ang. Besiktning

Robban

ang. Besiktning

Inlägg av Robban »

Nån som vet om min 480 kommer gå igenom en besiktning (med 2:a alltså), bromsarna tar ej bak (och handbroms) jag är en smula oroad över att få körförbud på plats.
(jag vill inte lägga pengar på verkstad innan besiktning då det kanske ändå är för mycket andra fel på den)


//Robban.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Om du har bromsverkan fram och pedalen tar där den ska (ej sjunker) så bör du bara få en två på dina bromsar.

Mvh Jonas
Robban

Inlägg av Robban »

Det låter ju bra, bromsverkan fram har jag gott om
(bromsade för ett rådjur nyligen och bromsarna nöp åt rejält)
nån mer som kör in på bes. utan bakbroms och fått 2:a?
...jag har 7 mil till besiktningen och taskiga bussförbindelser så ett körförbud innebär att jag får putta bilen till bildemonteringen och lifta hem (bildemonteringen ligger granner med besiktningen, en slump? ;)

//Robban.
Bernt
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 jan 2004 18:39
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: ang. Besiktning

Inlägg av Bernt »

[quote="Robban"]Nån som vet om min 480 kommer gå igenom en besiktning (med 2:a alltså), bromsarna tar ej bak (och handbroms) jag är en smula oroad över att få körförbud på plats.
(jag vill inte lägga pengar på verkstad innan besiktning då det kanske ändå är för mycket andra fel på den)


Det är nog kolven i bromsoket som har fastnat. Försök att trycka in kolven och sedan trycka på bromspedalen så att kolven åker ut, det brukar lossna efter några omgånger med lite rörelse, det bästa är om man är två personer, för då är det lättare och snabbare att få det åtgärdat.[/b]
Bilintreserad 60-åring med några bilmärken under årens lopp. Från stora till små bilar.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Bara ett litet tilläg, bakoken är självjusterande, därför MÅSTE man skruva på en skruv OCH trycka in samtidigt när kolven ska in, ut är det bara att trycka på pedalen.

Justerskruven hittar man bakom ett lock med insex på baksidan av oket.

OBS, man får inte bara skruva in på skruven. Risk finns då att självjusteringen delar sig. Man måste se till att kolven följer med (tryck in den samtidigt)

Mvh Jonas
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tackar för alla tipsen, kanske min gamla 480 överlever beiktningen trots allt :)
Robban

Inlägg av Robban »

Såg förresten att klossarna var slut, kan det vara det som är orsaken?
...men man tycker att dom borde gnissla rätt rejält när man bromsar isåfall eller är dom byggda så att dom har ett stopp-läge innan dom tar emot skivorna?
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Nädu, när beläggen är slut så är det metall mot metall. Det brukar höras som ett metalliskt gnisslande.

Visst kan det vara beläggen som är slut, men hur ser dina bromsskivor ut? Dom ska vara blanka o fina över hela beläggytan (helst)
Vanliga fel är just att ytan rostar och sedan så försvinner friktionen och dom tar dåligt. Även kolven i oket kan rosta fast.

Fel som rör handbromsen brukar vara handbromsviren som rostar sönder i bakkanten vid oket. Den flexar då för mycket och spaken tar långt upp.

Biltema har billiga belägg och skivor, otroligt billigt faktiskt, 198 för skiva och 129 för belägg.
Tittar du på mekonomens hemsida så kan du få info om hur tjocka skivorna ska vara (om man svarvar eller slipar om)

Mvh Jonas
Robban

Inlägg av Robban »

Fick bytt klossarna men det räckte inte, dom gick igenom med fotbroms men inte handbromsen, så jag måste troligtvis byta både ok och skivor.

Sen till det värsta, fick även 2:a (nästan körförbud) på främre fjädersäten.. han slog hål rakt igenom den ena...

Så nu är frågan om det är nån mening med att ge sig på att fixa det... misstänker att en verkstad skulle ruinera min redan bräckliga budget.
går det att laga nåt sånt själv (utan en välutrustad verkstadslokal) och var får man tag på nya fjädersäten? ..hade hoppats på att mekonomen skulle ha dom men det verkar illa med det, och volvo-orginal lär kosta mer än bilen när jag köpte den.

//Robban
019 Johan Bertilsson
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 jan 2004 19:49
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av 019 Johan Bertilsson »

Har bytt fjädersäte på min för ett par år sen. De kostade ett par hundringar på Volvo per styck. De är inte så svåra att byta, de är inte svetsade fast utan de ligger lösa på ett lager. Du måste ha fjöderspännare däremot...
/Johan
480 ES -87
Robban

Inlägg av Robban »

Jag tackar för informationen

Ska ge mig på bromsar och fjädersäte så fort man kan vara ute och jobba.
Har även den klassiska ätande rosten på skärmarna bak och en glappande kabel till färddator, så jag behöver ingen hobby denna våren.
under tiden får det bli ett bilköp så man har nåt fortskaffningsmedel :)

//Robban.

PS. Bytte förresten ratten på min 480 till en från 440 -89, funkade bra för den som funderat på att göra det, betydligt snyggare än orginalratten oxå! DS.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Robban!

http://volvo480.kicks-ass.net/servlet/u ... cle&id=317

Som vanligt spårade det ur! *S* Artikeln är inte riktigt klar ännu.

Mvh Jonas
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Nu är artikeln klar.

Mvh Jonas
Robban

Inlägg av Robban »

äsch, lyckades inte fixa felen på den, och att lämna in den blir för dyrt, så om det är nån som behöver en GDS eller reservdelsbil så har jag en till försäljning :(

//Robban.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Vart bor du Robban?

Mvh Jonas
Robban

Inlägg av Robban »

Halland (nära Halmstad), skulle jag kanske skrivit tidigare :roll:
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Nästa fråga Robban!

Hur får vi/jag tag på dig?

Mvh Jonas


Vill du maila kontaktuppgifter till mig?
jmogvall@hotmail.com
Robban

Inlägg av Robban »

Det enklaste är nog mail eftersom jag är svår att nå på telefon:

skyarts@hotmail.com
Robban

Inlägg av Robban »

Gjorde en sista kraftansträngning och lyckades laga bilen trots alla svordomar, så mitt senaste inlägg tar vi och glömmer va? ;)

/Robban.
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Guide d3b1c9c
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Useful Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Tips d34d08c
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Tips 9ce18b3
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Website d3b1c9c
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Site ce18b3d
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Blog 71d3b1c
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster