Turbo+

Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Turbo+

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) satt och kollade lite på Turbo Performance och hittade det här inlägget om nått som heter Turbo+ visserligen till volvo 850t men kan det möjligen funka på en 480? det är ju Bosch system på båda, vad jag fattar verkar det vara nån typ av orginalpystrim :shock:

"Satsen styr elektroniskt laddningstrycket och håller vridmomentet på en hög och jämn nivå. En del av laddningstrycket till tryckdosan leds till en kontrollventil. Det maximala laddningstrycket beror på hur mycket luft som släpps genom kontrollventilen. Ventilen styrs av en elektronisk enhet som påverkar ventilens öppningsstorlek i förhållande till motorns varvtal. För att behålla standardmotorns livslängd kopplas satsen in endast vid fullt gaspådrag. Om motorn knackar stängs systemet och tillåter ej någon ökning av laddningstrycket förrän knackningen upphört.

Turbo+ innehåller styrenhet, relä, kontrollventil. Vid FULL GAS och ÖVER 3700 varv aktiveras turbo+. Den höjer laddtrycket till ca 0.75-0.9 bar vid 5 000 rpm och då endast vid full gas.

Effekt: 190hk vid 5100 rpm
Vridmoment: 280 Nm vid 3900 rpm"

Detta gäller altså 850 men :twisted: nån som vet mer :?:

mvh
Chrille
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

långt ifrån samma bränsle system på 850 och 480.
även om det är bosch. "Vårt" Lh 2.2 är bland det första eletroniska bränsle system som finns.

Turbo + finns även till 940. Ev går det att modda ett sånt system, även om det inte är samma så är de mer lika varandra.
KAn du ordna monteringsanvisning så skulle man kunna luska ut det.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Arvis
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 apr 2004 14:37
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Arvis »

Det Turbo+ som Chrille beskriver här ovan är till 740/940 med LH2.4.

Mvh / Arvis
*Brådhis*
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 aug 2006 07:30
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Inlägg av *Brådhis* »

Arvis skrev:Det Turbo+ som Chrille beskriver här ovan är till 740/940 med LH2.4.

Mvh / Arvis
Precis... Och Turbo + samt Turbo ++ fanns endast till 7/900-serien...

(Hej förresten Arvis) :wink:

//Brådhis
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

har ni en monteringsanvisning till det då :)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
*Brådhis*
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 aug 2006 07:30
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Inlägg av *Brådhis* »

boostofta skrev:har ni en monteringsanvisning till det då :)
http://www.turboperformanceclub.com/_fi ... turbo+.pdf

:wink:

//Brådhis
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

hrm, det jag hade velat veta är var på LH styrenheten den kopplas in, borde vara varvtals signal. Och om det är samma som på våra bilar så är nästa fråga gas spjällgivaren om den e samma. Om dessa båda stämmer så skulle det funka.

Nånn som vet mer?
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Useful Product Info b4_595d
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster