Hur stabilt är era laddtryck?

barlar
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jun 2005 17:20
Kontakt:

Hur stabilt är era laddtryck?

Inlägg av barlar »

Så, nu håller man för fulla muggar på att få lite klös ur den gamla skorven, men jag har inte lyckats få något stabilt laddtryck. Ikväll tillverkade jag en hemmagjord strypventil som skall provas så snart tillfälle ges, men jag provade att på hederligt sätt pysa bilen med förrädiska resultat. Om laddtrycket från början var 1.2 så slutade det efter några sekunder på 0.7. (För att inga missuppfaattningar skall göras så har jag i detta läget kopplat bort original solenoidventil). Men jag undrar vart man skall sätta ribban? Jag menar pysa en bil som egentligen öppnar vid 0.3 till 1 bar är rätt mycket. Hur stabila är era laddtryck när ni använder manuell laddtrycksstyrnaing?

MVH,

Lars
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

Inte konstigt att laddet tryter... det spikar ju duktigt om du inte har tilläggssoppa.

Men om du kopplat bort magnetventilen så verkar det ju ändå skumt... då finns det ju ingen laddrtycksreglering... :roll:
Men det är väl inte så avanserat system som Saabs APC system.
Har inge koll på 480 laddtrycksstyrning.

Jag ska köpa en pysventil med finjustering till 460:n när det är dax för den att möta dagsljuset. Hemgjorda prylar i sin ära, men om man inte har kunskapen är det bättre att köpa färdiga grejer. Det kostar mindre än motorras.


På Tallan har jag 1,4 bars tryck i topparna, ligger stabilt på 1,3 därefter. Dock är detta chip från BSR. Bara som ren kuriosa... :twisted:
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
barlar
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jun 2005 17:20
Kontakt:

Inlägg av barlar »

Nu har jag ju inte problem med soppan, den finns, men det är bra att veta hur andras toppar så man vet hur noga man skall behöva vara.

Lars
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Låter bekant, min gör likadant, går i botten på laddtrycksmätaren först, sen ner på lite mer sansade tryck, sen kommer den igen vid 4500 varv.
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Morsning allihop :D tänkte att jag skulle berätta lite om mina pys och stryp-erfarenheter, på min förra turbo -90 så satte jag in en strypventil med backretur mellan Wg-n och magnetventilen villket innebär att man får ett lägre tryck bakom ventilen mot Wg-n som på det viset öppnar och släpper ut trycket senare :? hade inga problem med att ladda c:a 0,75 med stadigt tryck hela tiden åtminstånde till 5500varv, eftersom det är backretur jämnar trycket ut sej snabbare i Wg-slangen och motverkar ryck vid häftiga gasavsläpp, nyfiken som man är så ville jag prova att pystrimma på sedvanligt sätt också så en T-koppling inhandlades och eftersom strypventilen är vändbar så kan den ju även användas som pysventil, skilnaden vid pysning är ju att man sänker trycket i hela slangen mellan Wg-n och magnetventilen genom att öppna ventilen lagom mycket, samma laddtryck provades ut 0.75 och bilen gick ju lika bra som med stryp med ett undantag den laddade snabbt upp till fullt tryck men ville efter en stund runt 4000varv släppa ner det c:a 0,1-0.2 för att sedan som Martin beskriver komma igen från 4500varv igen upp till c:a 5500varv för att sedan dala igen, någon spikning upplevde jag inte men man ska absolut välja att köra på 98 oktan :!: om man trimmar :shock: jag tror att spridarna ihop med luftmassemätarn klarar av en måttlig trimning men om man vill vara på den säkra sidan så kan man ju höja bensintrycket med en annan bränsleregulator :lol: efter att jag provat båda sätten så bestämde jag mej för att köra med strypnningen eftersom jag tyckte att den gick bättre då snabbare respons men det kan ju vara inbillning också eftersom man vänjer sej vid effektökningen ganska snart :twisted: nu har jag en 94turbo som är optimerad med ett GIK-steg ett trim som funkar alldeles förträffligt även om jag tycker att effekten kommer lite senare nu så kommer den ordentligt när den kommer men jag tror att det kan bli olika från bil till bil då motorerna ju oftast har några mil på nacken och ju är olika körda, hoppas att nån blev nåt klokare av detta :roll: Ha det bra

mvh

Chrille
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

EZ 210K, syrenheten som styr tändning och laddtryck klarar att reglera upp till 0,9bar(kan diffa).

Så bäst är att modda mellan magnet o wastegateventilen, för då får ECUn fortfarande information om laddtryck och kan reglera där efter.

Motståndstrimningen tycker jag är inte ett bra sätt att "bara" trimma på för man ger fel signal till ECUn, tändkurvan ligger på tex 0,5bar när man laddar 0,8.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster