Lyser lampor på instrumentpanelen.
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 18 feb 2004 00:57
- Kontakt:
Lyser lampor på instrumentpanelen.
Hej!
Allt började när Jag åkte i ett gupp häromdagen.
När jag nästa dag skulle starta bilen så lyste 3 lampor. batteri, broms och spolarvätska lamporna. När jag åkt en stund slocknade alla lampor och allt var frid och fröjd. Men nästa dag var dem där igen. Nu slocknar dem inte. Spolarvätskan funkar broms funkar men batteriet e lite sämre. Men bilen startar och så.
Kan en sladd lossnat någonstans eller vad ? om det e glappt menar jag?
Hoppas på svar. !
Mvh/Jonas
Allt började när Jag åkte i ett gupp häromdagen.
När jag nästa dag skulle starta bilen så lyste 3 lampor. batteri, broms och spolarvätska lamporna. När jag åkt en stund slocknade alla lampor och allt var frid och fröjd. Men nästa dag var dem där igen. Nu slocknar dem inte. Spolarvätskan funkar broms funkar men batteriet e lite sämre. Men bilen startar och så.
Kan en sladd lossnat någonstans eller vad ? om det e glappt menar jag?
Hoppas på svar. !
Mvh/Jonas
Råkade ut för samma sak när jag försökte byta spänningsregulatorn på generatorn. De tre lamporna lyste svagt vid tomgång och slocknade vid högre varv samt voltmätaren visade låg spänning. jag knackade lite på regulatorn och kände om alla sladdar satt fast ordentligt. Därefter försvann problemet.
/Mats
/Mats
-
- Inlägg: 148
- Blev medlem: 01 feb 2004 12:44
- Ort: Asmundtorp
- Kontakt:
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 28 jan 2004 23:59
- Ort: Dalarna
- Kontakt:
Kan för övrigt nämna att för bilar med ABS bromsar typ ATE mk.2, så ska bromslampan behandlas med stor respekt. Bilen har elhydrauliskt bromsservo, det servot jobbar med högt tryck, betydligt högre än bilar med vakumservo. Skulle man tappa servo verkan blir bilen hemskt tungbromsad. Senare ABS installationer har vakumassisterat bromsservo.
//Halvorsen - som provat att bromsa utan servo i en lång nedförsbacke med avslagen tändning.
//Halvorsen - som provat att bromsa utan servo i en lång nedförsbacke med avslagen tändning.
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 18 feb 2004 00:57
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Det blir en tvåa!
Frågan är om generatorn laddar? Det sitter en liten kabel (röd/rödbrun)från generatorn som går upp till instrumentet (D+) Denna jordar dessa lampor när tändningen är på (via regulatorn och ner till jord via rotorn=förmagnetisering av generatorn)
Det som inte tycks hända är att generatorn ger spänning ut i denna kabel när generatorn ska ladda. Du kan ju testa med att ta bort kabeln och lägga spänning på den (direkt från batteriet) Då ska lamporna sluta lysa.
Om det kan vara regulatorn som spökar (om generatorn laddar) vet jag inte men det låter ju som den. Man skulle ju även kunna misstänka någon överledning på denna kabeln men då skulle troligen inte generatorn börja ladda.
Hur har du testat generatorn?
Mvh Jonas
Frågan är om generatorn laddar? Det sitter en liten kabel (röd/rödbrun)från generatorn som går upp till instrumentet (D+) Denna jordar dessa lampor när tändningen är på (via regulatorn och ner till jord via rotorn=förmagnetisering av generatorn)
Det som inte tycks hända är att generatorn ger spänning ut i denna kabel när generatorn ska ladda. Du kan ju testa med att ta bort kabeln och lägga spänning på den (direkt från batteriet) Då ska lamporna sluta lysa.
Om det kan vara regulatorn som spökar (om generatorn laddar) vet jag inte men det låter ju som den. Man skulle ju även kunna misstänka någon överledning på denna kabeln men då skulle troligen inte generatorn börja ladda.
Hur har du testat generatorn?
Mvh Jonas
Hej
Testade bara med voltmeter den laddade 13.8v men fick bara ut 6.5v på
D+ (trodde det var D+en) jaha bort med generatorn dit med en annan. Så var det tänkt i allafall,men när jag plockat bort generatorn så
upptäckte jag att röd/bruna kabeln satt på, fel plats, tog ju för givet att den suttit rätt från början. Den satt på en anslutning märkt W vet inte vad den har för uppgift, skruvade dit allt igen satt kabeln på rätt plats å vips så var alla problem lösta i ett trollslag. Lamporna slocknade bakrute värmen funkade igen. Han jag köpte bilen av hade bytt generator så kabeln bytte nog plats då misstänker jag, han fick inte heller lamporna att slockna gav upp å sålde den billigt till mej.
Pelle
Testade bara med voltmeter den laddade 13.8v men fick bara ut 6.5v på
D+ (trodde det var D+en) jaha bort med generatorn dit med en annan. Så var det tänkt i allafall,men när jag plockat bort generatorn så
upptäckte jag att röd/bruna kabeln satt på, fel plats, tog ju för givet att den suttit rätt från början. Den satt på en anslutning märkt W vet inte vad den har för uppgift, skruvade dit allt igen satt kabeln på rätt plats å vips så var alla problem lösta i ett trollslag. Lamporna slocknade bakrute värmen funkade igen. Han jag köpte bilen av hade bytt generator så kabeln bytte nog plats då misstänker jag, han fick inte heller lamporna att slockna gav upp å sålde den billigt till mej.
Pelle
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster