Hej
Under sommaren har jag haft ett lite mystiskt problem med min 480T-89, nämligen att efter 4-5 mils körning får jag väldiga problem med att få i växlarna.
Startar jag hemifrån är det inga problem, men efter en tids körning är det knappt att det går att växla. Kommer jag till en korsning är det med nöd att jag får i 2:an sedan är det en kamp att få i 4:an. 1,3 och 5:an kan man glömma.
Min första tanke var oljan, så den kollades och fylldes på. blev lite bättre men inte bra. Länkaget känns inte så glappt, och växelspaken är inte särskilt "sladdrig". Och den kopplar ur som den ska.
Har läst igenom detta kanonbra forumet, men inte hittat något liknande problem.
Någon som har förslag på lösning?
// Fredric
Svårigheter att växla efter 4-5 mils körning..
-
cruse
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 06 sep 2005 10:04
- Ort: Dalarna
- Kontakt:
Svårigheter att växla efter 4-5 mils körning..
Volvo 480 Turbo -89
Volvo V70 -97
Volvo V70 -97
-
Mogge
- Inlägg: 1283
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
cruse
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 06 sep 2005 10:04
- Ort: Dalarna
- Kontakt:
-
Mogge
- Inlägg: 1283
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej!
Det rycker alltid lite i spaken, kraftiga ryckningar kan bero på dåligt bakre motorfäste (växellådsfäste) eller om huvudaxeln rör sig i lådan, då rör sig även växelförararmen.
Har du möjlighet att lyfta upp bilen på 4 pelarlyft så kan man belasta lådan och se vart det rör sig.
Ev skulle jag kunna rekomendera byte till helsyntetisk olja typ 70W/90 eller motsvarande. Det kan göra susen. (men kostar ca 600 kr)
Mvh Jonas
Det rycker alltid lite i spaken, kraftiga ryckningar kan bero på dåligt bakre motorfäste (växellådsfäste) eller om huvudaxeln rör sig i lådan, då rör sig även växelförararmen.
Har du möjlighet att lyfta upp bilen på 4 pelarlyft så kan man belasta lådan och se vart det rör sig.
Ev skulle jag kunna rekomendera byte till helsyntetisk olja typ 70W/90 eller motsvarande. Det kan göra susen. (men kostar ca 600 kr)
Mvh Jonas
-
cruse
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 06 sep 2005 10:04
- Ort: Dalarna
- Kontakt:
Tack för tipsen....
I går kväll testkörde jag en del igen och konstaterade att det är inga onormalt stora ryckningar vid pådrag på någon av växlarna.
Sedan kröp jag under bilen och kikade lite igen. Upptäckte då att det verkar läcka ut olja där växellänkaget går in i lådan.
Har inte haft möjlighet att få upp den i en ordentlig lyft.
I morse fungerade lådan igen utan problem, men efter 5 mil till jobbet var det problem igen med att att växla. efter en rondell fick jag bara i 2:an.
Kan det vara ett kopplingsproblem även om den frikopplar? Kopplingen tar väldigt långt ner, och ibland hörs ett lagerljud som jag misstänker är urtrampningslagret.
Kan det vara så att kopplingen fungerar tillräckligt när bilen är kall men att när den blir varm frikopplar den så att det inte driver, men det frikopplas inte tillräckligt för att växlarna skall gå i och ur smidigt?
I går kväll testkörde jag en del igen och konstaterade att det är inga onormalt stora ryckningar vid pådrag på någon av växlarna.
Sedan kröp jag under bilen och kikade lite igen. Upptäckte då att det verkar läcka ut olja där växellänkaget går in i lådan.
Har inte haft möjlighet att få upp den i en ordentlig lyft.
I morse fungerade lådan igen utan problem, men efter 5 mil till jobbet var det problem igen med att att växla. efter en rondell fick jag bara i 2:an.
Kan det vara ett kopplingsproblem även om den frikopplar? Kopplingen tar väldigt långt ner, och ibland hörs ett lagerljud som jag misstänker är urtrampningslagret.
Kan det vara så att kopplingen fungerar tillräckligt när bilen är kall men att när den blir varm frikopplar den så att det inte driver, men det frikopplas inte tillräckligt för att växlarna skall gå i och ur smidigt?
Volvo 480 Turbo -89
Volvo V70 -97
Volvo V70 -97
-
Mogge
- Inlägg: 1283
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster