Turbo+
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
Turbo+
Hej satt och kollade lite på Turbo Performance och hittade det här inlägget om nått som heter Turbo+ visserligen till volvo 850t men kan det möjligen funka på en 480? det är ju Bosch system på båda, vad jag fattar verkar det vara nån typ av orginalpystrim
"Satsen styr elektroniskt laddningstrycket och håller vridmomentet på en hög och jämn nivå. En del av laddningstrycket till tryckdosan leds till en kontrollventil. Det maximala laddningstrycket beror på hur mycket luft som släpps genom kontrollventilen. Ventilen styrs av en elektronisk enhet som påverkar ventilens öppningsstorlek i förhållande till motorns varvtal. För att behålla standardmotorns livslängd kopplas satsen in endast vid fullt gaspådrag. Om motorn knackar stängs systemet och tillåter ej någon ökning av laddningstrycket förrän knackningen upphört.
Turbo+ innehåller styrenhet, relä, kontrollventil. Vid FULL GAS och ÖVER 3700 varv aktiveras turbo+. Den höjer laddtrycket till ca 0.75-0.9 bar vid 5 000 rpm och då endast vid full gas.
Effekt: 190hk vid 5100 rpm
Vridmoment: 280 Nm vid 3900 rpm"
Detta gäller altså 850 men nån som vet mer
mvh
Chrille
"Satsen styr elektroniskt laddningstrycket och håller vridmomentet på en hög och jämn nivå. En del av laddningstrycket till tryckdosan leds till en kontrollventil. Det maximala laddningstrycket beror på hur mycket luft som släpps genom kontrollventilen. Ventilen styrs av en elektronisk enhet som påverkar ventilens öppningsstorlek i förhållande till motorns varvtal. För att behålla standardmotorns livslängd kopplas satsen in endast vid fullt gaspådrag. Om motorn knackar stängs systemet och tillåter ej någon ökning av laddningstrycket förrän knackningen upphört.
Turbo+ innehåller styrenhet, relä, kontrollventil. Vid FULL GAS och ÖVER 3700 varv aktiveras turbo+. Den höjer laddtrycket till ca 0.75-0.9 bar vid 5 000 rpm och då endast vid full gas.
Effekt: 190hk vid 5100 rpm
Vridmoment: 280 Nm vid 3900 rpm"
Detta gäller altså 850 men nån som vet mer
mvh
Chrille
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
långt ifrån samma bränsle system på 850 och 480.
även om det är bosch. "Vårt" Lh 2.2 är bland det första eletroniska bränsle system som finns.
Turbo + finns även till 940. Ev går det att modda ett sånt system, även om det inte är samma så är de mer lika varandra.
KAn du ordna monteringsanvisning så skulle man kunna luska ut det.
även om det är bosch. "Vårt" Lh 2.2 är bland det första eletroniska bränsle system som finns.
Turbo + finns även till 940. Ev går det att modda ett sånt system, även om det inte är samma så är de mer lika varandra.
KAn du ordna monteringsanvisning så skulle man kunna luska ut det.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 09 apr 2004 14:37
- Ort: Södertälje
- Kontakt:
-
- Inlägg: 204
- Blev medlem: 29 aug 2006 07:30
- Ort: Upplands Väsby
- Kontakt:
Precis... Och Turbo + samt Turbo ++ fanns endast till 7/900-serien...Arvis skrev:Det Turbo+ som Chrille beskriver här ovan är till 740/940 med LH2.4.
Mvh / Arvis
(Hej förresten Arvis)
//Brådhis
-> Mina fordon: http://www.garaget.org/mypage/?user=7682 <-
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
-
- Inlägg: 204
- Blev medlem: 29 aug 2006 07:30
- Ort: Upplands Väsby
- Kontakt:
http://www.turboperformanceclub.com/_fi ... turbo+.pdfboostofta skrev:har ni en monteringsanvisning till det då
//Brådhis
-> Mina fordon: http://www.garaget.org/mypage/?user=7682 <-
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
hrm, det jag hade velat veta är var på LH styrenheten den kopplas in, borde vara varvtals signal. Och om det är samma som på våra bilar så är nästa fråga gas spjällgivaren om den e samma. Om dessa båda stämmer så skulle det funka.
Nånn som vet mer?
Nånn som vet mer?
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
- Inlägg: 5606
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Excellent Product Guide
Please try Google before asking about Useful Product Info b4_595d
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster