Hastighetsmätare.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 26 sep 2005 17:08
- Kontakt:
Hastighetsmätare.
Hej.
Skulle någon kunna redogöra för mig hur man enklast får ut givaren för hastighetsmätaren?
Den har nämligen nyss gett upp. Den har varit lite sporadisk från och till, men nu verkar den helt död, eller iofs, den fungerar när det är kallt ute, såvida inte motortemperaturen överstiger 50 grader ungf.
Jag har försökt läsa här på forumet angående detta problem.
Det mest förekommande verkar var jordfel och klapp, men det har jag undersökt så det känns som att det endast kan vara givaren? Har även undersökt lödningarna på kretskortet och dom är A ok!
Skulle vara oerhört tacksam för hjälp, (bilen fick UA i lördags på bilprovningen) så om detta skulle fixas vore den som ny
Skulle någon kunna redogöra för mig hur man enklast får ut givaren för hastighetsmätaren?
Den har nämligen nyss gett upp. Den har varit lite sporadisk från och till, men nu verkar den helt död, eller iofs, den fungerar när det är kallt ute, såvida inte motortemperaturen överstiger 50 grader ungf.
Jag har försökt läsa här på forumet angående detta problem.
Det mest förekommande verkar var jordfel och klapp, men det har jag undersökt så det känns som att det endast kan vara givaren? Har även undersökt lödningarna på kretskortet och dom är A ok!
Skulle vara oerhört tacksam för hjälp, (bilen fick UA i lördags på bilprovningen) så om detta skulle fixas vore den som ny
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
- Ort: Esko
- Kontakt:
Hej!
Jag har inte hört någon som haft problem med givaren såvida den inte mekaniskt skadats vid motorlyft eller liknande..
Har du tillgång till ett oscilloskop ( ej var bilmekares verktyg) så kan du kolla om signalen från givaren ( mycket låg nivå) finns fram till instrumentet. Det kan ju vara avbrott i ledning t.ex.
Det "dyra" alternativet är att byta givaren, men då har du ingen koll om det är avbrott på vägen. Med oscilloskopet kan du kolla om utsignalen från givaren (direkt anslutning till givaren) är OK.
Om det är glapp i instrumentanslutningar brukar brukar en hård "dask" på instrumentbrädan få igång det igen. Då har du felet i dåliga lödningar,'.
Lycka till
Esko
Jag har inte hört någon som haft problem med givaren såvida den inte mekaniskt skadats vid motorlyft eller liknande..
Har du tillgång till ett oscilloskop ( ej var bilmekares verktyg) så kan du kolla om signalen från givaren ( mycket låg nivå) finns fram till instrumentet. Det kan ju vara avbrott i ledning t.ex.
Det "dyra" alternativet är att byta givaren, men då har du ingen koll om det är avbrott på vägen. Med oscilloskopet kan du kolla om utsignalen från givaren (direkt anslutning till givaren) är OK.
Om det är glapp i instrumentanslutningar brukar brukar en hård "dask" på instrumentbrädan få igång det igen. Då har du felet i dåliga lödningar,'.
Lycka till
Esko
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
- Ort: Esko
- Kontakt:
Hej!
Jag har försökt att hitta mätvärden på hastighetsgivaren utan resultat.
Kan bara konstatera att tändlägesgivaren är av samma konstruktion, dvs en spole. På en ES87 ska resistansen där vara ca 300 ohm. Vad den ska vara på hastighetsgivaren kan jag inte få fram.
Om du mäter resistansen uppe vid anslutningen till instrumentet, när det hela fungerar så kanske du kan få en uppfattning om "rätt värde". När felet är framme kan du kanske konstatera ett eventuellt (värmeberoende?) avbrott i givaren med tillhörande ledning.
Om inte, så ligger felet med största sannolikhet i instrumentet (dåliga lödningar).
Esko
Jag har försökt att hitta mätvärden på hastighetsgivaren utan resultat.
Kan bara konstatera att tändlägesgivaren är av samma konstruktion, dvs en spole. På en ES87 ska resistansen där vara ca 300 ohm. Vad den ska vara på hastighetsgivaren kan jag inte få fram.
Om du mäter resistansen uppe vid anslutningen till instrumentet, när det hela fungerar så kanske du kan få en uppfattning om "rätt värde". När felet är framme kan du kanske konstatera ett eventuellt (värmeberoende?) avbrott i givaren med tillhörande ledning.
Om inte, så ligger felet med största sannolikhet i instrumentet (dåliga lödningar).
Esko
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
Enklast att kontrollera mätaren och tandhjulet samtidigt tycker jag är att koppla två långa kablar på givaren som man drar in i bilen sedan kör man och låter kompisen mäta. Helst med oscilloscope, men de har inte alla
Annars kan du köra frekvens mätning om du har en bra multimeter, och de SKA man ha om man äger 480
Man kan även mäta spänning. i samtliga fall ökar mät värdet från 0 efterhand som du kör.
på detta sätt ser du om du får signal från givaren. sedan flyttar du kablarna till ingående signal på instrumentet, har du samma värden här så är givare och kablage ok.
och då är det fel i instrumentet, glapp eller kass mätare.
Annars kan du köra frekvens mätning om du har en bra multimeter, och de SKA man ha om man äger 480
Man kan även mäta spänning. i samtliga fall ökar mät värdet från 0 efterhand som du kör.
på detta sätt ser du om du får signal från givaren. sedan flyttar du kablarna till ingående signal på instrumentet, har du samma värden här så är givare och kablage ok.
och då är det fel i instrumentet, glapp eller kass mätare.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
- Ort: Esko
- Kontakt:
Boostofta är uppenbarligen en driven tekniker!
Naturligtvis ska man göra som han rekommenderar.
Mitt förslag var enbart för att hjälpa dom som inte har all mätutrustning. En resistan/volt/ampere meter bör man nog ha oavsett vilken bil man har.
Glöm inte bort:
Om du inte kan använda instrumenten/tolka mätvärden så är inte det dyraste instrument till någon hjälp.
Esko
Naturligtvis ska man göra som han rekommenderar.
Mitt förslag var enbart för att hjälpa dom som inte har all mätutrustning. En resistan/volt/ampere meter bör man nog ha oavsett vilken bil man har.
Glöm inte bort:
Om du inte kan använda instrumenten/tolka mätvärden så är inte det dyraste instrument till någon hjälp.
Esko
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 28 jan 2004 23:59
- Ort: Dalarna
- Kontakt:
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
Det ingår i mitt jobb att se till att meckarna verkligen har felsökt innan de byter delar. Kan nog verka dryg ibland, jag förutsätter att alla har gjort basicmätningar innan man frågar. Men alla är inte meckare och elektronik reparatörer, och vet var och hur man ska mäta.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
- Inlägg: 5098
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
New Product Info
Please try Google before asking about Updated Product Site 08cd263
-
- Inlägg: 5098
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Top Rated Product Blog
Please try Google before asking about Updated Product Website 34d08cd
-
- Inlägg: 5098
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Recommended Product Info
Please try Google before asking about Recommended Product Website 4d08cd2
-
- Inlägg: 5098
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Cool Product Guide
Please try Google before asking about Excellent Product Info 8cd263b
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster