Har problem att starta utan gas

MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Har problem att starta utan gas

Inlägg av MartinP »

Tja allihopa!

Precis som det låter så har det på sistone blivit en vana att jag inte kan starta bilen om jag inte ger en gnutta gas. Detta är något som kommit krypandes ända sen jag köpte bilen, men då hände det 1/30 medan det nu är ett krav. Gör jag inte detta så startar inte bilen. Det räcker dock att jag trycker ner gasen lite lätt och samtidigt vrider om så tänder den direkt.
Vad är det för fel och hur löser jag detta?

Tack på förhand!

Martin
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Låter ev som om tempgivaren inte fungerar. Dvs du får ingen kallstart.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, hur fixar man det? Och vart sitter den? Skulle du kunna visa på denna bild?

Bild
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) ungefär rakt under ettans tändstift räknat från höger (fördelaren) när du står framför bilen sitter givaren, det är en givare med två stift, har själv haft samma fel på båda mina 480t som efter byte blev bra, det konstiga va att när jag mätte upp dom gammla efter att ha bytt dom så visade dom rätt värden :shock: men jag har för mej att Esko gjorde samma sak och kom fram till samma slutsats så byt du och kom ihåg att göra rent kontakten ordentligt innan du trycker tillbaks den gärna lite lågtempfett så att du slipper oxidation på ett tag :D det kommer att rinna ut lite kylarvätska när du tar bort den gammla så ha den nya till hands så att du kan skruva i den så snart som möjligt så slipper du en massa slabb :? om du ändå är där och river så gör rent oljeavsjiljaren som sitter ihop med slangarna där sammtidigt så är det också gjort, kan ju ha en del att göra med hur tomgången blir, det brukar vara ganska kladdigt där :( för att komma åt ordentligt så tar du bort insugningsslangen mellan luftburk och spjället, Lycka till :lol:

mvh

Chrille
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, du får ursäkta att ja kanske ställer lite korkade frågor, men jag håller på och lär mig allt detta så ja vill vara helt säker på vad det är jag tar bort och hur jag tar bort det så att jag inte slutar upp med skrot på fyra hjul.

Insugningsslangen, är det den tjocka slangen i mitten? Hur får jag bort den?
ungefär rakt under ettans tändstift räknat från höger (fördelaren) när du står framför bilen sitter givaren, det är en givare med två stift,
Hur får jag bort givaren? Och vart köper jag en ny sådan (har kollat hos mekonomen, men lyckas inte hitta den och jag skulle föredra att inte betala skjortan hos volvo)

Oljeavskiljaren. Vart sitter den, hur ser den ut och hur får jag bort den?

Tusen tack Christer! :D:mrgreen:
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) kom på att jag hade lite otur när jag tänkte där :oops: beträffande oljeavskiljaren som ju inte alls sitter i samband med tempgivaren utan ihop med tomgångsmotorn, ursäkta om jag krånglade till det för dej men det kan bli så ibland :shock: Insugningsslangen är den tjocka som du skriver och den brukar ju sitta med en stor slangklämma i vardera änden, om den aldrig blivit demonterad så kan den sitta med en klämma som inte är av skruvtyp utan en av klämtyp och då brukar ju den gå sönder vid demontering :( men slangklämmor är ju relativt billiga så det är ju bara att ersätta sen, tempgivaren finns på mekonomen men jag har för mej att den kallas "tempsensor" i deras register och kostar väl c:a 200-300:- vet inte vad volvo tar men du kan ju kolla om du vill, är du dessutom medlem i 480klubben så brukar man ju få rabbatt på delarna :D tempgivaren sitter skruvad i motorblocket kommer inte riktigt ihåg vilken nyckelstorlek det är men har för mej att det är 17mm, för att lossa kontakter så får du trycka in den lilla fjäderlåsningen som du kan se runt själva kontakthöljet, trck ihop och dra bakåt, jag brukar använda en hylsa för att lossa och dra åt men eftersom det sticker ut två stift på givaren så brukar det inte gå att få in hela spärrskaftsfästet i den men det funkar oftast bra ändå dvs. om man inte har en extralång hylsa :? hoppas att du blev lite klokare på det här men återkom gärna om du behöver mer hjälp och lycka till :D

mvh

Chrille

PS.kollade lite på mekonomens hemsida och hittade den där om du söker på ditt regnr. så kommer du rätt till min 480t -94 heter den "Tempsensor för motorstyrning" och har atr.nr. 14-0280130032 och kostar 225:- Ds.
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

Skulle tro att det är tomgångsmotorn som är kass. Om du inte kan starta utan gas måste du ju öppna spjället för att det ska komma nån luft till motorn (gasa), tomgångsmotorn sköter detta när du släppt gaspedalen genom en bypass förbi spjället.

Skulle tro att det är den inringade delen på bilden som är tomgångsmotorn. Plocka loss den och smörj upp med 5-56 eller motsv. Fullkomligt dränk den och låt stå över natten.

Du kan även testa att plocka loss tomgångsmotorn och därefter starta, då är det fritt blås till insuget och bilen borde starta med en tomgång på relativt högt varv eftersom den inte kan regleras längre.

Klickbar
Bild
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tack så mycket för era svar!

@Chrille: Jag har kollat på mekonomens hemsida, men hittar absolut ingenting. Har sökt både på tempsensor och motorstyrning för sig men jag får bara negativa svar. Kan det vara möjligt att de inte har samma delar överallt? :shock:
Börjar för övrigt kännas riktigt bra det här tack vare alla suveräna beskrivningar och tips du gett mig :D

@Jonas: Menar du att jag helt enkelt ska koppla bort den från dess rör och därefter lägga ner den i 5-56? Jag behöver alltså skruva isär hela tomgångsmotorn om jag förstått det korrekt?

Jag har här två väldigt bra förslag från er båda, men nu vet jag inte vad jag ska börja med. Tomgångsmotorn sitter ytterst och verkar inte kräva särskilt mycket arbete, men tänk om det inte är den som är orskaken.
Om du inte kan starta utan gas måste du ju öppna spjället för att det ska komma nån luft till motorn (gasa), tomgångsmotorn sköter detta när du släppt gaspedalen genom en bypass förbi spjället.
Jag måste trycka ner pedalen samtidigt som jag vrider om tändningen. Då startar den utan problem. Hm..jag har ju för sig aldrig provat trampa ner pedalen först, släppa den, och därefter vrida om. Får ta och göra det.
Nåväl, hur ska jag göra då? Vad ska jag börja med?

Tusen tack än en gång! :D
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

MartinP skrev:Tack så mycket för era svar!

@Chrille: Jag har kollat på mekonomens hemsida, men hittar absolut ingenting. Har sökt både på tempsensor och motorstyrning för sig men jag får bara negativa svar. Kan det vara möjligt att de inte har samma delar överallt? :shock:
Börjar för övrigt kännas riktigt bra det här tack vare alla suveräna beskrivningar och tips du gett mig :D

@Jonas: Menar du att jag helt enkelt ska koppla bort den från dess rör och därefter lägga ner den i 5-56? Jag behöver alltså skruva isär hela tomgångsmotorn om jag förstått det korrekt?

Jag har här två väldigt bra förslag från er båda, men nu vet jag inte vad jag ska börja med. Tomgångsmotorn sitter ytterst och verkar inte kräva särskilt mycket arbete, men tänk om det inte är den som är orskaken.
Om du inte kan starta utan gas måste du ju öppna spjället för att det ska komma nån luft till motorn (gasa), tomgångsmotorn sköter detta när du släppt gaspedalen genom en bypass förbi spjället.
Jag måste trycka ner pedalen samtidigt som jag vrider om tändningen. Då startar den utan problem. Hm..jag har ju för sig aldrig provat trampa ner pedalen först, släppa den, och därefter vrida om. Får ta och göra det.
Nåväl, hur ska jag göra då? Vad ska jag börja med?

Tusen tack än en gång! :D
Börja med det som inte kostar nått, dvs rengöring av tomgångsmotorn.

Du behöver inte ta isär den, det tror jag inte man kan ens. Ta loss den och kontrollera så att dess rörliga del (kolven) verkligen går att röra, den ska va i öppet läge när inte den är strömsatt. Ofta degar tomgångsmotorn igen av slagg från insuget. Du kan även kolla så att det inte ärgat i kontakten.

