Ryck när jag släpper eller trycker ner gaspedalen
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
Ryck när jag släpper eller trycker ner gaspedalen
Hej allihopa,
Som det låter så rycker min motor alltid till när jag antingen gasar eller släpper på gasen. Det känns endast av på 1:ans och 2:ans växel, men det är som allra tydligast på 1:an och är verkligen besvärligt. Tänk er en kraftig inbromsning. Så kraftig att du flyger fram och sen bak med huvudet. Ungefär så, fast nedtonat blir det varje gång jag når denna punkt med gasen. Det händer alltså inte när gasen är fullt nedtryckt utan bara då foten knappt börjat röra pedalen.
Jag väntar ju för tillfället på tempgivaren och har därför en del tid över där jag skulle kunna åtgärda en del faktorer som skulle kunna vara orsaken. Eller är det kanske så att det var tempgivarens fel?
Tack på förhand!
Martin
Som det låter så rycker min motor alltid till när jag antingen gasar eller släpper på gasen. Det känns endast av på 1:ans och 2:ans växel, men det är som allra tydligast på 1:an och är verkligen besvärligt. Tänk er en kraftig inbromsning. Så kraftig att du flyger fram och sen bak med huvudet. Ungefär så, fast nedtonat blir det varje gång jag når denna punkt med gasen. Det händer alltså inte när gasen är fullt nedtryckt utan bara då foten knappt börjat röra pedalen.
Jag väntar ju för tillfället på tempgivaren och har därför en del tid över där jag skulle kunna åtgärda en del faktorer som skulle kunna vara orsaken. Eller är det kanske så att det var tempgivarens fel?
Tack på förhand!
Martin
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
-
- Inlägg: 133
- Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
- Ort: Falköping
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
Japp, det var modulator-ventilen som var orsaken.
MartinP skrev:Efter ytterligare ett möte med Esko idag så lyckades vi till slut lösa problemet! Den genialiske Esko kom med idén att det kanske är EGR-ventilen som är ute och spökar (i brist på idéer) och mycket riktigt så visade det sig vara just denna som var orsaken. Eller närmare bestämt modulatorventilen, alltså den som skapar vacuumet som EGR-ventilen reagerar på. Modulatorventilen hade fastnat i ett läge där den ständigt skapade ett vacuum vilket gjorde att motorn gick förskräckligt. Så fort vi tog bort slangen mellan EGRen och modulatorventilen så gick motorn som en klocka och CO-värden visade ~0.80 vilket är alldeles utmärkt.
Jag har sedan jag köpt bilen haft problem med att den ryckt något otroligt när jag börjat trycka ner gasen på alla möjliga växlar (något jag beskrev i tidigare trådar) och allt detta är nu löst då modulatorventilen är bortkopplad. Jag kunde inte vart lyckligare när jag insåg detta! Tusen tack Esko och till alla er andra för era tips! Nu till mina Popups som helt plötsligt slutat fungera, men det skapar jag en ny tråd för..
480ES -87
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 12 apr 2005 11:50
- Ort: Göteborg/Trollhättan
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 31 jan 2004 12:27
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 12 apr 2005 11:50
- Ort: Göteborg/Trollhättan
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
- Björn #194
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 07 feb 2004 23:42
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
Jag misstänker att jag kan ha dåliga kuddar jag med då jag känner rycker vid väldigt låga varv samt precis som tidigare beskrivet när jag släpper gaspedalen (dvs. när gasspjället stängs helt) samt när jag börjar trycka på den (dvs. då tomgångsventilen kopplas ur och gasspjället går igång). Man känner ett slag bakåt, vilket kan vara irriterande om man krypkör.
Jag antar att man inte ska ha någon växel i? Vart sitter kuddarna så att man kan titta på de?Om en sitter i bilen och bromsar /ger gas och släpper upp kopplingen på fram eller back så kan man se rörelserna i kuddarna, den bakre kräver dock att man lyfter upp bilen.
480ES -87
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej!
Jo ettan eller backen är lämpliga växlar samtidigt som man bromsar full med fotbromsen, då rör dig motorn.
Två kuddar fram, en bak. Syns lättast underifrån (man får ha en 4 pelar lyft med banor att köra upp på)
Men det går uppifrån oxå om man vet vart man ska titta! (men inte lätt för ett otränat öga)
Ryckningar är tyvärr ett fenomen på dessa motorer! Utan att kuddrna behöver vara dåliga.
Mvh Jonas
Jo ettan eller backen är lämpliga växlar samtidigt som man bromsar full med fotbromsen, då rör dig motorn.
Två kuddar fram, en bak. Syns lättast underifrån (man får ha en 4 pelar lyft med banor att köra upp på)
Men det går uppifrån oxå om man vet vart man ska titta! (men inte lätt för ett otränat öga)
Ryckningar är tyvärr ett fenomen på dessa motorer! Utan att kuddrna behöver vara dåliga.
Mvh Jonas
- DJ.fisk
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Hej
Tack vare att insprutningen stängs av helt vid motorbromsning blir det lätt ett litet ryck när den går på igen, det är normalt och finns på andra bilmodeller också.
Själv har jag problem med att motorn vibrerar vid vissa varvtal ca 2100 - 3000 v/min (varvräknaren funkar ej) men på 5:an är det från 75 - 105 km/h. Det är lite irriterande då man ofta ligger i det intervallet vid landsvägskörning. Vibrationerna känns mest i ratten och mer om man styr åt något håll. Det är ej hjullager som vibrerar för det är samma fenomen på andra växlar i andra hastigheter.
Kan detta bero på motorkuddar eller att rattknuten är sliten (gummit som tar bort vibrationer slitet)? Då borde det kanske vara bakre kudden då styrväxeln sitter där? Men motorn vibrerar inte mycket på låga eller höga varv??
/ Andreas
Tack vare att insprutningen stängs av helt vid motorbromsning blir det lätt ett litet ryck när den går på igen, det är normalt och finns på andra bilmodeller också.
Själv har jag problem med att motorn vibrerar vid vissa varvtal ca 2100 - 3000 v/min (varvräknaren funkar ej) men på 5:an är det från 75 - 105 km/h. Det är lite irriterande då man ofta ligger i det intervallet vid landsvägskörning. Vibrationerna känns mest i ratten och mer om man styr åt något håll. Det är ej hjullager som vibrerar för det är samma fenomen på andra växlar i andra hastigheter.
Kan detta bero på motorkuddar eller att rattknuten är sliten (gummit som tar bort vibrationer slitet)? Då borde det kanske vara bakre kudden då styrväxeln sitter där? Men motorn vibrerar inte mycket på låga eller höga varv??
/ Andreas
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
- DJ.fisk
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Tack,Mogge skrev:Hej!
Motordämparen skall dämpa vibrationer vid 3000 rpm.
Hade samma fenomen på min E 92:a det var en inre styrled som gav upphov till vibrationer!
Ps, kolla gärna rattknuten oxå, har du något glapp i ratten?
Mvh Jonas
Motordämparen, är det "stötdämparn" som sitter på högra sidan av motorn?
Inre styrled tror jag inte det är för mig då det även vibrerar när jag står still på dessa varvtal.
Ja, jag har ett mindre glapp i ratten.
P.S. Styrservon för en del oväsen och skakar i ratten vid stillastående vridning av hjulen, kan de ha något med saken att göra.
Tack!
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
Japp. Stämmer bra det.Motordämparen, är det "stötdämparn" som sitter på högra sidan av motorn?
Mina ryck uppträder i väldigt liten mån vid låga hastigheter så jag antar att det är normalt, dock så märker jag att om jag ligger i kryphastighet så börjar motorn att rycka något enorm ibland. Detta löses alltid om jag lätt trycker på gasen och släpper. Kan det vara mikrobrytaren (var det så den hette?) vid gasspjället som är dålig kanske?Ryckningar är tyvärr ett fenomen på dessa motorer! Utan att kuddrna behöver vara dåliga.
Skulle även uppskatta Mogge om du kunde dela med dig av din fascinerande kunskap om bilar och berättade lite mer om varför just denna motor har ett sådant fenomen
Det låter grymt korkat. Hade inte Volvo tänkt igenom bilen mer än så på den tiden? Att stänga av insprutningen varje gång kan väl inte vara den bästa lösningen?Tack vare att insprutningen stängs av helt vid motorbromsning blir det lätt ett litet ryck när den går på igen, det är normalt och finns på andra bilmodeller också.
480ES -87
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej!
Tack, försöker hjälpa så gott jag kan, men jag kan långt ifrån allt!
Ja varför dessa motorer rycker har jag faktiskt ingen erfarenhet av att laga, men det förekommer. Som sagt så bör ju alla parametrar vara på plats, dvs tempgivare, spjällkontakt, ev styrning av egr mm.
Alltså kan det vara svårt att ange exakta grejor att titta på, det är hela bilens kondition mm som kan avgöra.
Har du glapp i ratten så ta bort kardanaxeln till ratten, inte ovanligt att den nedre knuten är dålig pga inträngande fukt.
De flesta insprutningssystem brukar stänga av insprutningen för motorbroms, det finns lite förutsättningar, bla ska motorvarvtalet vara högre än 1500 (trot jag) och gasspjället vara stängt. En egenhet som uppträder är när insprutningen går igång kan man få en liten knyck. Detta togs bort på nyare system (typ 2000 o frammåt) genom att smyga igång systemet
Mvh Jonas
Tack, försöker hjälpa så gott jag kan, men jag kan långt ifrån allt!
Ja varför dessa motorer rycker har jag faktiskt ingen erfarenhet av att laga, men det förekommer. Som sagt så bör ju alla parametrar vara på plats, dvs tempgivare, spjällkontakt, ev styrning av egr mm.
Alltså kan det vara svårt att ange exakta grejor att titta på, det är hela bilens kondition mm som kan avgöra.
Har du glapp i ratten så ta bort kardanaxeln till ratten, inte ovanligt att den nedre knuten är dålig pga inträngande fukt.
De flesta insprutningssystem brukar stänga av insprutningen för motorbroms, det finns lite förutsättningar, bla ska motorvarvtalet vara högre än 1500 (trot jag) och gasspjället vara stängt. En egenhet som uppträder är när insprutningen går igång kan man få en liten knyck. Detta togs bort på nyare system (typ 2000 o frammåt) genom att smyga igång systemet
Mvh Jonas
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
Om man stänger av insprutningen, hur kommer det sig då att motorn inte slockar? Är det för att den uppehålls av vevaxelns rörelse?
När jag tänker på det nu så ser jag det tydligt framför mig. Har ofta haft så att jag kört i 50 och därefter saktat ner då jag närmat mig ett trafikljus och rätt vad det är så känner man ett ryck när man börjar närma sig 1200 varv där nånstanns. Detta ryck betyder alltså att insprutningen åter sätts i drift för att motorn inte ska slockna, eller?
När jag tänker på det nu så ser jag det tydligt framför mig. Har ofta haft så att jag kört i 50 och därefter saktat ner då jag närmat mig ett trafikljus och rätt vad det är så känner man ett ryck när man börjar närma sig 1200 varv där nånstanns. Detta ryck betyder alltså att insprutningen åter sätts i drift för att motorn inte ska slockna, eller?
480ES -87
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
-
- Inlägg: 6378
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Recommended Product Info
Please try Google before asking about Awesome Product Site 9b171d3
-
- Inlägg: 6378
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Top Product Website
Please try Google before asking about New Product Guide b171d3b
-
- Inlägg: 6378
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
High Rated Product Website
Please try Google before asking about Cool Product Site 3b0_595
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst