Equalizer till bilen

Skriv svar
318_Oscar Söderhielm
Inlägg: 64
Blev medlem: 25 sep 2005 20:12
Ort: Mjölby
Kontakt:

Equalizer till bilen

Inlägg av 318_Oscar Söderhielm »

Hejsan på er!

Har en längre tid letat efter en equalizer (Volvo orginal förstås!)
Hittade för en tid sen en Volvo EQ-611-7 som såg bra ut med osäker funktion... finns det någon bra ställe att ha den på i bilen typ nedre förvaringsfacken i mitten?

Hittade en bild på Volvo 480 cab (den röda ES:en) och den såg annorlunda ut... mycket tunnare (EQ:n alltså!) och fick plats i det nedre förvaringsfacket.
Vad heter den och finns det någon möjlighet att få tag på någon eller är det bara "keep on dreaming".

Tacksam för svar

/Oscar
Annat Namn

eq

Inlägg av Annat Namn »

Jag hade en radio utan kassettdäck men med Equalizer, kassettspelaren sitter separat längst ner vid askoppen. Radion heter Volvo SR-701.
Men slutsteget i min har gått sönder.
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Jag har en equalizer liggandes, vet att det är en volvo original, men inte säker på att den passar i 480, men ska kolla upp det.
318_Oscar Söderhielm
Inlägg: 64
Blev medlem: 25 sep 2005 20:12
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av 318_Oscar Söderhielm »

Så då sitter EQ:n där det var tänkt...

Nu en kanske dum fråga.. (nybörjare you see...)
stereon har ju bara en utgång (och den är upptagen av ett slutsteg(/förstärkare något sån't).. vill ju inte ta bort den ju!) men jag vill ju gärna koppla in equalizern...
Kan man bara dela på kabeln till slutsteget och koppla in sladden från EQ:n eller hur löser man det på ett smidigt sätt?

Tacksam för svar

/Oscar
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Ljudet ska ju transporteras från stereon til EQn och sedan ut i högtalarna. Förstår inte riktigt vilken utgång du menar, slutsteg brukar man koppla in på line out kabeln för i den skickar stereon ut frekvenser mellan 20 - 200 Hz alltså bas ljud. Men om din förstärkare är inkopplad på högtalarutgångarna på stereon ska du ju koppla in EQn före förstärkaren. Det du gör i EQn är ju att stalla in ljudnivåer på olika frekvenser.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
318_Oscar Söderhielm
Inlägg: 64
Blev medlem: 25 sep 2005 20:12
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av 318_Oscar Söderhielm »

Utgången jag menar är den runda 6 pin DIN kontakten (eller vad den nu kallas...) som är märkt AMP... EQ:n har en sådan sladd så jag antog att den också skulle kopplas in där...

/Oscar
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Hmm ok, kom att tänka på att det kanske är så att det finns en inbyggd förstärkare i EQn.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
318_Oscar Söderhielm
Inlägg: 64
Blev medlem: 25 sep 2005 20:12
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av 318_Oscar Söderhielm »

Hmm tror inte att volvos tidiga 5-bands EQ är utrustad med något sån't men det är ju värt o kolla upp!

Vad menar du med sen ut till högtalarna?
Finns ju bara en kabel på EQ:n (6 pol DIN) går ju inte o koppla in på EQ:n...

Sen en liten dum följdfråga.. det finns ju två små sladdar också. den svarta (jord) ska man ju skruva fast på baksidan radion men den röd/svarta (eller om den var helröd...) förstår jag inte riktigt var den skall fästas. Koppla den på den elektriska antennen... går kanske inte att förklara på enklare sätt.. men någon får gärna försöka!

Tacksam för svar!

/Oscar
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Den helröda är + matningen till EQn. Men jag förstår inte riktigt hur orginal sladdarna sitter. En bild skulle nog få mig att se allt klarare. Om du inte kan lägga upp den här på forumet så kan du skicka en bild till tommysellgren@hotmail.com . Det jag vill veta är hur aparaterna ser ut ibak så att jag kan skissa upp ett enkelt schema åt dig.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

röd till + och svart till -. logiskt, apparaten måste ju ha ström. Står det AMP på DINkabeln så ska den kopplas till förstärkare.

Vill minnas att man kopplar orginal EQ till orginal förstärkare, finns en extra ingång för detta på förstärkaren. Ska se om jag hittar något mer
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
318_Oscar Söderhielm
Inlägg: 64
Blev medlem: 25 sep 2005 20:12
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av 318_Oscar Söderhielm »

Hejsan!

Hittade förstärkaren ikväll o det fanns inget ledigt 6-pin DIN uttag ledigt, fanns bara ett tyvärr. (plus en stor fyrkantig kontakt... ska jobba med han i helgen o se om jag kan få ordning på'n)

Radion är en TD-603, om det kan hjälpa något.

Trevlig helg på er!
318_Oscar Söderhielm
Inlägg: 64
Blev medlem: 25 sep 2005 20:12
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av 318_Oscar Söderhielm »

Hejsan!

har jobbat/tittat lite på bilen igen, satt in diskanter t.ex.

Men nu har jag stött på ett litet problem... har ju hela tiden påstått att det var en 6-pol DIN kontakt.. efter att konstaterat att det inte var samma antal honor í radion som det var hanar i sladden från EQ:n så räknade jag de.. fick ihop åtta stycken...

Så nu har jag inte en aning om vad jag ska göra...

Följdfråga. varför går det både en 6 pols DIN kontakt och en 10(12) ISO?

Tacksam för svar!

Trevlig helg!

Oscar
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Guide 3b3_595
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Updated Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Info d19b171
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Useful Product Site d34d08c
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster