Överslag, Dålig jordning?

Skriv svar
Martin Carlsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 mar 2004 12:26
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Överslag, Dålig jordning?

Inlägg av Martin Carlsson »

Hej!

Nu när våren kommit tänkte jag gå ut och sätta fart på min 480 ES -92 som stått i kallgarage/skjul hela vintern. Det första jag upptäckte var att batteriet var helt urladdat, men sånt händer ju. När jag däremot laddat batteriet och just skulle skruva dit pluspolen på batteriet shockerar :shock: bilen mig med att sätta igång larmet, vindrutetorkarna samt spolningen till popuplysena som då var nedfällda (skum bubblade upp under huven).

Efter lite trixande utan resultat tänkte jag att det var bäst att höra av mig hit innan jag börjar rota för mycket bland säkringar och reläer.

Är det någon som vet på ett ungefär vad det kan vara för fel och hur man åtgärdar det? Jag misstänker att det blivit överslag eller dyl men har inte så stor erfarenhet av 480 bilarna än.

Tacksam för svar!

Mvh/Martin Carlsson
Ingo
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 feb 2004 00:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

elektrisk blackout

Inlägg av Ingo »

Var verkligen tändningen avstängd när batteriet blev tillkopplat?.Kan någon förbrukare varit igång och sugit batteriet tomt,och sedan när du kopplade till det nyladdade batteriet så började dom jobba igen?.
Eljest måste något relä el dyl hängt sig.Gick något att stänga av när strömmen var på?.Ofta går det till sig om man "börjar om" med allting avslaget.
Martin Carlsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 mar 2004 12:26
Ort: Katrineholm
Kontakt:

uppdatering

Inlägg av Martin Carlsson »

Ja, tändningen var frånkopplad, när man sedan vred runt nyckeln undertiden torkarna, spolningen,lysena och tutan gick tändes instrumentpanelen som vanligt och fläckt och det gick igång.

Däremot gick det inte att påverka något med spakarna. Även centrallåset var ur funktion och från högerdörren hörs ett klickande ljud när batteriet är tillkopplat (hörde det efter att jag kopplat bort signalhornet).

Bilen gick inte heller att starta eftersom inte ens startreläet drog, iochförsig vet jag inte om det kan berott på att jag då tagit bort säkringarna 17-18 och 23. Eller att larmet hängt sig och då någon startspärr gått i.

Ringde senare till Volvo men de enda de kunde tänka sig var att jag fått fukt i databoxen. Så då skruvade jag bort boxen och kontrollerade kortet men något fukt eller andra konstigheter syntes inte.

Senast jag startade bilen var i julas och då var det inga som helst problem. Har faktiskt aldrig haft något elektriskt problem med den här bilen tidigare.

Men jag ska leta vidare idag och se om jag hittar något relä som fastnat i påverkat läge. Annars blir det verkstad inom en snar framtid.
Martin Carlsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 mar 2004 12:26
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Uppdatering

Inlägg av Martin Carlsson »

Kom på en till grej angående elproblemet.

När jag skulle ladda batteriet råkade jag ha fel inställning på batteriladdaren som stod på 24 V, (batteriet satt då i med kablarna anslutna) detta märkte jag dock efter bara några sekunder och switchade om till 12 V. Det jag undrar är om något i databoxar etc skulle kunna pajjat då kanske.
022. Pär Renström
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

Det är ju däremot inte helt omöjligt.
Personligen kopplar jag alltid bort kablarna från fordonet om jag måste ladda ett batteri.

Inte roligt om det är så att databoxar och relän har fått överspänning och så börja felsöka det... :(
Lycka till iallafall.

Mvh Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
Martin Carlsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 mar 2004 12:26
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av Martin Carlsson »

Jo jag brukar också koppla bort batteriet vid laddning. Fast batteriladdaren är även en "starter" som man direkt kan koppla på polerna om man vill få igång bilen utan att ladda batteriet. Men det gick ju inte iaf.
Ingo
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 feb 2004 00:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

eltjafs

Inlägg av Ingo »

Antar att batteriet farit en fulfärd när det blev helt uttömt,antagligen får du inte fulleffekt ur det,men å andra sidan kan det nog stoppa flera år ändå till en sommarbil.
Om du hade kablarna fastsatta när du startade laddaren borde knappast någonting pajat på bara ett kort ögonblick,det brukar vara ljusbågarna som dödar(blixtar).prova att börja om från början och se vad som startar etc.När du låser upp borde ju larmet kopplas ur(har aldrig lärt mig hur det fungerar händer att det startar helt oförberett för mig också),kan ju vara något relä som hängt sig också,då brukar det räcka att knacka på det felande relät,eller montera lös och montera igen(helst strömlöst för att undvika en ljusbåge)
Användarvisningsbild
Björn #194
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 feb 2004 23:42
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: eltjafs

Inlägg av Björn #194 »

24 v in till elsystemet i bilen är inte bra! Mycket möjligt att du fått felen från detta.

Det kan även vara så att ditt batteri som jag förstod det suttit i bilen hela vintern i kylan oladdat skadats. Ett oladdat batteri fryser och det kan då ta skada, laddning efter hjälper inte. Ta alltid ut batteriet vid vinterförvaring i minusgrader alternativt ladda med jämna mellanrum så klarar det kylan. Laddning i batterier vid minusgrader fungerar, lite klumpigt uttryckt, som glykol i kylarvattnet

Har du möjlighet så tycker jag att du skall testa med ett batteri du vet fungerar och är laddat.

Lycka till!
Björn
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Martin!

Jag har råkat ut för samma problem som du, då var CEM trasig. Om du kopplar in cem då den varit strömlös kan elektroniken flippa ur då vippor osv kan få nya ingångsvärden. Ibland är det inte farligt.

Om du kopplar in allt och utlöser larm mm. Vänta och prova öppna bilen, går larmet? Prova då öppna höger dörr (kan vara problem med avaktiveringen av larmet)

Kan du få larmet avaktiverat? Fortsätter problemen?

Mvh Jonas
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mogge skrev:Hej Martin!

Jag har råkat ut för samma problem som du, då var CEM trasig. Om du kopplar in cem då den varit strömlös kan elektroniken flippa ur då vippor osv kan få nya ingångsvärden. Ibland är det inte farligt.

Om du kopplar in allt och utlöser larm mm. Vänta och prova öppna bilen, går larmet? Prova då öppna höger dörr (kan vara problem med avaktiveringen av larmet)

Kan du få larmet avaktiverat? Fortsätter problemen?

Mvh Jonas
Hej!

Grejjen är att så fort jag ansluter batteriet går signalhornet igång, och det går inte att stänga av genom att öppna o låsa dörren som man annars gör för att få tyst på larmet, elektroniken till låsen verkar inte heller funka då centrallåset är dött.

Har varit ute och pillat lite med säkringar/reläer idag utan resultat. När jag drar ur säkring nr 17 (för att slippa spolningen till popupen) går det inte att starta bilen, sitter den däremot i är det inga problem. När bilen sen är igång fortsätter iallfall allt att krångla; dvs torkarna går, extraljusen lyser, värmeslingan i bakrutan är igång (enligt kontrollampa), elhissarna fungerar inte heller. Däremot så funkar el speglarna, popupen och spolningen till vindrutan. (Säkert fler saker som funkar/inte funkar men jag har inte provat allt)

Finns det något sätt man kan koppla bort larmet manuellt så jag eventuellt skulle kunna utesluta att de är det som spökar?

Skulle även vilja ha tag på kopplingscheman över hela bilen. Så om någon vet vart man kan få tag på det eller kanske har det på datorn så vore det snällt o höra av sig!.

Mvh/Martin Carlsson
mtunberg

CEM

Inlägg av mtunberg »

Hej! här kan du hitta kopplings schema och annat sköj. mvh Micke

volvo480.northernscum.org.uk
060#Jan Enbom
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 jan 2004 22:48
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av 060#Jan Enbom »

Hej,

Det verkar ju nästan som om CEM hamnat i någon självtest. När man gör en vanlig test av CEM 01 så testas ju strålkastarspolare, torkare, startspärr, eluppvärmd bakruta m m. Vet inte vilken CEM-variant du har, men CEM 01 finns från chassinr 510200 - 567599. Om du har en CEM 01 så kan du ju alltid kolla vad som händer både under själva testförfarandet, men också om du har kvar samma problem efteråt.
mvh /Janne #60
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Updated Product Info 171d3b1
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Updated Product Tips 8cd263b
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Blog d263b7_
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Info cd263b2
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster