Antirostbehandling av underredet

MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Antirostbehandling av underredet

Inlägg av MartinP »

Tjena allesammans!

Håller förnuvarande på och antirostbehandlar hjulhusen och hade tänkt att fortsatta in under bilen för att få allt svart och vackert, men framförallt försäkrat :D Nu till min fråga. Jag vet att man inte får använda antirostmedlet på vare sig motorn, bromsarna eller avgassystemet och min fråga är då, vad kan man använda på dessa delar? Antirost behandlar man de överhuvudtaget? Jag har särskilt funderat på avgasröret som kanske inte ser så speciellt fräscht ut där det sticker ut bak på bilen. Eller vad sägs om oljesumpen och i närheten av själva pluggen? Vad gör man åt det?

Tackar!

Martin
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1283
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Målar, gärna med 2k lack.
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Skulle du kunna utveckla ditt svar? Vad är det du målar med 2k lack? Vart köper du det? Har du någon länk?
480ES -87
Sellgren
Inlägg: 490
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

2k lack = 2 komponents lack, det är riktig lackerings färg som man köper på billackfirmor.
Jag brukar dock spraya avgassystemet med biltemas hot paint. Oljetråget kan man också ta detta på och broms okena målar jag med biltemas motorfärg.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

2k lack = 2 komponents lack, det är riktig lackerings färg som man köper på billackfirmor.
Jag antar att det kostar en hel del eller har jag fel?
Jag brukar dock spraya avgassystemet med biltemas hot paint. Oljetråget kan man också ta detta på och broms okena målar jag med biltemas motorfärg.
Kör du då samma princip här som på övriga platser när det gäller rostbehandling? Slippa bort så gott det går och sen måla över? Hittills har jag använt en stor stålborste på hjulhusen och det har gått bra.
Hur är det med bromsokena och motorfärgen? Håller den? Har hört att man måste utföra någon särskilt "magnetiseringen" (någon speciell behandling) för att färgen ska sitta kvar och inte slitas bort alltför snabbt.
Och sist, men inte minst så undrar jag över lackernas funktion. Utgör de något som helst rostskydd eller är det enbart för ytstyrseln?
480ES -87
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Blev klar för under helgen och nu är allt sweeet :D Finns inget bättre än när det ser svart och blankt ut bakom hjulen! Ingen rost här inte.
480ES -87
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster