Läckage via baklucka samt bakljus
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
Läckage via baklucka samt bakljus
Tjena allesammans!
Jag vet att rubriken börjar bli tjatig då det redan finns liknande trådar här på forumet, men anledningen till att jag skapar en ny är för att de helt enkelt inte ger något bra svar. Alla har olika slutsatser och man blir förvirrad Problemet är alltså att det läcker in vatten via baklyktorna samt bakluckan.
Luckan släpper in vatten precis på mitten och öppnar man luckan så ser man att just den punkten av tätningslisten är helt blöt.
Bakljusen skapar bölar i varsitt hörn när man sprutar på med vatten och jag förmodar att den gamla tätningslisten är boven i dramat.
Jag har nu demonterat ljusen och tagit bort de gamla listerna då de var väldigt torra och slitna. Frågan är, vad ersätter jag dessa lister med? Butyltejp? Silikon? Tätningslist?
Tackar!
MartinP
Jag vet att rubriken börjar bli tjatig då det redan finns liknande trådar här på forumet, men anledningen till att jag skapar en ny är för att de helt enkelt inte ger något bra svar. Alla har olika slutsatser och man blir förvirrad Problemet är alltså att det läcker in vatten via baklyktorna samt bakluckan.
Luckan släpper in vatten precis på mitten och öppnar man luckan så ser man att just den punkten av tätningslisten är helt blöt.
Bakljusen skapar bölar i varsitt hörn när man sprutar på med vatten och jag förmodar att den gamla tätningslisten är boven i dramat.
Jag har nu demonterat ljusen och tagit bort de gamla listerna då de var väldigt torra och slitna. Frågan är, vad ersätter jag dessa lister med? Butyltejp? Silikon? Tätningslist?
Tackar!
MartinP
480ES -87
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 30 okt 2006 14:23
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Tjena på dig. jag har samma problem på min, att den läcker in vatten i bak men det är inte pga av tätningslisten runt bagageluckan utan på min är det pga spricka i plasten som är själva bakljuset men visst den kan bli blött i bagagerummet pga uttorkad list men har du kollat om dina bälten är blöta, för då kan det vara att det samlas vatten i bagagerummet som samlas under stolarna och kolla också om bilen immar igen om den står ute. Kolla det, så då är det bar att byta list eller laga spricka i plasten till bakljusen.
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 30 okt 2006 14:23
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
-
- Site Admin
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
- Ort: Hishult
- Kontakt:
Silikon ska man absolut inte använda då det innehåller ättikssyra=ROST!!!
Är bakljusen i bra skick så att man inte ska plocka av dom igen inom överskådlig framtid så använd butyltejp. Dom sitter nämligen väääldigt bra sedan. Det är väl frågan om det går att få av dom hela men å andra sidan blir det 100% tätt! Jag gjorde så på min -94:a och har ett snustorrt bagage efter det.
Det kan även läcka i ovankanten på bakluckan vid kabelgenomföringen.
Det är oftast bara droppar det handlar om men däremot kan man kolla sidopositionsljusen bak. Deras gummipackning blir torr med tiden. Kan vara lämplig att byta ut.
Sedan har jag hört att det kan läcka från listen som sitter mellan tak och sidobakruta. Den är som en del av karossen men går att ta bort. Den sitter fast med samma typ av clips som innerpanelerna på C-stolpen. Ibland är det tydligen inte tätt vid clipsen. En dutt med silikonfri tätningsmassa gör susen där.
Till sist kan det ju naturligtvis vara rosthål men det brukar synas ganska tydligt...!
/CN#001
Är bakljusen i bra skick så att man inte ska plocka av dom igen inom överskådlig framtid så använd butyltejp. Dom sitter nämligen väääldigt bra sedan. Det är väl frågan om det går att få av dom hela men å andra sidan blir det 100% tätt! Jag gjorde så på min -94:a och har ett snustorrt bagage efter det.
Det kan även läcka i ovankanten på bakluckan vid kabelgenomföringen.
Det är oftast bara droppar det handlar om men däremot kan man kolla sidopositionsljusen bak. Deras gummipackning blir torr med tiden. Kan vara lämplig att byta ut.
Sedan har jag hört att det kan läcka från listen som sitter mellan tak och sidobakruta. Den är som en del av karossen men går att ta bort. Den sitter fast med samma typ av clips som innerpanelerna på C-stolpen. Ibland är det tydligen inte tätt vid clipsen. En dutt med silikonfri tätningsmassa gör susen där.
Till sist kan det ju naturligtvis vara rosthål men det brukar synas ganska tydligt...!
/CN#001
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
Har fixat till både tätningen runt bakljusen och bakluckan med den ovannämna tätningslisten. Vet dock inte om det håller tätt då jag inte provat det än (nyligen tvättat och vaxat bilen..). Vad jag har kvar att göra är dock att byta ut mellanpariet mellan bakljusen då den övre delen av plasten är borta (fråga inte mig, den förra ägaren måste ha tagit sönder den) och man ser in i reservhjulsplatsen. Tittar man in där med egna ögon så ser man att det rinner ner vatten längs väggen, vilket inte är särskilt bra. Vi pratar nu inte om liter vis med vatten, utan droppar. Ska dra till skroten och försöka hitta denna del så att jag kan byta ut den. Då lägger man ju självklart på en fräsch tätningslist på köpet.
Nån som vet vad detta mellanparti kallas?
Nån som vet vad detta mellanparti kallas?
480ES -87
-
- Site Admin
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
- Ort: Hishult
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 09 okt 2006 20:23
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
Ok, har meckat med bakljusen under hjulen och försökt att täta både bakljusen, bakluckan samt centrumplåten. Plåten är numera tät, dock så håller varken bakljusen eller bakluckan tätt då det lägger in vatten som bara den. Det jag gjorde var att följa den metoden som diskuterades i en annan tråd, dvs. med en tätningslist av gummi. Visst ser det ut att hålla tätt, men det gör det inte.
I ett försök att åtgärda läckaget via bakluckans överkant så klistrade jag på en till tätningslist ovanpå den befintliga, men det var nästan uppenbart att det inte skulle hålla tätt.
Har ni några tips? Vad jag letar efter är en metod där man INTE behöver dra fram släggan för att få bort ljusen i framtiden.
I ett försök att åtgärda läckaget via bakluckans överkant så klistrade jag på en till tätningslist ovanpå den befintliga, men det var nästan uppenbart att det inte skulle hålla tätt.
Har ni några tips? Vad jag letar efter är en metod där man INTE behöver dra fram släggan för att få bort ljusen i framtiden.
480ES -87
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej!
Det är inte ovanligt att den yttre plasten på ljusena släpper från den inre, då rinner vattnet in mellan plastbitarna och sedan in via lamporna. Så ibland får man täta själva glaset oxå.
Vanlig på sidomarkeringarna, baklamporna och fjärrstrålkastarna.
Här tycker jag allt annat än silikon är bra, silikonet har en egenhet att inte fästa så bra och släppa efter ett par år.
Mvh Jonas
Det är inte ovanligt att den yttre plasten på ljusena släpper från den inre, då rinner vattnet in mellan plastbitarna och sedan in via lamporna. Så ibland får man täta själva glaset oxå.
Vanlig på sidomarkeringarna, baklamporna och fjärrstrålkastarna.
Här tycker jag allt annat än silikon är bra, silikonet har en egenhet att inte fästa så bra och släppa efter ett par år.
Mvh Jonas
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
Än så länge verkar det vara tätt, däremot så har jag problem med bakluckan. Hur löser jag läckaget här då? Har provat med tätningsmassa, men resultatet blir bara att tätningslisten klistras fast i bakluckan och lossnar så fort man öppnar den. Med andra ord, det fungerar så länge du inte öppnar bakluckan och det är knappast praktiskt.
480ES -87
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 07 sep 2006 21:08
- Ort: Skövde
- Kontakt:
Tänkte ställa en annan fråga som hör inne på ett annat ämne men på samma område.
Hur har ni gjort med rosten som sitter under gummilisten runt bagageluckan?
Har 2st 480:is stånde med samma sjukdom för tillfället, enda lösningen jag ser just nu är att kapa o svetsa dit nytt.
Mvh // Mattias
Hur har ni gjort med rosten som sitter under gummilisten runt bagageluckan?
Har 2st 480:is stånde med samma sjukdom för tillfället, enda lösningen jag ser just nu är att kapa o svetsa dit nytt.
Mvh // Mattias
Volvo 480 Turbo 90 - Projekt
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
- 376.Mattias Olsson
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 04 okt 2007 21:11
- Ort: Östhammar
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej!
Vanliga fel vid vattenläckage:
Sidomarkeringarna.
Luftutsläppen som sitter ung under sidomarkeringarna (ska sitta "flärpar" i gummi som brukar ramla bort)
Bakljusena
Tätningslisten till luckans övre kant (rinner in och följer liten ner, tom inne i själva luckans ram som är i alu profil)
Ett tips är att ta ut mattan, öppna sidofacken och sedan be någon spruta vatten på bilen (som en sprinkler för att efterlikna regn) och sedan sitta i baksätet själv och titta vart det läcker in.
Mvh Jonas
Vanliga fel vid vattenläckage:
Sidomarkeringarna.
Luftutsläppen som sitter ung under sidomarkeringarna (ska sitta "flärpar" i gummi som brukar ramla bort)
Bakljusena
Tätningslisten till luckans övre kant (rinner in och följer liten ner, tom inne i själva luckans ram som är i alu profil)
Ett tips är att ta ut mattan, öppna sidofacken och sedan be någon spruta vatten på bilen (som en sprinkler för att efterlikna regn) och sedan sitta i baksätet själv och titta vart det läcker in.
Mvh Jonas
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
mina läcker enbart i ovankant på bakluckan, där elkabeln går ut från taket till bakluckan. detta får man leva med eller köpa en helt ny list.
Läcker det i mitten i nedankant så kan det ju vara där skarven är? se till att inte listen torkat o krympt, har den det är det ny list som gäller, kommer aldrig att få tätt i glipan emellan annars.
Baklamporna har jag tätat med butyltejp. Kommer aldrig att läcka in, o jag kommer aldrig någonsin att få av dem heller, så de fick ett lager lack först. tack för det björn
Läcker det i mitten i nedankant så kan det ju vara där skarven är? se till att inte listen torkat o krympt, har den det är det ny list som gäller, kommer aldrig att få tätt i glipan emellan annars.
Baklamporna har jag tätat med butyltejp. Kommer aldrig att läcka in, o jag kommer aldrig någonsin att få av dem heller, så de fick ett lager lack först. tack för det björn
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
Och ett tips för felsökning, för att du ska veta exakt var vattnet kommer ifrån, ta bort alla paneler i bilen. ta en ficklampa o lägg dig i kofferten, o låt en kompis eller mamma eller någon annan snäll människa strila vatten på bilen runt det misstänkta läckaget. Lys med fick lampan så ser du exakt var de kommer ifrån
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
- 376.Mattias Olsson
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 04 okt 2007 21:11
- Ort: Östhammar
- Kontakt:
Japp, vattenspruttricket har föresvävat mig. Bara väntar på lite trevligare väder.
I mitt fall är vattenläckaget någonstans bak på vänster sida. Troligen lyktan. Ganska jobbigt att torka bagageinsatsen när det har blivit för mycket.
Med tanke på hur många sätt det verkar kunna läcka in vatten på så... ja... det är fantastiskt vilken mycket bättre konstruktion det ohämmat vackra bakstycket hade kunnat få.
I mitt fall är vattenläckaget någonstans bak på vänster sida. Troligen lyktan. Ganska jobbigt att torka bagageinsatsen när det har blivit för mycket.
Med tanke på hur många sätt det verkar kunna läcka in vatten på så... ja... det är fantastiskt vilken mycket bättre konstruktion det ohämmat vackra bakstycket hade kunnat få.
-
- Site Admin
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
- Ort: Hishult
- Kontakt:
Som jag skrev i mitt senaste inlägg... Min -94:a blev kanontät efter butyltejpen!
Ibland är det ju tur att form kommer före funktion!!!
Ibland är det ju tur att form kommer före funktion!!!
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Ang tätningslisten.
Jag har provat med lyckat resultat, när listen läcker i ovankant. Jag har lagt på svart silikon som jag torkat in noggrant i listen. Den blir då svart och fin med en vattenavvisande förmåga.
Jag har fått uppfattningen att det är kabeln till bakluckan som kan rida lite på listen och frasa sönder den något. Konstruktionen är inte helt optimal då det kan följa med vatten från luckan, runt kanten som sedan ligger an mot listen.
Jag har inte utfört någon LCA (Life cycle analysis) men det har hållt minst ett par år iaf.
Jag har provat med lyckat resultat, när listen läcker i ovankant. Jag har lagt på svart silikon som jag torkat in noggrant i listen. Den blir då svart och fin med en vattenavvisande förmåga.
Jag har fått uppfattningen att det är kabeln till bakluckan som kan rida lite på listen och frasa sönder den något. Konstruktionen är inte helt optimal då det kan följa med vatten från luckan, runt kanten som sedan ligger an mot listen.
Jag har inte utfört någon LCA (Life cycle analysis) men det har hållt minst ett par år iaf.
-
- Inlägg: 5066
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Updated Product Blog
Please try Google before asking about Top Rated Product Site e18b3d3
-
- Inlägg: 5066
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Cool Product Info
Please try Google before asking about Top Product Website d19b171
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster