Oljeläcka från pluggen

MartinP
Kontakt:

Oljeläcka från pluggen

Inlägg av MartinP »

Tjabba!

Har nu sedan ett tag tillbaka haft en oljeläcka från min oljeplugg. Denna har pågått sedan jag bytte olja (då bytte jag inte oljeplugg, men kopparring) Dock så har den varit så pass minimal (någon droppe då och då) att jag inte orkat bry mig då jag haft viktigare saker att fixa med 480:n.
Nu har jag bara några få punkter kvar att lacka samt antirostbehandla under bilen och tänker därför först och främst fixa till läckan. Jag hade planerat att byta oljepluggen samtidigt som jag bytte oljan, dock så klantade mekonomen sig rejält när de gav mig fel plugg och sa att det var till 480. "Fine", jag kunde ju inte kontrollera om den passade eller inte. När jag väl hade dragit loss pluggen på GDS-hallen och tömt all olja så märkte jag att den inte passade. Åkte förstås tillbaka, sur och undrade varför han gav mig fel plugg, men han tittade förvånat på mig och återbetalade den.
Nåväl, har i ett försök att täppa till pluggen köpt en oljepluggsnyckel på biltema för att helt enkelt skruva till pluggen, dock så har den pga. sin otroligt korkade konstruktion inte passat (jag har nämligen en fyr kantig oljeplugg vilket gör att jag inte har någon bits som passar) och därför så behöver jag hjälp från er. Hur åtgärdar jag problemet? Och med vilket verktyg?

Tack på förhand!

Martin
480ES -87
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) Först och främst :shock: köp en 8mm fyrkantshylsa till din hylsnyckelsats så kan du både lossa och dra åt oljepluggen i fortsättningen :) var dock försiktig vid åtdragning så att du inte drar för hårt så att gängan ryker :( sen till tätningen av den befintliga pluggen, det finns nåt som heter "vulktejp" som du kan andvända, finns säkert på biltema eller liknande butik, gör så att du lossar pluggen lite så att det blir en liten springa mellan den och tråget, följ sedan anvisningen på tejpen och linda ett eller två varv av tejpen runt gängan, kom ihåg att du måste dra ut tejpen för att den ska vulka, när du fått dit tejpen så drar du åt pluggen igen och vips så är det tätt igen :lol: har själv använt metoden och det funkar :wink: Lycka till

mvh

Chrille
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Hm..låter som en bra metod. Jora, jag vet mycket väl vad vulktejp är. Jag hör av mig när jag vet något mer. Tack för tipset.
480ES -87
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Var på mekonomen idag och det enda de hade var ett oljepluggsset för 300. "Nej,tack". Allt jag behöver är en 8mm invändig hylsa. Jag blev tillsagd att Volvo borde ha något sånt och det tyckte jag lät vettigt så jag åkte dit, men inte fan hade de något sånt heller. Jag sa till expediten att jag vill ha en 8mm hylsa till en oljeplugg. Efter 2-3 min så kommer han tillbaka med en 8mm utvändig hylsa :shock: Vad har personalen på Volvo för kompetens nuförtiden egentligen?
Nu vet jag inte riktigt vart jag ska leta längre. Har kollat med biltema och det enda de hade var det jag talade om tidigare, alltså ett värdelöst verktyg som inte går att använda. Tips?
480ES -87
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) jag köpte min 8mm hylsa på en riktig maskinvaruaffär här i Uppsala "Maskin&Verktyg" men det borde väl finnas nån välsorterad affär där du bor, har för mej att hylsan jag köpte kostade runt 30:- vilket är överkommligt för en kvalitetshylsa :? beträffande biltemas universalnyckel så håller jag med dej fullständigt :shock: helt värdelös :x .

mvh

Chrille
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Den hylsan Volvo ville sälja mig (utvändig) ville de ha 130:- för :shock: :shock: Vansinne.

Hm..får ta och fråga runt lite. Återkommer. Tack för tipset!
480ES -87
lagel
Kontakt:

Oljepluggnyckel

Inlägg av lagel »

En lösning på ditt problem med lämpligt verktyg för oljepluggen på motorn, är att du knallar tillbaka till Biltema och köper oljepluggnyckelsatsen 19-198 kostar 179:- Satsen innehåller den 8mm
fyrkant du behöver + 11 andra pluggnycklar. Har haft den några år själv,
och klarat de flesta oljepluggar med den.
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Köpte just den igår :) och gjorde ett försök igår. Skruvade loss pluggen en aning och satte på vulktejp på gängen. Kändes dock fortfarande fuktigt på pluggen imorse. Ska ta och dubbelkolla imorn.
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Köp en tredobricka, en stålbricka med gummiring längst i. Finns hos välsorterade bilfimor/hydraulfirmor 18 mm.

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag antar att jag måste skruva bort pluggen helt och tömma all olja först eller?
480ES -87
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Japp
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

För att vara på den säkra sidan, måste jag även byta ut oljan eller går det bra att återanvända den om jag nyligen bytt olja? Motorn har väl gått runt 50-100 mil på den.
480ES -87
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Självklart kan du använda den oljan om du nu inte tömmer ut den på golvet eller i någon skitig hink.
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tackar :)
480ES -87
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Har knallat runt bland ett par affärer och ingen har en jäkla tredobricka! De flesta vet inte ens vad jag pratar om...Har pratat med mekonomen, bilia, comfort och en bilaffär i närheten. Bilia har en tätningsbricka, men inte heter den tredobricka. Får väl köra på den de rekommenderar helt enkelt. 6,50 kostar den så det är ju inte så farligt.
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Biilia har, den sitter bla på nyare renault clio!

Som sagt åk till slangsnabben eller din lokala hydraulikfirma!

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Biilia har, den sitter bla på nyare renault clio!

Som sagt åk till slangsnabben eller din lokala hydraulikfirma!
Varför ska jag åka till de om de inte har en aning om vad jag pratar om? Alla ber mig att upprepa vad jag nyss nämne när jag säger "tredobricka". Ingen har hört talas om det..
480ES -87
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Alla på bilia är väll inte så pålästa alla gånger. Men deremot på någon hydraulik firma borde de inte stå som några frågetecken och se dumma ut :lol:
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Den brickan som finns till nyare clio, ex 02- hör inte den finnurliga lilla inre ring av gummi som centrerar tredobrickan mot pluggen.

Därför måste du köpa hela pluggen (ca 110 kr) om du handlar på volvo. Lite osäker men jag tror tom att orginalpluggen till 480 är ersatt av denna modell, renault har haft problem med läckaget länge!

Jag förstår vad du menar, tredobrickan kommer från hydraulikvärlden och det är inte alla som känner till den. Men det är en kanonbricka och sitter mer o mer på nyare bilar. Vi handlar bla av autoexperten och dom har tredobrickor.................men dom vet heller inte om det när man frågar!

Den är i princip outslitlig. Jag har lagt upp bilder på 480center sidan men den ligger tyvärr nere.

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Hm..ok så då räcker det alltså om jag köper en en orginal plugg? Det borde göra det?
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Nu har jag kollat lite.

Clio har den nya pluggen om bilen har aluminiumoljetråg.
Säg från 02 o framåt. Tyvärr ser jag inte Renaults reservdelar. Det är inte samma som en 480 plugg.

Det nummret ligger på 480centersidan som ligger nere.

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Clio har den nya pluggen om bilen har aluminiumoljetråg.
Säg från 02 o framåt. Tyvärr ser jag inte Renaults reservdelar. Det är inte samma som en 480 plugg.
Sorry, men nu har du förvirrat mig. Vad ska jag göra? Ska jag dra till Bilia och säga att jag vill ha en oljeplugg från en clio -02 och framåt? Det är ju inte samma säger du sen. Vad ska jag göra?
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Förlåt............

480 pluggen är inte samma som till clio (någon hade monterat clioplugg på min 94:a när jag köpte den!)

Volvos "tredobricka" är av den gamla sorten med "enkel" gummiring och passar inte på en 480 plugg, du måste alltså köpa plugg också.

Om du handlar på hydraulfirman har dom troligen tredobricka med en extra liten gummiring innanför den andra, denna är till för att centrera på pluggar utan styrning som normalt fanns på äldre hydraulkopplingar.

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, ska se om jag kan hitta en firma i närheten av mig som har en sån, annars drar jag helt enkelt till bilia och kör på deras orginal packning. Tydligen så den fylld med någonting, det är alltså inte bara koppar.

Hittade en som säljer sånt, men han mäter diametern i tum. Hur många tum ska tredobrickan jag behöver ha?
480ES -87
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, då har jag bytt tätningen idag. Tänkte byta pluggen, men inte fan var det rätt plugg de gav mig den här gången heller! Ni borde skämmas mekonomen! :evil: Nåväl, fårhoppas att tredobrickan löser problemet. Har lagt lite papper under bilen så får vi se vad det har för färg imorn.
480ES -87
Skriv svar