Trimma lite mer.....

Skriv svar
MrVan
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 maj 2006 16:32
Kontakt:

Trimma lite mer.....

Inlägg av MrVan »

Hej alla glada.

Har en 440 Turbo som jag funderar på att seriös-trimma.
Smidda kolvar, stakar, vev... Porta toppen, annan kam, större turbo mm mm mm...

Letar men har väldigt svårt att hitta bra grejjer på nätet. Är det någon här som kan tipsa om lite inköpsställen & kanske med lite egna erfarenheter om Renault motorn vid trim??

mvh Chris
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Blir nog väldigt svårt att hitta överdisk prylar till denna motorn. kolla med de som trimmar renault.
Kolvar är inte lätt att bara ta måtten på och välja i en katalog eftersom "vi" har förbränningsrummet i kolven.
En del information och erfaenheter finns på europeiska 480 klubbens hemsida. se länkar. Vill minnas att någon där flödade toppen och den räcker för 220hk eller nått sånt, så de är väl inte de första man måste ge sig på.
Kamaxlar är ett bekymmer som jag försökt reda ut. Men då jag inte har så bra koll på alla värden så kommer jag inte så långt där. Se annan tråd för de värden jag fått tag på.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MrVan
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 maj 2006 16:32
Kontakt:

Inlägg av MrVan »

Tack, boostofta.... Hmm, vad heter motorn på Renault-språk & framför allt, är den lika dan som Renaults version av samma motor?

mvh: Chris
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Det finns massor av versioner på denna motor.
Grund typen tror jag heter F3R på renault språk
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MrVan
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 maj 2006 16:32
Kontakt:

Inlägg av MrVan »

Tackar :-)
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Skriv gärna här om hur det går och vad du finner för grejor.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MrVan
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 maj 2006 16:32
Kontakt:

Inlägg av MrVan »

Japp, det ska jag så fort jag haft tid att kolla runt lite. Kollade som snabbast på catcams men deras sida verkar inte fungera, annars har dom väl kammar till renaultmaskinen tror jag.

BTW, vilket märke/modell är det på turboaggregatet som sitter orginalmonterat på -89:orna??
MrVan
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 maj 2006 16:32
Kontakt:

Inlägg av MrVan »

Låter intressant!! Alla tips emottages hjärtligt, har haft ett antal Volvo i min dag, men detta är första "renault-volvon" så det är lite nytt att lära!!

Återkom gärna med info när du vet om kolvarna. Ingen som vet nåt om märket på visselpipan??
Kalas_konrad
Inlägg: 50
Blev medlem: 12 okt 2005 14:46
Kontakt:

Inlägg av Kalas_konrad »

tja
har för mig att det är ett gerret t2 agg

har för mig jag har läst det på forumet.
MrVan
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 maj 2006 16:32
Kontakt:

Inlägg av MrVan »

oki, tackar... då kommer en följdfråga.... vilka aggregat har samma bultmönster, svs passar "bolt on" som T3??
MrVan
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 maj 2006 16:32
Kontakt:

Inlägg av MrVan »

Man tackar!! :D
MrVan
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 maj 2006 16:32
Kontakt:

Inlägg av MrVan »

Nu till nästa fråga. Toppackningen gick sönder i går, måste byta lite kvikt. Har en GLT ståendes, finns det nån vits med att flytta över hela toppen till turbon? Nyare Volvo vet jag att det är poppis att lägga en GLT-kam i en turbo-snurra, men hur är det på våra motorer??
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

MrVan skrev:Nu till nästa fråga. Toppackningen gick sönder i går, måste byta lite kvikt. Har en GLT ståendes, finns det nån vits med att flytta över hela toppen till turbon? Nyare Volvo vet jag att det är poppis att lägga en GLT-kam i en turbo-snurra, men hur är det på våra motorer??
Det ska du nog inte göra. Har för mig att kam:en är roligast på turbona från 88. Nån annan får gärna rätta mig om jag har fel.
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Låter intressant med Audi kolvarna, fortsätt leta :)

Den toppen som har förbränningsrum i toppen är 2.0liters motorn.
Om man vill ha den för att kompsänka turbon, så går de nog bra. Men orginal komp på turbon är redan 8:1 så de är inte särskilt högt.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MrVan
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 maj 2006 16:32
Kontakt:

Inlägg av MrVan »

vad tror ni om kammen dåh? GLT kam borde gå bättre eftersom en turbobil utan aggregat inte går särskillt bra, fast man kanske förlorar i toppen & vinner lite i botten, men jag vet inte.....
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Det är la bara att prova 8)
Är ju inte så farligt att byta tillbaka. Sen är det lite diffust att säga GLT kammen, finns många olika motorer beroende på årsmodel. DL GL GLT och SE är bara utrustningspaket. Så vilken motor det är beror på årsmodell.
Har kanske lite fakta om kammen om du ger mig mer info, helst Namnet på motorn, typ B18FP eller B18F eller nått annat. Stån på en aluskylt som sitter på blocket. inte för långt från där man låser svänghjulet vid kamrems byte om jag minns rätt
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Useful Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Blog b1c9ce1
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster