Volvo 480 Turbo -88 vill ej starta

Skriv svar
Aders
Kontakt:

Volvo 480 Turbo -88 vill ej starta

Inlägg av Aders »

Hej!

Tänkte att det är väl lika bra skriva här på en gång borde finns flera tips att få.

Det är så att jag i dagarna köpt en 480 Turbo.

25500mil.

Nu till kruxet.

Den startar inte, nej den startade inte när jag köpte den heller (2500:-).

Hursom helst när jag vrider nyckeln lyser all el. dvs innerbelysningen alla knappar, utebelysningen, blinkers fungerar, varningsblinkers fungerar elhissarna fungerar.

Men man hör inget utan bara helt tyst.

Jag skulle gissa på något med bränsle?

Kan tilläggas att den stått i garage i över en månad.

I vilken ände skall man börja?

Batteriet är helt dött (för övrigt ett OKQ8).
Ska ladda det under dagen, men kan aldrig tro att det är så enkelt.

Fördelardosan och tändstift/kablar bytta.

Ägarna innan visste inte vad det kunde vara, orkade inte heller göra några djupare felsökningar.

Hur går man vidare?
Har inbillat mig att jag ska ha igång den!

Har sökt här på forumet och hittat lite diverse men jag tänkte att man kan aldrig få för mycket information :)

Tack på förhand och alla små tips

Anders i sura
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Så här brukar jag kolla

1 Häng på ett löst stift o se om det finns gnista. (ingen gnista kontrollera impulsgivaren)

2 Går bränslepumpen? ( Om inte, bygla relät)

3 Stiften blir inte blöta med bensin, mer felsökning!

Mvh Jonas
Aders
Kontakt:

Inlägg av Aders »

Tackar, ska prova så fort batteriet är laddat :)

// Anders
352, Anders Nordh
Kontakt:

Startar ej

Inlägg av 352, Anders Nordh »

Hej Anders

Jag köpte en 480T som inte startade härom veckan. På verkstan hade sagt att det var något fel på tändningen och ville byta ut delar. Jag prövade med att byta relä, det som sitter bakom handskfacket och bilen starade direkt. När jag sedan kom hem så ville den inte starta igen. Konstaterade att bränslepunpen inte gick igång när jag vred på tändningen. Kopplade ihop kontakterna i relät och fick bekräftat att det inte var fel på bränslepumpen.

Eftersom den startade när jag var där och bytte relä så kollade jag alla sladdar genom att ha tändningen tillslagen och sedan lyfta och dra lite i kablarna. Upptäckte då att när jag "drog" i en del av kabelhärvan så startade bränslepumpen. Jag kunde starta och stänga avden med kabelhärva. Då var det bara att kolla babel för kabel i den delen av härvan. Det visade sig att det fanns en kabel som var skarvad till en annan med en "skarvdosa" där man klämmer fast kabeln. Det var den som det var glapp i. Tog en polygrip och tryckte till den. Sedan har bilen startat perfekt varje dag!

Kan kanse vara ett litet tips.
Ägare till en 480T -88 och en 480T -90.
Bild
Aders
Kontakt:

Inlägg av Aders »

Tackar för tipsen...har nyss vaknat..jobbat natt..men nu ska vi kika hur det blir med batteriet..sedan början en riktig felsökning..uppdatering kommer :)

// Anders
Aders
Kontakt:

Re: Volvo 480 Turbo -88 vill ej starta

Inlägg av Aders »

Aders skrev:Hej!

Tänkte att det är väl lika bra skriva här på en gång borde finns flera tips att få.

Det är så att jag i dagarna köpt en 480 Turbo.

25500mil.

Nu till kruxet.

Den startar inte, nej den startade inte när jag köpte den heller (2500:-).

Hursom helst när jag vrider nyckeln lyser all el. dvs innerbelysningen alla knappar, utebelysningen, blinkers fungerar, varningsblinkers fungerar elhissarna fungerar.

Men man hör inget utan bara helt tyst.

Jag skulle gissa på något med bränsle?

Kan tilläggas att den stått i garage i över en månad.

I vilken ände skall man börja?

Batteriet är helt dött (för övrigt ett OKQ8).
Ska ladda det under dagen, men kan aldrig tro att det är så enkelt.

Fördelardosan och tändstift/kablar bytta.

Ägarna innan visste inte vad det kunde vara, orkade inte heller göra några djupare felsökningar.

Hur går man vidare?
Har inbillat mig att jag ska ha igång den!

Har sökt här på forumet och hittat lite diverse men jag tänkte att man kan aldrig få för mycket information :)

Tack på förhand och alla små tips

Anders i sura

Jaha då var det klappat :) Bilen funkar med några små lysen som inte är som dom ska :)

Det vara ett dåligt laddat batteri som var felet..och en sak till jag tog bort extraljusen som var monterade och dess tillhörande sladdar..nu äre bara finliret kvar sedan in och besiktiga pärlan.

Som för övrigt behöver sig en omgång med schampoo och vaxning :)

/ Anders
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Tyckte det var ganska onödigt att lägga in en fråga innan du provat det enklaste som finns :lol:
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Aders
Kontakt:

Inlägg av Aders »

Kunde inte i min enklaste fantasi tro att det skulle räcka med att ladda batteriet då ägarna innna hade provat byta flera grejjer men inte fått igång den.

Jag menar precis som i detta fallet nu trodde jag att dem hade prova ladda det men men.

:D
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Jo ibland kan man faktiskt bli förvånad över hur vissa människor felsöker :wink:
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Aders
Kontakt:

Inlägg av Aders »

jo bevisligen är det så :)

Nu är det bara massa finlir elantenn bakskärm och lysen och allmännt snygga till den.. sen så :)
Skriv svar