Jag tror jag har en ny tempgivare till ES 87 liggandes du kan få för en 20 spänn om det inte hjälper med tomgångsmotorn. :wink:
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Så det jag ska göra är alltså att helt enkelt ta loss de där silvriga saken (kan en "tomgångsmotor" vara sådär liten?) från de två slangarna samt skruva ut den från dess fäste?
Därefter rengör jag den med vatten och en trasa, dränker ner din i 5-56 och låter den stå över natten för att därefter skruva tillbaka den. Korrekt?
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

MartinP skrev:Så det jag ska göra är alltså att helt enkelt ta loss de där silvriga saken (kan en "tomgångsmotor" vara sådär liten?) från de två slangarna samt skruva ut den från dess fäste?
Därefter rengör jag den med vatten och en trasa, dränker ner din i 5-56 och låter den stå över natten för att därefter skruva tillbaka den. Korrekt?
Strunta i vattnet, det är en elektrisk grej, men dränk in i 5-56 och låt stå, torka sen ren den från allt slabb och gegga så bra det går.

Tomgångsmotrn är egentligen ingen motor utan en ventil som öppnar och stänger beroende på vad spjällägesgivaren skickar för signal. Spjällägesgivaren berättar för insprutningssystemet hur mycket soppa som ska skickas in. När du inte trycker på gaspedalen är spjället stängt, då kommer det inte nån luft in till motorn. För att du ska slippa sitta med foten på gaspedalen hela tiden använder man då en tomgångsreglerventil som leder luft förbi spjället när det är stängt. Bara som ren info. :wink:

Spjället stängt (dvs. du rör inte gaspedalen)= tomgångsmotorn (tomgångsreglerventil som det heter egentligen) aktiverad.

Hjälper det inte med att rengöra tomgångsmotorn så kan det ju faktiskt va fel på spjällägesgivaren ockå, den ska ge en viss signal när spjället är stängt för att skicka in soppan till den luft som tomgångsmotorn levererar.

Man kan mäta på spjällägesgivaren med en multimeter för att se om den fungerar. I Haynes-manualen bör det stå vad det ska va vid det olika lägena.

Hoppas det ger lite klarhet i hur det fungerar. :wink:
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

I see :D Tack så mycket för förklaringen.

Är det några särskilda skruvar jag ska tänka på när jag skruvar bort den? Något jag kanske inte vet? Är det komplicerat att få bort den?


En annan sak jag fick tips om som kunde vara boven i dramat är TPS'en eller Thermal Position Sensor som det heter. Den sitter här:

Bild
Bild

Fick instruktioner om att mäta resistansen mellan dess 3 punkter och dessa hade mycket riktigt helt felaktiga värden. Det verkar som att TPS'sen är död helt enkelt.
Låter detta som en trolig anledning till problemet?
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

MartinP skrev:I see :D Tack så mycket för förklaringen.

Är det några särskilda skruvar jag ska tänka på när jag skruvar bort den? Något jag kanske inte vet? Är det komplicerat att få bort den?


En annan sak jag fick tips om som kunde vara boven i dramat är TPS'en eller Thermal Position Sensor som det heter. Den sitter här:

Bild
Bild

Fick instruktioner om att mäta resistansen mellan dess 3 punkter och dessa hade mycket riktigt helt felaktiga värden. Det verkar som att TPS'sen är död helt enkelt.
Låter detta som en trolig anledning till problemet?
Jepp det är spjällägesgivaren som du har mätt på, byt den så ska du nog ha tomgång igen. :wink:
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

En anledning till att det går att hitta delar hos mekonomen till en bil men inte nästa samt att TPS värdena inte stämmer är för att du har en 87. Den insprutningen som satt i 87orna fanns bara det året. Finns väl 4-5 olika insprutningar till dessa bilarna. Olika givare och sensorer som ställer till det. Så troligtvis har du fel värden att jämföra med.

Rent logiskt är Mogges förslag på tempgivare åtgärd ett. Det är dessutom ett så vanligt fel så de finns inte :)
TPS brukar ej strula, den liksom tomgångsmotorn skulle ge andra bekymmer oxå, framförallt orolig tomgång.

TPS står för Trottel Position Sensor
Alltså vilken vinkel gasspjället har.
Dock är 87an inte så avancerad, så den har bara en kontakt, för enkelhetens skull kallar vi den för TPS ändå 8)

De värdena som gäller för din TPS är:
mellan stift 2 och 18 ca 0 ohm med gaspedalen uppsläppt, med pedalen nedtryckt (ska räcka med lite grann) så ska det bli oändligt motsånd (dvs avbrott)

mellan 3 och 18 är det tvärtom.

för att klödda till det har man döpt de tre stiften i TPS så här:
översta är 3
mitten är 18
nederst är 2

men jag tror på tempgivare, vid 20 C ska den visa 290 +/- 20 Ohm.
Men detta kan stämma även om givaren inte är bra. Skumt men så är det. BYT
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

De värdena som gäller för din TPS är:
mellan stift 2 och 18 ca 0 ohm med gaspedalen uppsläppt, med pedalen nedtryckt (ska räcka med lite grann) så ska det bli oändligt motsånd (dvs avbrott)

mellan 3 och 18 är det tvärtom.

för att klödda till det har man döpt de tre stiften i TPS så här:
översta är 3
mitten är 18
nederst är 2
Det är exakt dessa värden jag fått.

Hur mäter jag resistansen på tempgivaren utan att ta ut den? Eller rättare sagt, samtidigt som den är inkopplad?

Ringde till mekonomen nyss och fick exakt det här svaret "Nej, tyvärr så har vi den inte inne. Det är bara Volvo som säljer den".

En till sak, vad är mekaniskt sett tempgivarens uppgift?
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej alla!
Jag har med stort intresse följt debatten. Alla förslag är mycket bra.
En fråga:
Fungerar tomgången OK efter det motorn startat?
Då bör inte felet sitta i gasspjällsgivaren eller kontrollenheten.
En 480 ES87 har en EGR ventil med elekronisk styrning. Ett läckage där, eller felaktiga signaler från styrenheten gör att tomgången blir ryckig med en tendens för motorstopp.
Vidare har en ES87 ett PULSAIR system med två ventiler.
Min tidigare erfarenhet av pulsairsystem på äldre bilar är att läckande pulsairventiler gjorde motorn svårstartad. Kolla att de två pulsairventilerna fungerar OK. Hänvisar till Haynes Handbok.
Esko :?
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tack för dina synpunkter Esko, men vart ligger dessa pulsairventiler? Skulle du kunna hänvisa till bilden?

Om tomgången fungerar OK? Det beror på vad man definierar som OK. Personligen så tycker jag att den går för ryckigt och ostabilt. Alltför ofta så varvar den upp som att man skulle ha tryckt ner gaspedalen. Har hänt att dessa varvningar stiger upp till 2000-3000 RPM för ett kort tag. Har dock aldrig hänt att motorn slocknat, aldrig. Visst går den ibland ner till varv såsom 500 där den börjar skaka och rycka, men den slockar inte.
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Sitt nu inte här och filosofera, ut o mät :D

Tempmätaren mäter du så här
Lossa kontakt stycket och spana in i givaren, där är två stift, bara att mäta. Observera att tempen ska vara 20 C när du mäter.

Tempgivarens uppgift är att berätta för datorn hur varm motorn är. Datorn ändrar efter bla detta värde bränslemängden som sprutas in i motorn. Kall motor mer soppa (som en vanlig choke) efter hand som motorn blir varmare så ändrar den stegvis insprutningsmängden för att motorn ska gå så jämnt och effektivt som möjligt. Hjälper dig att få rätt effekt och bränsleförbrukning.

Orolig/vandrande tomgång på -87 i kombination med att "gasen hänger sig" kan ofta lokaliseras till tempgivare samt sot i spjällhuset.

Det är inte säkert att tempgivaren är dyrare på volvo, vissa saker är billigare. Vattenpump till volvo 740 tex. iofs inte mer än 10kr billigare men ändå :D
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jasså? Visste inte att Volvo kunde vara billiga :shock:

Du har alldeles rätt, jag borde ut o mäta men anledningen till att jag inte mätte igår (då jag skrev inlägget) var för att allt var så jäkla varmt efter körning. Man måste ju låta motorn stå några timmar så att allt svalnar. Man vill ju inte skålla händerna, eller hur?

Tack för informationen boostofta, ska ta och testa det antingen ikväll, eller imorgon. En fråga dock, är det extremt viktigt att tempen är precis 20C? Kan den inte vara något under eller över?

Ska för övrigt byta ut tändstiften imorn då jag inte riktigt vet när de vart bytta. Kan inte direkt hela bilens historia. Ska väl även byta oljefilter och luftfilter när jag frågar er vart allt ligger och hur man byter ut det, men det är en annan femma. En sak i taget :)
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Rengjorde luftintaget idag (de två luckorna som finns innanför den stora slangen) och bytte tändstift och man hör verkligen skillnad i motorkraft, men jag har fortfarande inte kommit fram till mitt huvudmål, tempgivaren! Jag är ledsen Christer, men jag kunde inte hitta den enligt dina instruktioner. Tittade under 1:an stift räknat från höger, men allt jag såg var en massa slangar. Kan det vara så att det sitter en slang på själva givaren såsom på tändstiften? Skulle du kunna specificera dess placering? Tack än en gång!
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Pulsair-ventiler

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej!
Om du följer den "grova" slangen från gummibälgen för insugsluften, via en ljuddämparburk, så delar den sig till två backventiler (pulsairventiler). Därifrån fortsätter metallrör till avgassystemet.
Vitsen med ventilerna är att de ska dra in friskluft som blandas med avgaserna. Då sjunker naturligtvis CO-halten i avgaserna. Vissa äldre bilar har t.o.m en luftpump som ombesörjer detta.
Om ventilerna läcker kommer det avgaser tillbaka till insugningsluften och du kompenserar bränsleblandningen med gaspådrag för att starta motorn.
Det ska kännsas ett tydligt luftdrag i slangen fram till gummibälgen när du gasar på. Ventilerna är backventiler så luftströmmen ska enbart kunna gå i riktning (mot avgasröret).
EGR ventilen "drar tillbaka" en del av av avgaserna och motorn förbränner dem ytterligare en gång med renare avgaser som följd.
EGR ventilen är bortkopplad tills motortemperaturen överstiger 65 grader. Detta ombesörjs av elektronikenheten.
Hoppas detta kan vara till någon hjälp.
Jag misstänker att ditt problem sitter i tempgivaren.
Esko
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tack för ditt svar Esko.

Jo, det är huvudsakligen det jag vill komma fram till också men jag vet ju fortfarande inte vart den ligger. Skulle någon inte kunna hjälpa mig att lokalisera den. Eller är det kanske så att jag redan lagt märke till den bara att jag inte fattat att det är tempgivaren? Jag hittade igår en proppliknande grej nedanför ettans stift (räknat från vänster). Den hade en röd kabel kopplad till sig och i slutet av den fanns det en gummi kontakt. När jag tog bort kontakten så syntes en stor pin, dock så syntes två hål på kabeln vilket jag inte förstod riktigt.
Är detta tempgivaren? Hur mäter jag den isf?

Tacksam för snabbt svar.
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) Om du står framför bilen så har du ju fördelaren längst upp till höger den kan du inte missa om du sen går rakt ner c:a 10-12cm på famsidan av motorn så kommer du att hitta kontakten, den brukar vara brun och ha två kablar som går in, du kan lossa kontakten genom att trycka in fjädern och dra bakåt, har kollat på min 480t -94 min vinter 440 -89 och min frus 440 -92 och den sitter på samma ställe på samtliga, om det är nån skilnad på äldre typ -86 -87 vet jag inte men tror inte det, är säker på att Esko vet det :) men gör en koll igen så hittar du den :wink:

mvh

Chrille
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, det ska jag ta och göra. En sak dock, vart ligger fördelaren? Känner mig korkad som frågar en sån fråga, men jag har faktiskt ingen aning. Skulle du kunna visa på bilden?

Vad har fördelaren för funktion?
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) Ett gott råd för dej som är nybörjare :oops: är att åka till närmaste biltillbehörsfirma och köpa Haynes reparationshandbok för 400-serien, den kostar c:a 200:- och är väl investerade pengar :D Fördelaren (eller Fördelardosan) är den runda dosa som det går ut fyra st. kablar ur till tändstiften + en kabel i mitten som går till tändspolen :? Hoppas att det klarnar nu :shock: :oops: den sitter på den högra sidan av motorn när du står framför bilen :roll:

mvh

Chrille
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster