Ryck när jag släpper eller trycker ner gaspedalen

MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Ryck när jag släpper eller trycker ner gaspedalen

Inlägg av MartinP »

Hej allihopa,

Som det låter så rycker min motor alltid till när jag antingen gasar eller släpper på gasen. Det känns endast av på 1:ans och 2:ans växel, men det är som allra tydligast på 1:an och är verkligen besvärligt. Tänk er en kraftig inbromsning. Så kraftig att du flyger fram och sen bak med huvudet. Ungefär så, fast nedtonat blir det varje gång jag når denna punkt med gasen. Det händer alltså inte när gasen är fullt nedtryckt utan bara då foten knappt börjat röra pedalen.
Jag väntar ju för tillfället på tempgivaren och har därför en del tid över där jag skulle kunna åtgärda en del faktorer som skulle kunna vara orsaken. Eller är det kanske så att det var tempgivarens fel?

Tack på förhand!

Martin
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Fast om man släpper den väldigt försiktigt så rycker det inte till...
Stämmer in på pricken.
480ES -87
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Robban_killen »

Har detta problem löst sig för er, i så fall vad gjorde ni åt det?
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Japp, det var modulator-ventilen som var orsaken.
MartinP skrev:Efter ytterligare ett möte med Esko idag så lyckades vi till slut lösa problemet! Den genialiske Esko kom med idén att det kanske är EGR-ventilen som är ute och spökar (i brist på idéer) och mycket riktigt så visade det sig vara just denna som var orsaken. Eller närmare bestämt modulatorventilen, alltså den som skapar vacuumet som EGR-ventilen reagerar på. Modulatorventilen hade fastnat i ett läge där den ständigt skapade ett vacuum vilket gjorde att motorn gick förskräckligt. Så fort vi tog bort slangen mellan EGRen och modulatorventilen så gick motorn som en klocka och CO-värden visade ~0.80 vilket är alldeles utmärkt.
Jag har sedan jag köpt bilen haft problem med att den ryckt något otroligt när jag börjat trycka ner gasen på alla möjliga växlar (något jag beskrev i tidigare trådar) och allt detta är nu löst då modulatorventilen är bortkopplad. Jag kunde inte vart lyckligare när jag insåg detta! :mrgreen: Tusen tack Esko och till alla er andra för era tips! Nu till mina Popups som helt plötsligt slutat fungera, men det skapar jag en ny tråd för..
480ES -87
Johan Karlsson
Inlägg: 28
Blev medlem: 12 apr 2005 11:50
Ort: Göteborg/Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Johan Karlsson »

Jag har haft samma problem. På mina bilar var det bakre motorkudden som hade gett upp, den kostar härliga 1400kr på Volvo. Hoppas att ni har ett annat lättare fel på era bilar.
Jotack, jag kör en trevlig 480 Collection från Hamburg!
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

motorkudde? Vad har den för uppgift? Du är kanske inte motorfästet du menar?
480ES -87
andreas 202
Inlägg: 39
Blev medlem: 31 jan 2004 12:27
Kontakt:

Inlägg av andreas 202 »

Motorkudden har som uppgift att dämpa rörelsen från motorn..
Mobil: 0760843628
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Hm, är det motorns rörelsedämpare? Det finns nämligen något sådant i Haynes boken. Den sitter till vänster om motorblocket och bakom generatorn.
480ES -87
Johan Karlsson
Inlägg: 28
Blev medlem: 12 apr 2005 11:50
Ort: Göteborg/Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Johan Karlsson »

Nej det är det inte. Motorkuddar sitter i änden av de tre motorfästena. Kudden är fylld med olja och dämpar motorns rörelser och vibrationer. En kass konstruktion enligt mig men det får man på köpet av en Volvo 400-serie.
Jotack, jag kör en trevlig 480 Collection från Hamburg!
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jaha, ok då är jag med. Hur vet man om de är trasiga då? :? Finns det något test man kan utföra kanske? Och visst måste man lyfta motorn en aning när man byter motorfästena?
480ES -87
Användarvisningsbild
Björn #194
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 feb 2004 23:42
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Björn #194 »

Nja, den bakre motorkudden på en es -87 har inte den oljefyllda varianten där. Turbo och 2.0 lit har den oljefyllda bakre kudden.
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Om en sitter i bilen och bromsar /ger gas och släpper upp kopplingen på fram eller back så kan man se rörelserna i kuddarna, den bakre kräver dock att man lyfter upp bilen.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag misstänker att jag kan ha dåliga kuddar jag med då jag känner rycker vid väldigt låga varv samt precis som tidigare beskrivet när jag släpper gaspedalen (dvs. när gasspjället stängs helt) samt när jag börjar trycka på den (dvs. då tomgångsventilen kopplas ur och gasspjället går igång). Man känner ett slag bakåt, vilket kan vara irriterande om man krypkör.
Om en sitter i bilen och bromsar /ger gas och släpper upp kopplingen på fram eller back så kan man se rörelserna i kuddarna, den bakre kräver dock att man lyfter upp bilen.
Jag antar att man inte ska ha någon växel i? Vart sitter kuddarna så att man kan titta på de?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Jo ettan eller backen är lämpliga växlar samtidigt som man bromsar full med fotbromsen, då rör dig motorn.

Två kuddar fram, en bak. Syns lättast underifrån (man får ha en 4 pelar lyft med banor att köra upp på)

Men det går uppifrån oxå om man vet vart man ska titta! (men inte lätt för ett otränat öga)

Ryckningar är tyvärr ett fenomen på dessa motorer! Utan att kuddrna behöver vara dåliga.

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

Hej

Tack vare att insprutningen stängs av helt vid motorbromsning blir det lätt ett litet ryck när den går på igen, det är normalt och finns på andra bilmodeller också.


Själv har jag problem med att motorn vibrerar vid vissa varvtal ca 2100 - 3000 v/min (varvräknaren funkar ej) men på 5:an är det från 75 - 105 km/h. Det är lite irriterande då man ofta ligger i det intervallet vid landsvägskörning. Vibrationerna känns mest i ratten och mer om man styr åt något håll. Det är ej hjullager som vibrerar för det är samma fenomen på andra växlar i andra hastigheter.

Kan detta bero på motorkuddar eller att rattknuten är sliten (gummit som tar bort vibrationer slitet)? Då borde det kanske vara bakre kudden då styrväxeln sitter där? Men motorn vibrerar inte mycket på låga eller höga varv??


/ Andreas
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Motordämparen skall dämpa vibrationer vid 3000 rpm.

Hade samma fenomen på min E 92:a det var en inre styrled som gav upphov till vibrationer!

Ps, kolla gärna rattknuten oxå, har du något glapp i ratten?

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

Mogge skrev:Hej!

Motordämparen skall dämpa vibrationer vid 3000 rpm.

Hade samma fenomen på min E 92:a det var en inre styrled som gav upphov till vibrationer!

Ps, kolla gärna rattknuten oxå, har du något glapp i ratten?

Mvh Jonas
Tack,

Motordämparen, är det "stötdämparn" som sitter på högra sidan av motorn?

Inre styrled tror jag inte det är för mig då det även vibrerar när jag står still på dessa varvtal.

Ja, jag har ett mindre glapp i ratten.

P.S. Styrservon för en del oväsen och skakar i ratten vid stillastående vridning av hjulen, kan de ha något med saken att göra.


Tack!
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Motordämparen, är det "stötdämparn" som sitter på högra sidan av motorn?
Japp. Stämmer bra det.
Ryckningar är tyvärr ett fenomen på dessa motorer! Utan att kuddrna behöver vara dåliga.
Mina ryck uppträder i väldigt liten mån vid låga hastigheter så jag antar att det är normalt, dock så märker jag att om jag ligger i kryphastighet så börjar motorn att rycka något enorm ibland. Detta löses alltid om jag lätt trycker på gasen och släpper. Kan det vara mikrobrytaren (var det så den hette?) vid gasspjället som är dålig kanske? :?
Skulle även uppskatta Mogge om du kunde dela med dig av din fascinerande kunskap om bilar och berättade lite mer om varför just denna motor har ett sådant fenomen :D
Tack vare att insprutningen stängs av helt vid motorbromsning blir det lätt ett litet ryck när den går på igen, det är normalt och finns på andra bilmodeller också.
:shock: Det låter grymt korkat. Hade inte Volvo tänkt igenom bilen mer än så på den tiden? Att stänga av insprutningen varje gång kan väl inte vara den bästa lösningen?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej! :lol:

Tack, försöker hjälpa så gott jag kan, men jag kan långt ifrån allt!

Ja varför dessa motorer rycker har jag faktiskt ingen erfarenhet av att laga, men det förekommer. Som sagt så bör ju alla parametrar vara på plats, dvs tempgivare, spjällkontakt, ev styrning av egr mm.

Alltså kan det vara svårt att ange exakta grejor att titta på, det är hela bilens kondition mm som kan avgöra.

Har du glapp i ratten så ta bort kardanaxeln till ratten, inte ovanligt att den nedre knuten är dålig pga inträngande fukt.

De flesta insprutningssystem brukar stänga av insprutningen för motorbroms, det finns lite förutsättningar, bla ska motorvarvtalet vara högre än 1500 (trot jag) och gasspjället vara stängt. En egenhet som uppträder är när insprutningen går igång kan man få en liten knyck. Detta togs bort på nyare system (typ 2000 o frammåt) genom att smyga igång systemet

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Om man stänger av insprutningen, hur kommer det sig då att motorn inte slockar? Är det för att den uppehålls av vevaxelns rörelse?

När jag tänker på det nu så ser jag det tydligt framför mig. Har ofta haft så att jag kört i 50 och därefter saktat ner då jag närmat mig ett trafikljus och rätt vad det är så känner man ett ryck när man börjar närma sig 1200 varv där nånstanns. Detta ryck betyder alltså att insprutningen åter sätts i drift för att motorn inte ska slockna, eller?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Stämmer bra Martin, motorbroms är ju när hjulen driver på motorn och inte tvärt om.

Om du har färddator kan du se på momentanförbrukningen när insprutet går igång, den faller till noll just vid motorbroms.

Sen om det är det rycket du känner är svårt att säga!

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Japp, det stämmer mycket bra det :)

Det får eventuellt bli nästa sak att fixa. Fick en 2 på besiktningen i måndags pga spindellederna :? så nu ska jag bara byta de.
480ES -87
FrankJScott
Inlägg: 5732
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Site 9b171d3
FrankJScott
Inlägg: 5732
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Guide b171d3b
FrankJScott
Inlägg: 5732
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Site 3b0_595
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst