Har problem att starta utan gas
-
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Problemen börjar bli allt värre nu då mina kallstarter är helt värdelösa, motorn rycker och har sig och det spelar ingen roll om man justerar tomgångsregulatorn då det nästa gång händer igen. Dessutom så har jag ibland problem att starta, även om jag använder gas. Tempsensorn måste bytas ut! Finns den inne imorn på Volvo så köper jag den med det samma.
Jag köpte boken idag och ser att den verkligen kommer att komma till nytta framöver!
Har letat vidare idag efter tempsensorn och tror faktiskt att jag hittat den, men är inte säker. Det jag hittat sitter strax till höger, under 1:ans stift och har en gummislang som ansluts till den. Har dock inte hunnit ta av slangen då det står en massa andra slangar ivägen.
Är det tempgivaren jag hittat?

Jag köpte boken idag och ser att den verkligen kommer att komma till nytta framöver!

Är det tempgivaren jag hittat?

-
- Kontakt:
-
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Funderar på att göra ett försök med en begagnad tempgivare från skroten. Jag menar, det är inte särskilt svårt att byta ut den och det skulle ju kunna spara mig en del pengar ifall den fungerade som jag istället kan använda på soppa
. Nu till min fråga, hur vet jag om tempgivaren är bra när jag moterar ut den? Och slutligen, om jag tar en tempgivare från en annan årsmodell, kommer de fortfarande att passa? Säg -88 eller 90?
Tack.

Tack.
-
- Kontakt:
Data om tempgivaren
Jag har kollat i mina anteckningar och kan bara tillägga att till en ES87 med Fenix styrenhet gäller följande:
Reservdelsnummer på Volvo 3430394 och kostade år 2004 ca kr 200:-.
Vid 20 grader är resistansen 290 +- 20 ohm.
Jag vet inte om det finns flera givare till en ES87.
Enligt min erfarenhet går det inte att mäta fram felet. BYT!.
Esko
Reservdelsnummer på Volvo 3430394 och kostade år 2004 ca kr 200:-.
Vid 20 grader är resistansen 290 +- 20 ohm.
Jag vet inte om det finns flera givare till en ES87.
Enligt min erfarenhet går det inte att mäta fram felet. BYT!.
Esko
-
- Kontakt:
Har nu lyckats demontera allt så att tempgivaren är tillgänglig och redo för att skruvas ur. Började till och med att skruva ut den när ja plötsligt kom på att ni sa att det kommer att läcka vatten ur hålet när man skruvar ut den och jag har ju för tillfället inte något att täppa till den med så jag skruvade tillbaka den.
Tittade även på motståndet mellan de två pinnarna då motorn var sval (ingen aning om vilken temp den var på, men den var ungefär ljumt, långt ifrån så varmt att man ens har en chans att bränna sig, skulle tippa på runt ~20C eller strax under) och då visade den oändligt.
Allt står fortfarande redo för reperationen dock och därför så skulle jag vilja lösa det här problemet så fort som möjligt. Skroten vore defintivt det snabbaste sättet. För nuvarande så finns det en 480 turbo -90 och en 480ES -88 där. Kan jag montera ut tempgivaren ur någon av dessa och montera in den i min egna 480ES? Är det värt det?
Tittade även på motståndet mellan de två pinnarna då motorn var sval (ingen aning om vilken temp den var på, men den var ungefär ljumt, långt ifrån så varmt att man ens har en chans att bränna sig, skulle tippa på runt ~20C eller strax under) och då visade den oändligt.
Allt står fortfarande redo för reperationen dock och därför så skulle jag vilja lösa det här problemet så fort som möjligt. Skroten vore defintivt det snabbaste sättet. För nuvarande så finns det en 480 turbo -90 och en 480ES -88 där. Kan jag montera ut tempgivaren ur någon av dessa och montera in den i min egna 480ES? Är det värt det?
-
- Kontakt:
Hej Martin!
Låter ungefär som det var det var på min ES-87 när jag bytte tempsensorn för ett par år sen. Hade också problem med orolig tomgång plus att den stannade för mig lite emellanåt. Jag mätte sensorn, och fick också oändligt värde. Svaret varför det var så fick jag när jag plockade ut givaren, där fanns nästan ingenting kvar av den! Den var helt uppärgad av kylarvätskan. Efter byte så har alltid bilen fungerat som den ska...
Låter ungefär som det var det var på min ES-87 när jag bytte tempsensorn för ett par år sen. Hade också problem med orolig tomgång plus att den stannade för mig lite emellanåt. Jag mätte sensorn, och fick också oändligt värde. Svaret varför det var så fick jag när jag plockade ut givaren, där fanns nästan ingenting kvar av den! Den var helt uppärgad av kylarvätskan. Efter byte så har alltid bilen fungerat som den ska...
/Johan
480 ES -87
480 ES -87
-
- Kontakt:
-
- Kontakt:
det ska inte vara oändligt motstånd i en tempgivare, så din är kass. BRA då är felet hittat. tyvärr får du vänta tills Volvo får hem sin. -87an har en "egen" givare som bara finns på 87or
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15

Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Lite svårt att förklara kanske, men om du tänker dig att den nya givaren ser ut som toppen på en rund blyertspenna, nån centimeter lång kanske och rakt och fint avkapad. Den gamla är då som jämförelse samma pennstump som någon har suttit och gnagat ganska friskt på, lite kortare och delvis försvunnen... Du ser det tydligt när du har tagit ut den gamla och jämför med den nya... Hoppas att allt löser sig för dig!
/Johan
480 ES -87
480 ES -87
-
- Kontakt:
Johan Bertilsson
Hur yttrade sig felet innan du bytte tempgivaren?
Esko
Esko

-
- Kontakt:
Inte riktigt samma som Martins... Min var jättelätt att starta när den var kall, lagom tomgång och allt var frid och fröjd. När bilen började bli varm däremot så sjönk tomgången, tjuvstannade lite emellanåt om jag inte passade den med att "smågasa" lite. Om den stannade så var den väldigt svårstartad om den inte fick stå nån timme eller så först... Mao, datorn fick ingen signal att motorn var varm så den öste in bensin som passar för en kall maskin.
Med en ny givare så funkar den perfekt igen...
Med en ny givare så funkar den perfekt igen...

/Johan
480 ES -87
480 ES -87
-
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Fixat
Körde runt med bilen idag efter att jag bytt tempsensorn och bilen gick alldeles utmärkt
Stabilt och bra. Så som det ska vara. Jag slog på motorn vid 53C grader och vid ~90C och den gick på utan något som helst behov att använda gaspedalen. Hoppas att det fortsätter så
Ska till jobbet imorn på morgonen så då lär det synas om allt funkar som det ska. Tack grabbar och till detta forum! 

-
- Kontakt:
Nu när ja kört något mer så visade det sig att det inte var HELT perfekt. Imorse försökte jag mig på en riktig kallstart (det var 17C i garaget och bilen hade stått där hela natten) och då ville den inte starta upp utan gas. Även när jag gett den gas så slocknade den nästan på momangen när jag släppte gasen. Vad jag gjorde för att komma fram till jobbet var att gasa en kort stund så att RPMn ökade något, åtminstone så att motorn inte slocknade, och justerade därefter tomgångsregulatorn. När jag fått upp RPMn så körde jag vidare, men märkte att så fort motorn blivit varm så hoppade tomgångs RPMen upp (1200 från 900) så ja förstod att det inte var en sån bra idé att mecka med regulatorn.
För drygt en timma sen så bytte jag oljefilter och olja i motorn och märkte då genast att den vart otroligt mycket mer lättstartad, den hade inte alls samma symptom som förut. Nu verkade det som att den behövde startmotorn mer än förut bara (2-3 sek extra). Jag skruvade ner tomgångsregulatorn ner till 900RPM och lät den förbli där.
Min fråga är, gjorde jag rätt i att röra på regulatorn eller inte? Hur fixar jag den lilla instabilitet jag har kvar?
Det kan ju också vara så att det redan är fixat bara att jag inte vet om det. Jag kom ju som sagt tillbaka från ett oljebyte för inte så länge sedan. Ska ut och köra om ett kort tag så jag får väl se hur den beter sig då.
Några tips grabbar?
För drygt en timma sen så bytte jag oljefilter och olja i motorn och märkte då genast att den vart otroligt mycket mer lättstartad, den hade inte alls samma symptom som förut. Nu verkade det som att den behövde startmotorn mer än förut bara (2-3 sek extra). Jag skruvade ner tomgångsregulatorn ner till 900RPM och lät den förbli där.
Min fråga är, gjorde jag rätt i att röra på regulatorn eller inte? Hur fixar jag den lilla instabilitet jag har kvar?
Det kan ju också vara så att det redan är fixat bara att jag inte vet om det. Jag kom ju som sagt tillbaka från ett oljebyte för inte så länge sedan. Ska ut och köra om ett kort tag så jag får väl se hur den beter sig då.
Några tips grabbar?
-
- Kontakt:
Har nu både både bytt tempgivare, oljefilter och olja. Visst är det bättre då jag nu inte har samma problem som förut, men som ovannämnt så har jag fortfarande problem att starta upp motorn när den är som kallast.
Idag exempelvis så betedde den sig precis som vanligt. När jag tände den för första gången efter hela natten så startade den direkt, men hade svårt att fortsätta och gick på låga varv. Det vara bara en tidsfråga innan den slocknade och därefter så var det omöjligt att starta upp den om man inte använde gaspedalen. När jag använde gaspedalen så dröjde det några minuter innan jag kunde låta den gå självmant då den annars slocknade.
Jag minns att jag löste detta problem med kallstarten då jag justerade tomgångsregulatorn, dock så gick tomgången upp något (~1200 RPM). Min fråga är, ska jag fortsätta att använda mig av tomgångsregulatorn för att åtgärda problemet jag har? Isf, vad ska jag sätta för gräns på tomgången? Hur många varv bör en tomgång ha maximalt? Eller är det kanske någon annan del i bilen som spökar?
Idag exempelvis så betedde den sig precis som vanligt. När jag tände den för första gången efter hela natten så startade den direkt, men hade svårt att fortsätta och gick på låga varv. Det vara bara en tidsfråga innan den slocknade och därefter så var det omöjligt att starta upp den om man inte använde gaspedalen. När jag använde gaspedalen så dröjde det några minuter innan jag kunde låta den gå självmant då den annars slocknade.
Jag minns att jag löste detta problem med kallstarten då jag justerade tomgångsregulatorn, dock så gick tomgången upp något (~1200 RPM). Min fråga är, ska jag fortsätta att använda mig av tomgångsregulatorn för att åtgärda problemet jag har? Isf, vad ska jag sätta för gräns på tomgången? Hur många varv bör en tomgång ha maximalt? Eller är det kanske någon annan del i bilen som spökar?
-
- Kontakt:
Hej igen!
Jag har fått för mig att du har en ES87.
Det finns mig veterligen ingen justering för tomgången. Så jag förstår inte vad du skruvar på? Tomgången styrs helt av kontrollenheten.
Det viktiga är, som någon tidigare påpekat, är att se till att gasspjällsgivarens mikrobrytare verkligen aktiveras vid inget gaspådrag. Det ska höras ett tydligt "klick" om du manövrerar gasspjället för hand. Gaswirern kan vara för spänd, justerskruven för gaswirern felsinställd? Mät att brytaren verkligen aktiveras. Jag har inte mätpunkterna aktuella men de har beskrivits tidigare i denna fråga.
Esko
Jag har fått för mig att du har en ES87.
Det finns mig veterligen ingen justering för tomgången. Så jag förstår inte vad du skruvar på? Tomgången styrs helt av kontrollenheten.
Det viktiga är, som någon tidigare påpekat, är att se till att gasspjällsgivarens mikrobrytare verkligen aktiveras vid inget gaspådrag. Det ska höras ett tydligt "klick" om du manövrerar gasspjället för hand. Gaswirern kan vara för spänd, justerskruven för gaswirern felsinställd? Mät att brytaren verkligen aktiveras. Jag har inte mätpunkterna aktuella men de har beskrivits tidigare i denna fråga.
Esko

-
- Kontakt:
MartinP
Martin!
Jag har förstått att du bor i Stockholm som jag.
Skicka ett mail till mig på sm5akp@home.se så kan vi kanske träffas och titta gemensamt på dina problem.
Esko
Jag har förstått att du bor i Stockholm som jag.
Skicka ett mail till mig på sm5akp@home.se så kan vi kanske träffas och titta gemensamt på dina problem.
Esko
-
- Kontakt:
Har meckat lite med justeringsmuttern samt skruven och fann att dessa hade väldigt mycket att göra med TPS'ens värde då 2&18 gav oändlig resistans om vajern spändes åt för mycket. Jag hittade till slut ett optimalt läge, men upptäckte då att motorn fortfarande inte startade som den borde. Det är fortfarande svårt att starta den och få den att gå när det står "cold".
Senare idag hittade jag dock ett samband mellan gasvajern ändfäste (det som går in i chassit och vidare in till förarhytten) och mina problem då jag såg att fjädern som sitter på gasvajern inte satt fast på den. Toppen av denna fjäder har spruckit och gjort att fjädern inte sitter fast på vajern. Istället så hänger den med. I ju med gasvajern hela tiden rör sig fram och tillbaka vid nedtryckning av pedalen samt vid starter så kan den komma till en punkt då den sjunker in för mycket i chassit och orsakar slakhet vid gasspjällhuset. Har ni några förslag på hur jag löser detta?
Senare idag hittade jag dock ett samband mellan gasvajern ändfäste (det som går in i chassit och vidare in till förarhytten) och mina problem då jag såg att fjädern som sitter på gasvajern inte satt fast på den. Toppen av denna fjäder har spruckit och gjort att fjädern inte sitter fast på vajern. Istället så hänger den med. I ju med gasvajern hela tiden rör sig fram och tillbaka vid nedtryckning av pedalen samt vid starter så kan den komma till en punkt då den sjunker in för mycket i chassit och orsakar slakhet vid gasspjällhuset. Har ni några förslag på hur jag löser detta?
-
- Kontakt:
Har nu, efter drygt 2 månaders tid äntligen löst problemet!
Problemet visade sig vara ECU'n. Kretskortet var så allvarligt bränt på en punkt att det inte fungerade korrekt.
Vad var det då för komponent som gick åt helvete? Spänningsregulatorn, dvs. en av de viktigaste komponenterna. Då kan ni förstå att ECU'n inte lyckades skicka ut de signaler den borde ha skickat ut.
Tittade på Bildelsbasen och hittade en skrot i närheten av mig som hade en styrenhet, med exakt samma nummer som min! Så givetvis stack jag dit med detsamma och köpte den. Priset var 800, och det må verka lite mycket, men om det är det som krävs för att återställa min 480 så för det kosta så (lågt pris om du jämför med en ny ECU som går på 7850 hos volvo). Har man en hobby så får man vara beredd på att ge ut pengar. Förresten så är det ju inte vilken hobby som helst, det är en 480!
Och gissa vad glad jag är över att äntligen ha löst detta mysterium. Motorn startar numera helt perfekt UTAN has och har en tomgång på ~900RPM. Allt är tillbaka till det normala.

Vad var det då för komponent som gick åt helvete? Spänningsregulatorn, dvs. en av de viktigaste komponenterna. Då kan ni förstå att ECU'n inte lyckades skicka ut de signaler den borde ha skickat ut.
Tittade på Bildelsbasen och hittade en skrot i närheten av mig som hade en styrenhet, med exakt samma nummer som min! Så givetvis stack jag dit med detsamma och köpte den. Priset var 800, och det må verka lite mycket, men om det är det som krävs för att återställa min 480 så för det kosta så (lågt pris om du jämför med en ny ECU som går på 7850 hos volvo). Har man en hobby så får man vara beredd på att ge ut pengar. Förresten så är det ju inte vilken hobby som helst, det är en 480!

Och gissa vad glad jag är över att äntligen ha löst detta mysterium. Motorn startar numera helt perfekt UTAN has och har en tomgång på ~900RPM. Allt är tillbaka till det normala.
480ES -87
-
- Kontakt:
där ser man....
väldigt ovanligt med sådana fel, men någon gång ska det hända.
Och vet du vad, det har i alla fall kommit fram mycket bra info i denna tråden och du vet en hel del om din bil misstänker jag. Så du kan lägga lite av pengarna till Utbildningskontot
väldigt ovanligt med sådana fel, men någon gång ska det hända.
Och vet du vad, det har i alla fall kommit fram mycket bra info i denna tråden och du vet en hel del om din bil misstänker jag. Så du kan lägga lite av pengarna till Utbildningskontot

Mvh
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15

Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
- Kontakt:
hehe, ja du ja har redan en den delen. Bilen kommer förstSå du kan lägga lite av pengarna till Utbildningskontot Cool

De vette fan, men jag lär mig hela tiden. Det kan jag i alla fall säga:)Och vet du vad, det har i alla fall kommit fram mycket bra info i denna tråden och du vet en hel del om din bil misstänker jag
480ES -87
-
- Kontakt:
Best Product Tips
Please try Google before asking about Cool Product Info 5d19b17