Tappar effekten

Skriv svar
lycke
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 feb 2006 21:15
Kontakt:

Tappar effekten

Inlägg av lycke »

Behöver tips!

Min 480 T 1991 blir slö om jag varvar upp motorn till 3500 v och för blir slö på lägre varv efteråt också,men slår jag av tändningen så är allt normalt tills jag åter igen varvat upp den till 3500v.

Har bytt bränsle pump,filter,stift,gasspjälls givare,jag har även släppt katalysatorn så flödet blev fritt utan framgång,bytt tänd box,bränsle box,luftmasse mätare,tänd spole,impulsgivare,tändkablar osv utan resultat.

Jord punkterna till boxarna vet jag inte var de sitter,kanske någon vet?

Tändboxen bytte jag mot en beg,bröt exakt vid samma varv tal,så jag tror inte att det kunde vara samma fel på den också.

När motorn fungerar normalt efter att jag brytet strömen så är jag inne på ett elfel men kan vara inne på fel spår.

Tacksam för tips och en mycket bra hemsida .Mvh Owe
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Hur högt laddtryck har du?? mätt med riktig mätare inte den i bilen....
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
lycke
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 feb 2006 21:15
Kontakt:

480

Inlägg av lycke »

Har sänkt på klockan för att prova men ej med separat klocka.

Owe
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Väldigt mörkligt att den blir svag vid just 3500 och sen blir återställd när du slått från/till tändningen.

Tror du det kan vara något laddtrycks relaterat? Låter lite som ett elektronikfel som du är inne på, men att det skulle visa sig vid just 3500 varv låter konstigt. Med tanke på hur mycket du har bytt så känns det inte som ett komponent fel, alltså får det väl vara anslutningen mellan dessa.
lycke
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 feb 2006 21:15
Kontakt:

480

Inlägg av lycke »

Jag har plockat isär en vacuum dosa(dumpventil?)och gummi bälgen var trasig,vet inte om det kan störa något.

När jag justera stången till turbon kanske jag jusera åt fel håll,vet någon vilket håll som är rätt för att sänka trycket?

Jag justera isär(förlängde)stången och det såg ut på bilens mätare att turbo trycket gick ner,men är osäker om det blev åt rätt håll.

Roligt att kunna få svar så omgående,Tack!

Mvh Owe
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Fel som lagar sig med tändning av/på är mjukvarufel om det är nya bilar. det är inte din. Kan inte förklara varför det hjälper.

MEN om recirkulationsventilens membran är trasigt så läcker turbotrycket ut här och då blir ju motorn såklart orkeslös
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
lycke
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 feb 2006 21:15
Kontakt:

Turbon

Inlägg av lycke »

Vet någon om man ska förlänga eller korta stången till w-gen???

Mvh Owe
lycke
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 feb 2006 21:15
Kontakt:

Tappar effekt

Inlägg av lycke »

Är det någon som har fler förslag eller tips,har provat de tips som jag fått utan resultat.

Mvh Owe
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

vad har du för laddtryck när den dör??
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
lycke
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 feb 2006 21:15
Kontakt:

Tappar effekten

Inlägg av lycke »

Nu har jag äntligen fått tag på en riktig mätare för att kunna kolla trycket som är 0,5bar när den tappar effekten,den har även 0,5 bar efter att den tappat effekten men det känns som om motorn tappar 20-30hk.

Som jag tidigare beskrev så fungerar motorn om man bara vrider av tändningen normalt igen förutsatt att varv talet är under 3500varv.

Jag har inte kollat bränsle trycket men jag har provat en ny bränsle pump utan resultat.Filter osv är nytt orginal.

Mvh Owe
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

är det inte mer än 0,5bar så kan de inte vara laddtrycksspärren.
kommer felet smygande eller på en gång?
Har du bytt recirkulationsventilen än?
Men de känns ändå långsökt iom att laddtrycket förblir detsamma.

Bränslepumpen du monterade var givetvis från en turbo den oxå??

hur är det med vakuum slangar till bränsletrycksregulatorn?
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
lycke
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 feb 2006 21:15
Kontakt:

Tappar effekten

Inlägg av lycke »

Jag har bytt recirkulationsventilen utan resultat(den var kass),

Pumpen jag provat med var från en felri turbo.+ett nytt orginal filter samtidigt.

Bränsle trycksregulatorn är ny och slangen är ok.

Jag har hört mig om hos olika volvo verkstäder utan några förlag.

Om det någon som har några tips så är jag evigt tacksam på detta underliga fel.

Det går att köra den normalt om man håller sig under 3500varv men har man en turbo så vill man ju gasa ibland också.

Mvh Owe :cry:
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Känns som om man får bekräfta en massa saker. Turbon hel, inga slangproblem. Kamremen har inte hoppat?

Det fanns ett roligt fel på dom gamla PBV:erna. Insugningslangen sögs ihop och då fick man ett roligt stopp, sen gick det att köra igen. Du har inget tryckläckage i intercoolern (lurar systemet)

Svårt att ge en diagnos såhär. (man vill helst känna o lyssna)

Mvh Jonas
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Tryckslangar som kollapsar har "vi" haft på både LandRover, Volvo och Renault. Men mäter man turbotrycket så kommer det att öka eller minska när felet inträffar, beroende på om man mäter före eller efter den kollapsade slangen.
Så de borde inte vara det heller.

Kan inte komma på något annat som bryter så pass tvärt mer än laddtrycksspärren.
Måste nog tyvärr hålla med Mogge och säga att internet har sina begränsingar.

Får väl säga som engelsmännen gör, compare to known good vehicle....
Har du någon i klubben i närheten av dig? eller en 440/460Turbo?
så du kunde prova dina saker på en annan fungerande bil och se om det går att få fram felet där.

Annars är det back to basic. kolla jordpunkter, den på toppen till insprutarna är en klassiker, men normalt ger den dålig kontakt.
Mäta upp kablage, det är inte så att motorn flyttar sig så mycket när du kommer upp i varv hastigt att det glappar i någon kabel?
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Hej

Hur går det??

Jag har upplevt exakt samma fel som du nu i helgen. Löste sig dock väldigt enkelt.

Förra helgen monterade jag en annan dumpventil. En återcirkulerande som fungerar som orginal, men ser tuffare ut 8) Sammtidigt så ökades turbotrycket lite med hjälp av en pysventil.

Allt gick jättebra ända tills man skulle hämta polaren och hans söta lillasyster i fredags. Givetvis skulle man ju dra på lite extra med den nyfunna effekten, men vid ca3500 rpm så bara rycker det till och hostar och har sig. Släpper på gasen och kan mjukköra hela registret. testar igen och ser att det hänger inte ihop med laddtrycket.

hittade felet igår. Den nya dumpens "vinkelrör" är bara en tunn plåtstuss som satt gängad med ca 3 gängor i själva dumpen. Denna del hade lossna från dumpen men låg rätt så att när man körde lugnt så gick det bra, men så fort jag gasade på så rörde sig motorn så mycket att de separerade och motorn fick tjuvluft här. Lite loctite så går det igen.
Nu har du ju orginal "dump" och har kontrollerat den, MEN om din bil drar tjuvluft från nått annat ställe under samma förutsättningar så får du ju samma fel. gå över alla slangar på insugningssidan och dra i dem så du ser ev sprickor.

Hoppas på de bästa :lol:
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
lycke
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 feb 2006 21:15
Kontakt:

Tappar orken

Inlägg av lycke »

Jag måste fråga om någon har fått några nya tips om mitt problem?

Motorn klipper inte av utan börjar rycka när motorn varvar över ca 3500-3700varv och rycker där efter hela tiden i hela varvtals registret.

När jag under färd stäger av tändningen och på igen så går den felfritt tills jag når ca 3500varv igen.

Har provat att varva den utan att låta turbon ladda med samma resultat.

Tacksam för nya tips Mvh Owe :?:
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Hej igen

Har haft semester o inte kollat nått på internet alls.

Mitt problem löste sig bara tillfälligt av att täta dumpventilen.
Så fort laddtrycket fick en peak så blev bilen heltokig.
Precis som när varvstoppen går in, den klipper. Jag har inte lagt märke till exakt vilket varvtal men mitt kom när laddtrycket passerade laddtrycks spärren.
Eftersom mitt laddtryck är uppskruvat. Sen fick man stänga av tändningen för att det skulle nollställas.
Jag måste erkänna att jag trodde tidigare inte att våra gammla häckar hade så "avancerad" motorstyrning.

Jag har nu löst mitt problem, köpte en chippad styrenhet. En av de få som e riktigt byggda av Turbo center, den som man kna ladda 0.95 bar o tändningen hänger med, ingen laddtrycksspärr osv :)
Får väl fixa bra bränsle insprutning sen bara ;)

I alla fall det löste mitt fel.

Var någonstans bor du? Skulle du kunna ta dig till Gbg eller Mellanskåne? Blir nyfiken o skulle vilja se om de e samma fel på din som på min.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
lycke
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 feb 2006 21:15
Kontakt:

Inlägg av lycke »

:D :D :D :?: :( Tjäna alla 480 vänner!!!har löst mitt problem.Fick låna volvos mät boxar för tändboxen&bränsle boxen som visade att allt var fel fritt :( :?: :?: .Låna åter igen volvos el schema och mätte upp samtliga kablar,en i taget,skulle lösa det nu..... :idea: :idea:
Felet var kabeln från knack sensorn till tändstyrenheten...alltså var inte alla trådar med in i kabelskon...men den såg fel fri ut men gav inte kontakt tillräckligt.Är så ....glad nu när det funkar med trim osv :D :D ...tack till alla som svarat...Mvh Owe :D :D :D
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Guide 1d3b1c9
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Site 3b4_595
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Updated Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Tips 171d3b1
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Site b5_595d
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Guide d3b1c9c
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster