Död generator?
-
CoreyT
- Kontakt:
Död generator?
Hallå.
Jag var ute och åkte med bilen idag. När jag sedan skulle starta den efter ca:10 min så var den död. Fick hjälp med startkablar men den ladda ur sig direkt den hade gått igång.
E det generatorn som är paj eller ?
eller finns det andra orsaker.
Tacksam för hjälp.
/Jonas
Jag var ute och åkte med bilen idag. När jag sedan skulle starta den efter ca:10 min så var den död. Fick hjälp med startkablar men den ladda ur sig direkt den hade gått igång.
E det generatorn som är paj eller ?
eller finns det andra orsaker.
Tacksam för hjälp.
/Jonas
-
Dan.P
- Kontakt:
-
Mogge
- Kontakt:
-
Gäst
Erfarenhet från tidigare bil är att om generatorn har havererat går det inte att köra bilen efter start med startkablar. Då ingen el produceras dör bilen så fort startkablarna tas bort. Om du laddar batteriet med laddare och sätter i det kommer bilen gå normalt igen men stannar när batteriet är urladdat igen. Jag hade först prova att byta regulatorn på generatorn och om det inte hjälper hela generatorn.
-
Gäst
-
Mogge
- Kontakt:
Vilken typ av generator har du? Valeo eller bosch?
Lyser din kontrollampa? Om den gör det så är kolen hela iaf. Om inte, byt lampa. I vissa fall behöver den lysa för att generatorn ska starta (ska igentligen inte behövas med det stämmer inte alltid)
Prova att lägga spänning in på den lilla röda/rödbruna kabeln. Då ska generatorn starta, gör den inte det kan det bero på regulatorn.
Om generatorn laddar så ska späningen vara lika på lilla röda (D+) som stora röda (B+)
Vanliga fel på Valeo är diodbryggan i generatorn.
Mvh Jonas
Lyser din kontrollampa? Om den gör det så är kolen hela iaf. Om inte, byt lampa. I vissa fall behöver den lysa för att generatorn ska starta (ska igentligen inte behövas med det stämmer inte alltid)
Prova att lägga spänning in på den lilla röda/rödbruna kabeln. Då ska generatorn starta, gör den inte det kan det bero på regulatorn.
Om generatorn laddar så ska späningen vara lika på lilla röda (D+) som stora röda (B+)
Vanliga fel på Valeo är diodbryggan i generatorn.
Mvh Jonas
-
CoreyT
- Kontakt:
-
CoreyT
- Kontakt: