Sida 1 av 1

Däckstorlek

Postat: 23 nov 2006 21:41
av 211#Christer Lindström
Hej :) hur breda däck kan man lägga på volvo 480 orginalfälgar 15" -94 års modell, funkar 205-or eller kanske rentav 225-or 8) vilken däckhöjd är isåfall lämplig :?

mvh

Chrille

Postat: 24 nov 2006 16:25
av boostofta
225or på orginal fälg blir för brett för fälgen. Tror de blir för brett för bilen med en bredare fälg.
Jag har 205/50 R16 och det tar i både fram o bak.

Fler däckdimensioner som testats??
Skriv det här så får vi se vad som funkar o inte, eller ?

Postat: 24 nov 2006 17:26
av Pellefant
Ingen fet dimension direkt men 195/50 R15 har jag, och det funkar fint.
Har inte märkt att det tar i någon gång.

Postat: 24 nov 2006 22:19
av 122. Jonas Andersson
boostofta skrev:225or på orginal fälg blir för brett för fälgen. Tror de blir för brett för bilen med en bredare fälg.
Jag har 205/50 R16 och det tar i både fram o bak.

Fler däckdimensioner som testats??
Skriv det här så får vi se vad som funkar o inte, eller ?
Ska du ha 16" så får du ner på 40 profil för å få normal rullomkrets. 205/50 16 har jag på Saaben så inte konstigt att det tar i på 480;n. :wink:

Postat: 26 nov 2006 01:02
av Martin
Finns ju folk som kör på 17" med 225or utan problem, verkar variera rätt friskt mellan bilarna. Men det handlar väl lite om vilken ET det är på fälgarna också, jag har inte koll på original 15", men 205 låter lagom. Ska bilen vara någorlunda bekväm så ska du väl köra på 50/55/60 profil.

Postat: 27 nov 2006 11:16
av boostofta
Man måste inte ner på 40 profil, jag har kört mer 195/45 R16 o de funkar fint :D

Ska kanske jag ska tillägga att min bil är lite sänkt. 45 mm bak o lika mycket fram + kapat fjädrarna ett varv. Så det gör en del på sig.
Var tvungen att montera nya stötdämpare också för det tog i. Men mina dämpare som satt på var slut.
Lör nog ganska hårt för jag har märkt att de fina orginal dämparna jag monterade förra sommaren inte alls e i samma skick som då längre, ca 1500mil. Lite halvkass. Fram är ok men bak är de för mjuka :cry:

Ett sidospår, men sänkning spelar in.

Postat: 12 jan 2008 20:48
av 480Alex
Men i princip hur stora däck & fälgar kan man ha sätta på 480 utan att behöva modifiera hjulhusen??

Utan att köra på chansning eller vara dumdristig..

Postat: 12 jan 2008 22:28
av Hoffster
Kör 205/50 - 15 utan problem

Postat: 16 jan 2008 19:06
av 480Alex
Hoffster skrev:Kör 205/50 - 15 utan problem
Gäller detta även 440/460 eller är det andra mått där???

Postat: 16 jan 2008 20:07
av Hoffster
480Alex skrev:
Hoffster skrev:Kör 205/50 - 15 utan problem
Gäller detta även 440/460 eller är det andra mått där???
Ingen aning faktiskt. Borde väl vara samma? Nån annan som vet?