Trim?

Skriv svar
volvo_freak
Inlägg: 77
Blev medlem: 04 mar 2005 12:37
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Trim?

Inlägg av volvo_freak »

vad är de för snacka alla kör med att det nt går å montera en dumpventil på en volvo 480 T??? alla snackar om att luftmängds mätaren går åt helvete men vrf skulle den göra de? den luften har ju liksom nt me det att göra som du dumpar ut ? :S tacksam för svar.
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Med den återcirkulerande dumpen som sitter på orginal så dumpar den sin luft in i insuget igen, alltså bakom LMM. Datorn räknar alltså med den luften om jag fattat allt rätt.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
volvo_freak
Inlägg: 77
Blev medlem: 04 mar 2005 12:37
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av volvo_freak »

ja men de gör ju bara att du skickar in mer bränsle å ingen luft :D så de spelar ingen roll. men ja vill gärna ha ett bra svar från någon vrf de nt skulle gå?
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) satt och kollade lite på forumet om dumpventiler och hittade det här

"När man kör med en öppen dump på en 480 så får man vid dumptillfället en för fet bränsleblandning beroende på att datorn redan beräknat bränsle/luft blandningen innan dumpventilen. När man sedan dumpar ut luften så får man för lite luft i förhållande till bränsle.
Det är därför som man egentligen ska använda en återcirkulerande dump på bilar som 480:n eftersom luften då dumpas tillbaka in i systemet och bränsle/luft förhållandet bibehålls.

Enligt de sakunniga så ska även dumpen monteras nära spjällhuset för att man ska få ut maximal funktion.

Att montera en ny dump ger inga extra hästar (förutom om din orginaldump läcker laddtryck) utan den gör snararare att du får bättre tillgång till de som du redan har.
Då du växlar stänger du spjället och laddtrycket som inte kan fortsätta framåt vänder istället och går tillbaka ner i turbokompressorn som då bromsas in. Detta sliter kraftigt på turbin bladen samtidigt som den får ett lägre varvtal. Efter du växlat och börjar att gasa så måste turbon återigen börja att bygga upp sitt varvtal, detta tar tid och bilen känns slö.
Med en riktig dump så dumpas luften ut istället för att gå tillbaka och turbon kan fortsätta att snurra fritt vilket i sin tur leder till att den bygger upp sitt varvtal snabbare då du går på gasen igen, man får en snabbare "spool up" tid och motorn känns piggare mellan växlingarna."

Kan ju kanske vara till lite hjälp varför man inte ska köra med en öppen dump"

Vet inte vem som skrev det men det stämmer :?

mvh

Chrille
Kalas_konrad
Inlägg: 50
Blev medlem: 12 okt 2005 14:46
Kontakt:

Inlägg av Kalas_konrad »

211#Christer Lindström skrev:Hej :) satt och kollade lite på forumet om dumpventiler och hittade det här

"När man kör med en öppen dump på en 480 så får man vid dumptillfället en för fet bränsleblandning beroende på att datorn redan beräknat bränsle/luft blandningen innan dumpventilen. När man sedan dumpar ut luften så får man för lite luft i förhållande till bränsle.
Det är därför som man egentligen ska använda en återcirkulerande dump på bilar som 480:n eftersom luften då dumpas tillbaka in i systemet och bränsle/luft förhållandet bibehålls.

Enligt de sakunniga så ska även dumpen monteras nära spjällhuset för att man ska få ut maximal funktion.

Att montera en ny dump ger inga extra hästar (förutom om din orginaldump läcker laddtryck) utan den gör snararare att du får bättre tillgång till de som du redan har.
Då du växlar stänger du spjället och laddtrycket som inte kan fortsätta framåt vänder istället och går tillbaka ner i turbokompressorn som då bromsas in. Detta sliter kraftigt på turbin bladen samtidigt som den får ett lägre varvtal. Efter du växlat och börjar att gasa så måste turbon återigen börja att bygga upp sitt varvtal, detta tar tid och bilen känns slö.
Med en riktig dump så dumpas luften ut istället för att gå tillbaka och turbon kan fortsätta att snurra fritt vilket i sin tur leder till att den bygger upp sitt varvtal snabbare då du går på gasen igen, man får en snabbare "spool up" tid och motorn känns piggare mellan växlingarna."

Kan ju kanske vara till lite hjälp varför man inte ska köra med en öppen dump"

Vet inte vem som skrev det men det stämmer :?

mvh

Chrille

Så vad gör det om den får lite förfet bränsle luft blandning ett sånt kort tag? kommer den att gå sämre än med återcirkulerande eller? sen kanske det inte är så bra för katalysatorn men det är en annan femma.
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) ja det va det jag tänkte på att katen tar stryk men det är ju en annan femma som du skrev :roll:

mvh

Chrille
Kalas_konrad
Inlägg: 50
Blev medlem: 12 okt 2005 14:46
Kontakt:

Inlägg av Kalas_konrad »

Frågan är ju då hur mycket katen skadas och om man vinner något på att ha en öppen dump mer än ljudet då som gör att det är värt det. det är jag tveksam till finns ju hubrider som släpper ut en del å återcirkulerar endel dom borde funka
volvo_freak
Inlägg: 77
Blev medlem: 04 mar 2005 12:37
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av volvo_freak »

nu e de ju så att ska man få ut någon efekt på dumpventil så måste den sitta på tryck slangen mellan ic & spjäll hus. vilket ja kommer att montera :) å sen vem fan kör me kat? där förlorar du efekt där med :) å motorn tar nt stryck utav att köra med öppen dump :) så som orginal dumpen sitter får du ingen efekt ökning, så sparka bort den å koppla in en dump (åter cirkulerande) för den som har kat :) å öppen för den som kör utan så får ni efekt ökning :)
Kalas_konrad
Inlägg: 50
Blev medlem: 12 okt 2005 14:46
Kontakt:

Inlägg av Kalas_konrad »

oki så om man byter dumpen så går bilen bättre eller är det bara om man flyttar den så den sitter efter ic?
volvo_freak
Inlägg: 77
Blev medlem: 04 mar 2005 12:37
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av volvo_freak »

ja är inte insat i vad det är för dump är sitter orginal men ja tror ju nt den är lika efektiv som en återcirkulerande från nån tuning firma
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Det är en bosch dump som sitter orginal och den är säkerligen bättre än "bling" dumparna. Vill man ha en dump som pyser som fan så är det bara att montera det, en motor tar inte stryk pga av det. Det svider lite i plånboken bara.

Jag tror inte volvo skulle montera dit en dump orginal för att de tycker att det är roligt, självklart har den ett syfte. Vad jag vet så ger en dump ingen effekt, det den gör är att man får en snabbare spool-up effekt på turbon.

Anledningen till att det är många som har katt är att de inte har en 480t av 88 års modell, det är ju krångligt som fan att ta sig att montera av och på den innan de årliga besiktningarna. Däremot kan man skaffa sig en metallisk katt som tillåter större flöde genom sig.

Men det ska ni veta att en motor går inte bra om den bara får mycket bensin, det är bränsle luft blandningen som är viktig för rätt antändning.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

En dumpventil släpper ut det övertryck som uppstår när man hastigt stänger gasspjället, ex vid växling.

Den tryckspik som uppstår är skadlig för kompressorn (trycksidan på turbon, dvs det lilla aluminiumhjulet)

För att komma runt problemet så låter man övertycket pysa ut mot luftfiltret men innan LMM så uppmätt luft blir den samma.

En orginal dumpventil är det bästa som finns vad det gäller täthet och snabbhet.

I racing kan man laborera med att både öppna och stänga denna ventilen, ex längre öppning gör att turbon behåller sitt höga varvtal så den sk spool upp effekten kan bibehållas och att turbon inte stannar till av mottrycket som en vanlig dump genererar (dvs öppna dumpen helt)

Mvh Jonas
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

volvo_freak skrev:nu e de ju så att ska man få ut någon efekt på dumpventil så måste den sitta på tryck slangen mellan ic & spjäll hus. vilket ja kommer att montera :) å sen vem fan kör me kat? där förlorar du efekt där med :) å motorn tar nt stryck utav att köra med öppen dump :) så som orginal dumpen sitter får du ingen efekt ökning, så sparka bort den å koppla in en dump (åter cirkulerande) för den som har kat :) å öppen för den som kör utan så får ni efekt ökning :)
Precis det är ju viktigt med dom där extra hästarna när man fyller bilen med stereo.. :wink:

Dubbelkolvsventil ska funka hyffsat bra iaf har det sagts innan här på forumet. Det finns säkert en mkt god anledning till att originaldumpen sitter där den sitter.
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

En dump ger i sig inga extra hästkrafter.
Den ger som nämnts bara tillgång till dem i ett bredare register, under förutsättning att den är rätt inställd så den håller turbons hastighet uppe.
Detta gör orginal ventilen alldeles utmärkt. Den är faktiskt justerad av en ingenjör på volvo o lite krav på dessa lär de ju ha....

De problem man får med en öppen dump är för det mesta orolig tomgång.
Att den skulle döda katen är nog mindre troligt så länge man inte ligger och raggarkör på torget och skapar pysljudet hela tiden genom att pumpa på gasen.

Anledningen till att detta egentligen disskuteras är att en del är äldre och vill inte hör pyset och går på faktan att motorstyrningen inte störs av en återcirkulerande, och Boschs svarta plast är kavlitetsmässigt överlägsen i förhållande till pris, så varför byta??
Tja yngre grabbar och vi äldre med barna sinnet kvar tycker om ljudet och kan leva med små förluster i plånboken pga ökad bränsleförbrukning.


självkör jag med bling bling återcirkulerande. Snyggare än Boschs men den e faktiskt sämre, så jag kommer att montera tillbaks orginal.....
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Website 8cd263b
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Useful Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Blog d34d08c
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Tips 5d19b17
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Site 71d3b1c
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Site 34d08cd
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster