Urladdat

Lasse

Inlägg av Lasse »

Om nu generatorn fungerar, kan det vara så att kablarna från generatorn blivit skadade.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Har du laddat upp batteriet fullt? Hur har du konstaterat att laddningen laddar? Ditt nya batteri, är det helt nytt? Aldrig varit urladdat?

När bilen startat ska batterispäningen ligga på runt 14 volt. När man stannar ska spänningen på ett friskt batteri ligga på ca 12,5-13,5

Mvh Jonas
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejsan!

Jag köpte batteriet helt nytt på okq8. Bilen stod ett tag och batteriet dog ut så det laddades upp med hjälp av vanlig bil laddare. men jag hade fortfarande samma fel på det gammla batteriet.
Kan det vara så att någon sladd möjligtvis är dålig. Kan ju vara glapp eller något.
Går det inte en sladd från generatorn till motorn och en till batteriet? Kan det vara så att den till motorn är ok och därför går bilen bra, men den till batteriet kanske spökar å därför inte laddar ordentligt.
Ska ge meg ut och mäta vad de ger för värden!
Tack för all hjälp!

Mvh Richard
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejsan!
Nu har jag varit ute vid bilen och mätt lite.
Började med att mäta spänningen på batteriet när bilen var avstängd och det visade på 13 V.
Vred igång bilen och gick fram och mätte vid generatorn och det visade då 12V på tomgång, likaså batteriet men de sitter ju å andra sidan ihop. Sedan provar jag att varva upp motorn lite och mäter samtidigt på generatorn och då stiger den upp på runt 14 V.
Tittar man på mätaren som sitter inne i bilen så pekar den på nedre halvan vid tomgång och gasarman lite så står den ungäfär på mitten vilket borde motsvara 12 V.
men då är det väl inte batteriet som är fel utan kanske är generatorn? Eller är 14V vad det bör vara när bilen står på tomgång?

Mvh Richard
Gäst

urladdat

Inlägg av Gäst »

Nog verkar det som du har batteriproblem,eftersom spänningen kommer när du varvar upp.Se till att batteriet är fulladdat,och gör samma test igen.Kan du ha något som suger ström när bilen är avstängd?.Men tyvärr är det så att ett bilbatteri som sugits helt tomt blir lite grann förstört,det blir aldrig lika bra som nytt.Men för det mesta går dom ju använda ändå.
Ingo,iddes inte logga in.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster