Jag har misstänkt att min färddator visar fel på genomsnittsförbrukningen och nu har jag fått ytterligare bevis på detta. Tankade fullt och nollställde tripmätaren och färddatorn. När det sedan varr dags att tanka igen kollade jag vad färddatorn visade för genomsnittsförbrukning, den stod på 7,7. Sedan kollade jag hur mycket det var kvar i tanken och den visade 4,5L. Tripmätaren visade att jag hade kört 65mil.
Sedan tankade jag fullt och pumpen visade 55L. Så när jag räknade ut liter genom körsträcka fick jag 8,5L i genomsnittsförbrukning. Sedan kollade jag hur mycket färddatorn ansåg det var i tanken och då visade den bara 56L men tanken ska ju rymma 59L.
Man kan kallibrera tankvolymen på färddatorn genom att tanka fullt och sedan ställa in den på 59L. Men den skruven var borta på min bil.
Har märkt att mackarnas pumpar stänger av vid ganska olika fyllnadsgrad och att man kanske inte kan lite helt på räkneverket på pumpen. Men det konstiga är att färddatorn först visade att det var kvar 4,5L och efter att jag enligt pumpen hade fyllt på 55L så visade färddatorn 56L. 55 + 4,5 borde bli 59,5L.
Kan det vara någon klåpare som vart och fingrat på kalibreringen till bränslemängden (den saknde skruven tyder på det) så att snittförbrukningen visar fel?
Mvh / Andreas
P.S. Imorron ska jag byta till vinterdäck så jag tänkte sticka ut och prova toppfarten inatt