Byta bromsskivor bak på en -88

Skriv svar
Lucky

Byta bromsskivor bak på en -88

Inlägg av Lucky »

Min vänstra bromsskiva bak har blivit helt nersvarvad efter att ok:et havererat. Jag åkte till biltema och köpte ett par nya skivor i tro att det skulle passa rakt på. Tyvärr så var det inte så enkelt utan att jag har en -88 och då är hjullagret integrerat i skivan. Efter en rundringning så så hittade jag ett par skivor, med nav, på micro som egentligen inte fanns i sortimentet. Köpte dem och plockade ner den gamla bromsskivan. Då såg vi att det var ett fast lager som var pressat in i skivan. Detta lagret får man inte loss första taget, då man inte har någon möjlighet att pressa eller knacka på yttrelagerbanan....Pratade med en verkstadskille som sa att det var ganska möjligt att lagret skulle spricka. Sedan verkar man inte kunna få tag på det lagret löst på något sätt heller. Man kan köpa en hel nav sats för 1500:-/st och köra på biltema skrivorna, men det känns lite dyrt. Det lagret måste gå att köpa löst på någotstanns (har kollat biltema, micro, mekonomen, EU-bildelar).

Har försökt leta upp någon skrot i göteborg som har en 480 -88 eller äldre där man kan ta skivan och lagret ifrån. Sedan så svarvar jag till skivan från skroten och den som jag har på höger sida. Lagrerna låter jag vara. Dock så verkar det inte finnas någon skrot som har en stående....

Det måste finnas någon annan smidig lösning på detta! Det kan inte vara så här krångligt att byta skivor bak!

Om det inte finns någon lösning, så för jag sätta tillbaks den gammla skivan. Problemet är att den är lite drygt 4mm tjock och ganska ojämn, dock ej rostig. Skulle det gå att köra med denna?!

Hoppas att det är någon som kan ge mig lite hjälp!
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Du kan köpa ett begagnat nav på en 88 och framåt (hela 400serien) då kan du nyttja dina lösa skivor. Det är nog det billigaste.

Mvh Jonas
Lucky

Inlägg av Lucky »

Kan man ta navet från en senare (äldre än -88) modell till min -88 med integrerat nav utan att det blir krux?

Dock så bör jag väl byta på båda sidorna?

Så det lutar nu åt att jag tar en skiva med nav från skroten och svarvar till. Jag har jag hittat några stakars 480 som står på skroten.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Intergrerade nav är samma som lösa nav, kan du ta från hela 400 serien. Volvo hade en kampanj under slutet på 80 o början på 90 då man kunde köpa navet för ca 100 kr. Senare modeller fick alltså löst nav under 88???. Att byta båda sidor är en smaksak. Det viktiga är att skivorna har lika utseende, dvs rena från rost o lika tjocka.

Kan inte hitta några skillnader i resevdelskatalogen. Skulle inte förvåna mig om det är samma lager i löst som integrerat nav.

Vad jag vet så har jag aldrig hört talar om glapp/trasiga lager. Dom verkar hålla bra/länge.

Vad det gäller bromsok titta gärna på http://volvo480.kicks-ass.net /Topics

Mvh Jonas
torheie
Inlägg: 27
Blev medlem: 03 maj 2004 22:50
Ort: Fredrikstad - Norge
Kontakt:

Nav

Inlägg av torheie »

Hei

Biltema selger nav som er produsert fra SKF, disse har jeg byttet til og det funker bra
Hilsen

Tor Heie
Lager

Inlägg av Lager »

Hej har du bara lagernummret så är det väl inget problem att få tag i det på en välsorterad maskindelsfirma måste väl finnas nån inärheten av där du bor. Alla lager brukar gå att köpa.
Chrille
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Lager skrev:Hej har du bara lagernummret så är det väl inget problem att få tag i det på en välsorterad maskindelsfirma måste väl finnas nån inärheten av där du bor. Alla lager brukar gå att köpa.
Chrille
En firma här i Luleå pressade i nya lager efter ett besök i en trottoarkant.....blev några hundringar billigare.
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Useful Product Guide 3d34d08
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Guide 263b8_5
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Updated Product Info d3b1c9c
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Site 1d3b1c9
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Site 171d3b1
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Website b1c9ce1
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Home Renovations Edinburgh Blog

Inlägg av FrankJScott »

In response to the guy inquiring about all in one home renovations, top bathroom remodels, kitchen and bathroom remodelling, home reno's, bath renovation, all in one renovation, new bathroom renovation, property renovation, kitchen and bath remodel near me, art home renovation, I highly recommend this get more info on home renovations Edinburgh advice or bathroom with kitchen, reno vation, corner renovation, space renovation, popular bathroom remodels, kitchen bathroom renovations, united home renovations, a new bathroom, go renovation, kitchen renovation materials, not to mention this look at this about house renovation Edinburgh forum not to mention basic bathroom renovation, kitchen renovation uk, precision bathroom renovations, cheap bathroom renovations, masterpiece renovation, renovation services, kitchen and bathroom, home renovation business, house renovation, home renovation designs, not to mention this top kitchen renovations in Edinburgh link which is also great. Also, have a look at this cool property renovations Edinburgh details as well as bathroom make over, the renovation company, ideas for new bathrooms, top home renovations, website renovations, plastering bathroom, renovation bathroom and kitchen, kitchen rehab, renovation offer, kitchen renovation inspiration, and don't forget this my latest blog post about flat renovation in Edinburgh site with plastering bathroom, interior design renovations, home transformation, home kitchen renovation, corner renovation, inside renovations, bathroom renovation services, home renovation team near me, all home renovations, project renovation, for good measure. Check more @ Top Rated TajirSlot Guide d19b171
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Info 08cd263
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster