Lyser lampor på instrumentpanelen.

Skriv svar
CoreyT
Inlägg: 24
Blev medlem: 18 feb 2004 00:57
Kontakt:

Lyser lampor på instrumentpanelen.

Inlägg av CoreyT »

Hej!

Allt började när Jag åkte i ett gupp häromdagen.
När jag nästa dag skulle starta bilen så lyste 3 lampor. batteri, broms och spolarvätska lamporna. När jag åkt en stund slocknade alla lampor och allt var frid och fröjd. Men nästa dag var dem där igen. Nu slocknar dem inte. Spolarvätskan funkar broms funkar men batteriet e lite sämre. Men bilen startar och så.
Kan en sladd lossnat någonstans eller vad ? om det e glappt menar jag?

Hoppas på svar. !

Mvh/Jonas
Gäst

lampor

Inlägg av Gäst »

spontant tänker jag på laddningen,är allt just runt generatorn?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Råkade ut för samma sak när jag försökte byta spänningsregulatorn på generatorn. De tre lamporna lyste svagt vid tomgång och slocknade vid högre varv samt voltmätaren visade låg spänning. jag knackade lite på regulatorn och kände om alla sladdar satt fast ordentligt. Därefter försvann problemet.

/Mats
212 Kjell Carlsson
Inlägg: 148
Blev medlem: 01 feb 2004 12:44
Ort: Asmundtorp
Kontakt:

Inlägg av 212 Kjell Carlsson »

Fler svar tack.
Jag har samma problem som CoreyT.
Allt fungerar som det ska, utom att strålkastarna slocknar ibland.
Ibland ser det ut som ett flipperspel på instrumentpanelen, men det är just dessa tre lampor som blinkar.

Kjell #212#
Henrik Halvorsen
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 jan 2004 23:59
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Henrik Halvorsen »

Kan för övrigt nämna att för bilar med ABS bromsar typ ATE mk.2, så ska bromslampan behandlas med stor respekt. Bilen har elhydrauliskt bromsservo, det servot jobbar med högt tryck, betydligt högre än bilar med vakumservo. Skulle man tappa servo verkan blir bilen hemskt tungbromsad. Senare ABS installationer har vakumassisterat bromsservo.

//Halvorsen - som provat att bromsa utan servo i en lång nedförsbacke med avslagen tändning.
CoreyT
Inlägg: 24
Blev medlem: 18 feb 2004 00:57
Kontakt:

Inlägg av CoreyT »

Hej igen.

Jag var ute och åkte med bilen idag, samma problem. När jag sedan skulle starta den efter ca:10 min så var den död. Fick hjälp med startkablar men den ladda ur sig direkt den hade gått igång.
E det generatorn som är paj eller ?
eller finns det andra orsaker.

Tacksam för hjälp.

/Jonas
Pelle

Inlägg av Pelle »

Hej
Hur är det med besikningen när ladd.broms och spolarlampan lyser när motorn är igång? Spolarvätska har jag, bromsar har jag, laddar gör generatorn va f.. äre för fel har rivit halva bilen men hittar inget fel.

Help Pelle :(
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Det blir en tvåa!

Frågan är om generatorn laddar? Det sitter en liten kabel (röd/rödbrun)från generatorn som går upp till instrumentet (D+) Denna jordar dessa lampor när tändningen är på (via regulatorn och ner till jord via rotorn=förmagnetisering av generatorn)

Det som inte tycks hända är att generatorn ger spänning ut i denna kabel när generatorn ska ladda. Du kan ju testa med att ta bort kabeln och lägga spänning på den (direkt från batteriet) Då ska lamporna sluta lysa.

Om det kan vara regulatorn som spökar (om generatorn laddar) vet jag inte men det låter ju som den. Man skulle ju även kunna misstänka någon överledning på denna kabeln men då skulle troligen inte generatorn börja ladda.

Hur har du testat generatorn?

Mvh Jonas
Pelle

Inlägg av Pelle »

Hej
Testade bara med voltmeter den laddade 13.8v men fick bara ut 6.5v på
D+ (trodde det var D+en) jaha bort med generatorn dit med en annan. Så var det tänkt i allafall,men när jag plockat bort generatorn så
upptäckte jag att röd/bruna kabeln satt på, fel plats, tog ju för givet att den suttit rätt från början. Den satt på en anslutning märkt W vet inte vad den har för uppgift, skruvade dit allt igen satt kabeln på rätt plats å vips så var alla problem lösta i ett trollslag. Lamporna slocknade bakrute värmen funkade igen. Han jag köpte bilen av hade bytt generator så kabeln bytte nog plats då misstänker jag, han fick inte heller lamporna att slockna gav upp å sålde den billigt till mej.

Pelle :D
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

W anslutningen är direkt på en fas, dvs växelspänning. Denna kan bla användas till varvräknare.

Det var ju kul att du fick en billig bil o hittade felet!

Mvh Jonas
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst