Sida 1 av 1
Vevhusventilation 480T -90
Postat: 07 aug 2006 16:59
av Mackan
Nu har volgan kissat ner garageuppfarten med aldels för mycket olja, den började att trycka ut olja vi påfyllningslocket, men nu även ur ventilkåpspackningen.... Har blivit tillsagd att rensa vevhusventilationen, plättlätt tänke jag, kollade igenom haynes rep bok efter bilder....men inga sådana hittade jag! Vilken av alla slangar i motorrummet är det???
Postat: 08 aug 2006 15:01
av Mackan
Ingen som vet?
Postat: 08 aug 2006 23:00
av barlar
Om backventilen till vevhusventialtionen har givit upp så får man de problem du beskriver. Vad jag gjorde var att byta ut den. Fram på motorn så har du en svart stor cylinder som är skyddad av svart skumplast. I toppen på denna sitter ventilen. Om du kan blåsa genom slangen som går till plenumet från ventilen (riktning genom ventilen ner i vevhuset) så är den kass. Slär upp skummet i toppen och byt ut ventilen. Har funkat för mig.
Lars
Postat: 09 aug 2006 09:53
av Mackan
Tackar det ska jag prova!
Postat: 09 aug 2006 15:34
av Mackan
när jag blåser i någon av slanganslutningarna på ventilen så släpper den igenom luft, ner till vevhuset, så jag provar att byta den! Den släpper iofs igenom luft åt alla håll så det tyder väl på att något är fel....
Postat: 21 aug 2006 19:12
av Mackan
Sådärja! 481 kronor fattigare samt en ventil rikare tog "bara" drygt en vecka att få hem den... Men faen så bra det blev! skruvade i nya stift med, mmm vad den spinner fint utan att trycka ut olja!