigheter syntes inte.
Senast jag startade bilen var i julas och då var det inga som helst problem. Har faktiskt aldrig haft något elektriskt problem med den här bilen tidigare.
Men jag ska leta vidare idag och se om jag hittar något relä som fastnat i påverkat läge. Annars blir det verkstad inom en snar framtid.
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 16 mar 2004 12:26
- Ort: Katrineholm
- Kontakt:
Uppdatering
Kom på en till grej angående elproblemet.
När jag skulle ladda batteriet råkade jag ha fel inställning på batteriladdaren som stod på 24 V, (batteriet satt då i med kablarna anslutna) detta märkte jag dock efter bara några sekunder och switchade om till 12 V. Det jag undrar är om något i databoxar etc skulle kunna pajjat då kanske.
När jag skulle ladda batteriet råkade jag ha fel inställning på batteriladdaren som stod på 24 V, (batteriet satt då i med kablarna anslutna) detta märkte jag dock efter bara några sekunder och switchade om till 12 V. Det jag undrar är om något i databoxar etc skulle kunna pajjat då kanske.
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 16 mar 2004 12:26
- Ort: Katrineholm
- Kontakt:
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 17 feb 2004 00:18
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
eltjafs
Antar att batteriet farit en fulfärd när det blev helt uttömt,antagligen får du inte fulleffekt ur det,men å andra sidan kan det nog stoppa flera år ändå till en sommarbil.
Om du hade kablarna fastsatta när du startade laddaren borde knappast någonting pajat på bara ett kort ögonblick,det brukar vara ljusbågarna som dödar(blixtar).prova att börja om från början och se vad som startar etc.När du låser upp borde ju larmet kopplas ur(har aldrig lärt mig hur det fungerar händer att det startar helt oförberett för mig också),kan ju vara något relä som hängt sig också,då brukar det räcka att knacka på det felande relät,eller montera lös och montera igen(helst strömlöst för att undvika en ljusbåge)
Om du hade kablarna fastsatta när du startade laddaren borde knappast någonting pajat på bara ett kort ögonblick,det brukar vara ljusbågarna som dödar(blixtar).prova att börja om från början och se vad som startar etc.När du låser upp borde ju larmet kopplas ur(har aldrig lärt mig hur det fungerar händer att det startar helt oförberett för mig också),kan ju vara något relä som hängt sig också,då brukar det räcka att knacka på det felande relät,eller montera lös och montera igen(helst strömlöst för att undvika en ljusbåge)
- Björn #194
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 07 feb 2004 23:42
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: eltjafs
24 v in till elsystemet i bilen är inte bra! Mycket möjligt att du fått felen från detta.
Det kan även vara så att ditt batteri som jag förstod det suttit i bilen hela vintern i kylan oladdat skadats. Ett oladdat batteri fryser och det kan då ta skada, laddning efter hjälper inte. Ta alltid ut batteriet vid vinterförvaring i minusgrader alternativt ladda med jämna mellanrum så klarar det kylan. Laddning i batterier vid minusgrader fungerar, lite klumpigt uttryckt, som glykol i kylarvattnet
Har du möjlighet så tycker jag att du skall testa med ett batteri du vet fungerar och är laddat.
Lycka till!
Björn
Det kan även vara så att ditt batteri som jag förstod det suttit i bilen hela vintern i kylan oladdat skadats. Ett oladdat batteri fryser och det kan då ta skada, laddning efter hjälper inte. Ta alltid ut batteriet vid vinterförvaring i minusgrader alternativt ladda med jämna mellanrum så klarar det kylan. Laddning i batterier vid minusgrader fungerar, lite klumpigt uttryckt, som glykol i kylarvattnet
Har du möjlighet så tycker jag att du skall testa med ett batteri du vet fungerar och är laddat.
Lycka till!
Björn
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej Martin!
Jag har råkat ut för samma problem som du, då var CEM trasig. Om du kopplar in cem då den varit strömlös kan elektroniken flippa ur då vippor osv kan få nya ingångsvärden. Ibland är det inte farligt.
Om du kopplar in allt och utlöser larm mm. Vänta och prova öppna bilen, går larmet? Prova då öppna höger dörr (kan vara problem med avaktiveringen av larmet)
Kan du få larmet avaktiverat? Fortsätter problemen?
Mvh Jonas
Jag har råkat ut för samma problem som du, då var CEM trasig. Om du kopplar in cem då den varit strömlös kan elektroniken flippa ur då vippor osv kan få nya ingångsvärden. Ibland är det inte farligt.
Om du kopplar in allt och utlöser larm mm. Vänta och prova öppna bilen, går larmet? Prova då öppna höger dörr (kan vara problem med avaktiveringen av larmet)
Kan du få larmet avaktiverat? Fortsätter problemen?
Mvh Jonas
Hej!Mogge skrev:Hej Martin!
Jag har råkat ut för samma problem som du, då var CEM trasig. Om du kopplar in cem då den varit strömlös kan elektroniken flippa ur då vippor osv kan få nya ingångsvärden. Ibland är det inte farligt.
Om du kopplar in allt och utlöser larm mm. Vänta och prova öppna bilen, går larmet? Prova då öppna höger dörr (kan vara problem med avaktiveringen av larmet)
Kan du få larmet avaktiverat? Fortsätter problemen?
Mvh Jonas
Grejjen är att så fort jag ansluter batteriet går signalhornet igång, och det går inte att stänga av genom att öppna o låsa dörren som man annars gör för att få tyst på larmet, elektroniken till låsen verkar inte heller funka då centrallåset är dött.
Har varit ute och pillat lite med säkringar/reläer idag utan resultat. När jag drar ur säkring nr 17 (för att slippa spolningen till popupen) går det inte att starta bilen, sitter den däremot i är det inga problem. När bilen sen är igång fortsätter iallfall allt att krångla; dvs torkarna går, extraljusen lyser, värmeslingan i bakrutan är igång (enligt kontrollampa), elhissarna fungerar inte heller. Däremot så funkar el speglarna, popupen och spolningen till vindrutan. (Säkert fler saker som funkar/inte funkar men jag har inte provat allt)
Finns det något sätt man kan koppla bort larmet manuellt så jag eventuellt skulle kunna utesluta att de är det som spökar?
Skulle även vilja ha tag på kopplingscheman över hela bilen. Så om någon vet vart man kan få tag på det eller kanske har det på datorn så vore det snällt o höra av sig!.
Mvh/Martin Carlsson
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 28 jan 2004 22:48
- Ort: Gävle
- Kontakt:
Hej,
Det verkar ju nästan som om CEM hamnat i någon självtest. När man gör en vanlig test av CEM 01 så testas ju strålkastarspolare, torkare, startspärr, eluppvärmd bakruta m m. Vet inte vilken CEM-variant du har, men CEM 01 finns från chassinr 510200 - 567599. Om du har en CEM 01 så kan du ju alltid kolla vad som händer både under själva testförfarandet, men också om du har kvar samma problem efteråt.
Det verkar ju nästan som om CEM hamnat i någon självtest. När man gör en vanlig test av CEM 01 så testas ju strålkastarspolare, torkare, startspärr, eluppvärmd bakruta m m. Vet inte vilken CEM-variant du har, men CEM 01 finns från chassinr 510200 - 567599. Om du har en CEM 01 så kan du ju alltid kolla vad som händer både under själva testförfarandet, men också om du har kvar samma problem efteråt.
mvh /Janne #60
-
- Inlägg: 4056
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Top Product Site
Please try Google before asking about Updated Product Info 171d3b1
-
- Inlägg: 4056
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Excellent Product Blog
Please try Google before asking about Updated Product Tips 8cd263b
-
- Inlägg: 4056
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Best Product Site
Please try Google before asking about Awesome Product Blog d263b7_
-
- Inlägg: 4056
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
New Product Site
Please try Google before asking about High Rated Product Info cd263b2
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster