Sisådärja, ny har jag bytt termostat

Jobbet var lätt, bara att lossa slangklämman och tre bultar. Slangen var rätt upplöst och termostathuset var nästan genomärjat. Tätade alla tätningsytor med Gul Hermetite när jag monterade tillbaka det. Stack iväg å köpte glykol och såg färdigblandad och koncentrerad, tog två flaskor av den koncentrerade och betalade och slängde kvittot. När jag kom hem igen såg jag att jag hade köpt den där jäla röda folkaglykolen som inte får blandas med annan glykol. Fick fylla på med vatten istället.
Och varmt blev det, -väl varmt. Vid 94 grader började jag ana oråd och stannade bilen och kände att det inte kom någon värme från kupéfläkten heller. Misstänkte ånglås. När jag stod still med motorn på tomgång så gick tempen ner igen och jag körde en km till och stannade, skruvade av kylarlocket och då bubblade det till i burken, stannade dessutom motorn och då bubblade mer luft upp och vattner rann ner. Körde ett par km till närmaste mack och köpte koncentrerad propylenglykol (vanlig etylenglykol har tydligen OKQ8 slutat med). När jag skruvade av locket var där tryck och lite vatten rann över och sedan sjönk nivån till inget var kvar i burken. Fyllde upp till max med glykol.
När jag sedan körde stabiliserade sig vattentempen på 90 grader, (30 grader mer än innan) och jälar vilken effekt det hade på kupevärmen

Oljetempen har gått från ca 80 till ca 100 grader nu.
Det skumma är bara att när jag kollade nivån idag så fanns det inget i burken och jag har hela tiden kollat efter läckage iom att slangen och huset var ganska angripna, men jag har inte funnit något läckage. Fyllde på med mer glykol men det räckte inte upp till min-nivån riktigt.
Fråga 1: Är det normalt att behöva fylla på flera gånger efter att en del av vattnet runnit ut som det gör vid termosbyte?
Fråga 2: Om det nu visar sig läcka lite, är det dumt att hälla i kylartätning då?
Mvh / Andreas