Handbroms

Skriv svar
Ekeroos
Inlägg: 17
Blev medlem: 02 feb 2004 13:08
Ort: Götene
Kontakt:

Handbroms

Inlägg av Ekeroos »

Skulle ge mig på att spänna handbromsen i helgen som gick men det var lättare sagt än gjort... Lyckades ta mig in under bilen och lossade värmeplåten. Sen där mellan avgassystemet och bilen satt spännmuttern, helt omöjligt att få in några verktyg där och spänna... Någon som har en bra lösning på mitt problem?
Marcus Ekeroos

marcus.ekeroos@attitudemotorclub.com

Vem behöver bromsar när det finns tuta?!?
Bild
Ekeroos
Inlägg: 17
Blev medlem: 02 feb 2004 13:08
Ort: Götene
Kontakt:

Inlägg av Ekeroos »

volvoracing skrev:Lossa handbromsvajer från OKEN bak om du inte kan dra dessa närmare "mittvajern" under bilen. När du lossar dessa båda borde "mittvajern" som löper tl handbromsen slacka och därmed kan du skruva så mycket du vill!

LYCKA TILL! o Hoppas du förstår hur jag menar!
Jodå, jag förstår men borde inte detta medföra att du bara flyttar problemet från mittvajern till båda sidorna bak istället?
Marcus Ekeroos

marcus.ekeroos@attitudemotorclub.com

Vem behöver bromsar när det finns tuta?!?
Bild
yo84
Inlägg: 149
Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

tjena...det går fint att skruva muttern som är ovanför avgasröret..det du behöver är en lång förlängare och litet spärrskaft..3/4 storlek...har för mig att jag använda dom grejorna när jag spände min..dock var jag på en lyft då :lol:
Snart ska den finslipas! :)
Ekeroos
Inlägg: 17
Blev medlem: 02 feb 2004 13:08
Ort: Götene
Kontakt:

Inlägg av Ekeroos »

Lyckades spänna den muttern max efter en prövning med mycket tålamod och envishet...

Dock lyckades jag ej få handbromsen att ta bättre för det så antagligen ligger felet i bromsoken. Någon som har någgot tipps på åtgärd... Hjälper det och byta bromsbackar... Dessa är dock inte speciellt utslitna...
Marcus Ekeroos

marcus.ekeroos@attitudemotorclub.com

Vem behöver bromsar när det finns tuta?!?
Bild
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Vanliga fel på bakoken är att det kärvar i kolv eller hävarmsaxel. Är man lite händig är det inte så svårt att dela oket och slipa till ytorna.

kolla gärna på www.480center.com /topics

Mvh Jonas
Besiktningsman

Inlägg av Besiktningsman »

Tips
1 Lossa vajrarna på båda oken.
2 justera på insex skruven på oken skruva in så att hjulet låser släpp lite så att hjulet rullar fritt (4mm insexnyckel)
3 Sätt på vajrarna
4 justera vajrarna vid behov mitt under bilen
5 smick smack Pommac klart
6 det är ok att handbromsen tar högt upp har slaglängd detta är helt ok.
7 lycka till
John
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 feb 2004 16:13
Kontakt:

handbroms

Inlägg av John »

Insexkranen sitter innanför ett större insexmutterlock 8mm tror jag.
Den fungerar som en vattenkran mer eller mindre bromsverkan,läser man Haynesboken fattar man inte detta.
Släpp funken fri.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Justeringen som sitter innanför locket är ett litet kugghjul som vrider på ett större, detta roterar en skruv som sitter i en mutter i bromskolven. När man vrider denna så ansätter man helt enkelt eller lossar kolen.

Mvh Jonas
Ekeroos
Inlägg: 17
Blev medlem: 02 feb 2004 13:08
Ort: Götene
Kontakt:

Inlägg av Ekeroos »

Ok, får titta på detta på Söndag... Haynes gör bra böcker annars men 480'ns bok är inget vidare...

Tack för alla tips!
Marcus Ekeroos

marcus.ekeroos@attitudemotorclub.com

Vem behöver bromsar när det finns tuta?!?
Bild
Robban

Inlägg av Robban »

Tjena

Jag har problem med handbromsen också, den e stendöd, men jag har 1.0 på båda bak i fotbroms, kan "besiktningsman"´s tips funka för att fixa detta tro?

MVH
Robban.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Robban!

Det låter som dina ok inte justerar som dom ska eller att skivorna är rejält rostiga.

Felsök genom att titta hur mycket hävarmen rör sig på oket när du drar handbromsen. På en frisk broms så ska den röra sig ca 1-3 cm. Testa gärna med att justera på justerskruven. OBS, denna får ej tas med våld! Skruven ska följa med relativt lätt och kolven kan behöva tryckas tillbaka om den ska justeras in (annars kan det lossa delar i oket)

Lite bilder på ok finns på www.480center.com

Lycka till!

Mvh Jonas
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster