Strul med färddatorn?
Postat: 01 aug 2006 18:15
Efter all hjälp jag fått med kring färddatorn och allt annat för den delen, så hade jag nu tänkt att ge tillbaka åtminstone en del genom att helt enkelt dela med mig av mina tillvägagångssätt och uteslutningar när jag åtgärdade min färddator och därmed samla all kunskap på en och samma plats.
Börja med att öppna upp instrumentbrädan så att instrumentpanelen är grepp bar. Instrumentpanelen hålls fast med hjälp av censur skruvar som ibland kan vara knepiga att få bort. Dessa återfinns här.
1.Bakom ratten under instrumentbrädan.
2.Bakom ratten ovanför instrumentbrädan.
3.Ovanför radion (standardposition).
4.Bakom fläktreglaget (reglaget dras ut med ett enkelt ryck).
5.Som första skruvan, fast på högra sidan ratten.
6.Bakom skyddet (använd en skruvmejsel för att böja bort skyddet) ovanför vindflöjeln.
Sådär! Då är Instrumentbrädan borta Troligtvis så kommer Instrumentbrädan att vara bunden till en massa sladdar från reglagen. Ryck helt enkelt loss alla kontakter, men ryck i pluggen och inte i sladden!
Ok, nu när instrumentbrädan är ute ur leken så återstår bara två skruvar och sedan är instrumentpanelen ute. Denna är fäst med två skruvar som vanligtvis sitter på vänstra sidan av den.
Då var nu nästan instrumentpanelen lös. Ta nu bara loss de tre kablarna som är anslutna bak på panelen. De två tjocka kablarna (som leder ström och alla info ifrån bilen) tas lättast bort genom att man vickar på de och försiktigt drar de bort från baksidan av brädan. När du gjort detta borde du ha se baksidan av instrumentpanelen som på ett ungefär ser ut så här:
Visst hade du problem med färddatorn? I sådana fall är det dessa punkter som du är intresserad av:
1. Här sitter färddatorns ECU (styrenhet)
ECU'n
och det är framförallt här du ska fokusera din uppmärksamhet då det oftast är denna som strular. För att fastställa att allt är som det ska så bör du ta ut ECU'n och kontrollera alla lödningar då dessa ofta kan vara av dålig kvalité och glappa. Hjälper inte detta så måste du arbeta dig inåt. Kanske är det själva färddatorn det är fel på och inte ECU'n? Ta bort det bruna kretskortet genom att skruva bort alla skruva och därefter rycka loss det. Du kommer även här se att det lossryckta kortet ansluts till färddatorn via pinnar och därför gäller samma rengöringsprocedur här som på den bakre kontakten. Enklast får du bort oxiden genom att slipa bort den. Ta en fin fil (en nagelfil är alldeles utmärkt om du inte har något bättre, som i mitt fall:)) och slipa bort oxiden tills pinnarna skiner och ser nya ut. Överdriv dock inte utan använd sunt förnuft. Du vill ju inte skada de.
Skruva nu bort alla skruvar som håller fast färddatorn så att den frigörs. Du borde vid det här laget se att färddatorn är ihopsatt med hjälp av några clipsar på baksidan. Böj tillbaka dessa och dra ur färddatorn ur skalet. Kontrollera kretskortet på baksidan av färddatorn efter dåliga lödningar eller annat konstigt.
2. Här ansluts kontakten som skickar all info från bilen till färddatorn och talar om saker som motortemp, kylvätsketemp, utomhustemp osv. (titta på din färddator så kan du nog lista ut resten) Se till så att alla dessa kontaker ser friska ut och inte glappar. I mitt fall så var alla belagda med ett tunt lager av oxid. Se till att få bort detta då det kan orsaka glapp. Samma sak gäller kabeln som ansluts här, se till så att alla pinnar ser friska ut och inte åker ut ur själva "huset".
Fortfarande inte hittat något fel? Jag vet precis hur det är, då jag var i samma sits. Tyvärr så återstår det inte mycket mer än att helt enkelt byta ut de olika delarna då det förmodligen är ej synliga interna fel som spelar dig ett spratt. Enklast gör du i att köpa en instrumentbräda från skroten (ska inte kosta mer än 200-300) och därefter kör uteslutningsmetoden för att komma fram till felet. Byt ut de misstänkta delarna framtill att problemet är löst. Börja med ECU'n då det förmodligen är något fel på denna och arbeta dig inåt. Se dock till instrumentpanelen passar din årsmodell då du annars kan få en massa konstiga värden på instrumentpanelen. Volvo 480 Europe har en mycket bra guide till detta som visar vad det är man ska hålla reda på när man köper en ersättnings panel. Det enklaste att göra är dock att använda förnuftet och titta på instrumentpanelen. Ser den likadan ut eller har den andra färger på kontakterna? Har den kanske komponenter du aldrig sett på din instrumentpanel? Då har du förmodligen en instrumentbräda som inte passar ihop med din årsmodell, men använd dig av guiden ovan för att vara på den säkra sidan.
Sådär, hoppas att det här hjälper er alla som har en strulande färddator och inte riktigt vet vad de ska göra. Jag vet i alla fall att det löste problemet för mig.
Om det är något som ska tilläggas så tveka inte och skriv till mig, jag delar ju trots allt bara med mig av mina erfarenheter och det kan ju vara så att just du har ett bättre tillvägagångssätt.
Tack till alla som hjälpt mig och till detta forum! Keep up the good work!
Mvh,
Martin
Börja med att öppna upp instrumentbrädan så att instrumentpanelen är grepp bar. Instrumentpanelen hålls fast med hjälp av censur skruvar som ibland kan vara knepiga att få bort. Dessa återfinns här.
1.Bakom ratten under instrumentbrädan.
2.Bakom ratten ovanför instrumentbrädan.
3.Ovanför radion (standardposition).
4.Bakom fläktreglaget (reglaget dras ut med ett enkelt ryck).
5.Som första skruvan, fast på högra sidan ratten.
6.Bakom skyddet (använd en skruvmejsel för att böja bort skyddet) ovanför vindflöjeln.
Sådär! Då är Instrumentbrädan borta Troligtvis så kommer Instrumentbrädan att vara bunden till en massa sladdar från reglagen. Ryck helt enkelt loss alla kontakter, men ryck i pluggen och inte i sladden!
Ok, nu när instrumentbrädan är ute ur leken så återstår bara två skruvar och sedan är instrumentpanelen ute. Denna är fäst med två skruvar som vanligtvis sitter på vänstra sidan av den.
Då var nu nästan instrumentpanelen lös. Ta nu bara loss de tre kablarna som är anslutna bak på panelen. De två tjocka kablarna (som leder ström och alla info ifrån bilen) tas lättast bort genom att man vickar på de och försiktigt drar de bort från baksidan av brädan. När du gjort detta borde du ha se baksidan av instrumentpanelen som på ett ungefär ser ut så här:
Visst hade du problem med färddatorn? I sådana fall är det dessa punkter som du är intresserad av:
1. Här sitter färddatorns ECU (styrenhet)
ECU'n
och det är framförallt här du ska fokusera din uppmärksamhet då det oftast är denna som strular. För att fastställa att allt är som det ska så bör du ta ut ECU'n och kontrollera alla lödningar då dessa ofta kan vara av dålig kvalité och glappa. Hjälper inte detta så måste du arbeta dig inåt. Kanske är det själva färddatorn det är fel på och inte ECU'n? Ta bort det bruna kretskortet genom att skruva bort alla skruva och därefter rycka loss det. Du kommer även här se att det lossryckta kortet ansluts till färddatorn via pinnar och därför gäller samma rengöringsprocedur här som på den bakre kontakten. Enklast får du bort oxiden genom att slipa bort den. Ta en fin fil (en nagelfil är alldeles utmärkt om du inte har något bättre, som i mitt fall:)) och slipa bort oxiden tills pinnarna skiner och ser nya ut. Överdriv dock inte utan använd sunt förnuft. Du vill ju inte skada de.
Skruva nu bort alla skruvar som håller fast färddatorn så att den frigörs. Du borde vid det här laget se att färddatorn är ihopsatt med hjälp av några clipsar på baksidan. Böj tillbaka dessa och dra ur färddatorn ur skalet. Kontrollera kretskortet på baksidan av färddatorn efter dåliga lödningar eller annat konstigt.
2. Här ansluts kontakten som skickar all info från bilen till färddatorn och talar om saker som motortemp, kylvätsketemp, utomhustemp osv. (titta på din färddator så kan du nog lista ut resten) Se till så att alla dessa kontaker ser friska ut och inte glappar. I mitt fall så var alla belagda med ett tunt lager av oxid. Se till att få bort detta då det kan orsaka glapp. Samma sak gäller kabeln som ansluts här, se till så att alla pinnar ser friska ut och inte åker ut ur själva "huset".
Fortfarande inte hittat något fel? Jag vet precis hur det är, då jag var i samma sits. Tyvärr så återstår det inte mycket mer än att helt enkelt byta ut de olika delarna då det förmodligen är ej synliga interna fel som spelar dig ett spratt. Enklast gör du i att köpa en instrumentbräda från skroten (ska inte kosta mer än 200-300) och därefter kör uteslutningsmetoden för att komma fram till felet. Byt ut de misstänkta delarna framtill att problemet är löst. Börja med ECU'n då det förmodligen är något fel på denna och arbeta dig inåt. Se dock till instrumentpanelen passar din årsmodell då du annars kan få en massa konstiga värden på instrumentpanelen. Volvo 480 Europe har en mycket bra guide till detta som visar vad det är man ska hålla reda på när man köper en ersättnings panel. Det enklaste att göra är dock att använda förnuftet och titta på instrumentpanelen. Ser den likadan ut eller har den andra färger på kontakterna? Har den kanske komponenter du aldrig sett på din instrumentpanel? Då har du förmodligen en instrumentbräda som inte passar ihop med din årsmodell, men använd dig av guiden ovan för att vara på den säkra sidan.
Sådär, hoppas att det här hjälper er alla som har en strulande färddator och inte riktigt vet vad de ska göra. Jag vet i alla fall att det löste problemet för mig.
Om det är något som ska tilläggas så tveka inte och skriv till mig, jag delar ju trots allt bara med mig av mina erfarenheter och det kan ju vara så att just du har ett bättre tillvägagångssätt.
Tack till alla som hjälpt mig och till detta forum! Keep up the good work!
Mvh,
Martin