Växellådsolja och Bromsolja, fylla på eller byta ut?

MartinP
Kontakt:

Växellådsolja och Bromsolja, fylla på eller byta ut?

Inlägg av MartinP »

Hej!

Har tänkt på att byta växellådsoljan ett tag nu då jag inte vet när den varit bytt sist (man vet aldrig med andra ägare) och då undrar jag om det finns något sätt att kolla om bytet behövs eller inte. Dessutom vet jag inte heller om det finns tillräckligt med olja i växellådan. Jag vet hur man kollar upp detta, men frågar blir då om det är riskfritt att fylla på olja i växellådan när jag inte vet vilken olja som för nuvarande flyter runt därinne. Vad händer om olika typer av oljor blandas?

Sen så har jag även sett att bromsoljan ligger strax under "min" markering inuti behållaren och hade då tänkt att fylla på den, men blev genast tveksam när jag läste i Haynes om att blandningar av olika oljor kan förstöra bromssystemet. Tyvärr så vet jag inte vilken olja tidigare ägare använt sig av. Ska jag byta ut all olja eller fylla på med min egna?

Två liknande frågor alltså, fast inom olika system. Skulle uppskatta er hjälp grabbar.

Tack på förhand!

MartinP
480ES -87
020, Esko Antikainen
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Angående växellådsolja och bromsvätska.

Växellådan (manuell) ska ha en olja med viskositet SAE 80 W. Det finns en syntetisk olja (håller samma viskositet oberoende av temperatur) men den är dyr! Det åtgår 3,4 liter. Tappa ur den gamla oljan och fyll på ny olja via påfyllningspluggen tills det börjar att flöda över. En förlängningsslang med tratt är bra hjälpmedel. Det tar en stund innan oljan runnit ner.

Bromsvätskan ska vara av typ DOT4. Du får ABSOLUT INTE använda DOT5. Då måste du troligen demontera och rengöra hela hydraulsystemet!.
Bromsvätskan är hygroskopisk dvs. den tar åt sig fukt. Vid en hård inbromsning kan det bildas vattenånga i systemet med fallerande bromsverkan som följd. De flesta fabrikanter rekommenderar byta av bromsvätska var tredje år eller oftare om man kör i alpint område.
Ny bromsvätska är helt klar medan gammal sådan brukar få en gulaktig färg.
Byte innebär att du luftar alla hydraulcylindrar tills den nya klara vätskan kommer fram.
Esko
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jo, men jag tänkte att det inte kan skada att byta både det ena och det andra då jag aldrig gjort det tidigare i denna bil och jag vet inte heller när det senast varit gjort.
Byte innebär att du luftar alla hydraulcylindrar tills den nya klara vätskan kommer fram.
Förstod inte riktigt det där sista. Ska jag lufta alla cylindrar när jag byter vätskan?
480ES -87
020, Esko Antikainen
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Jo!
Det måste du göra för annars finns "gammal" bromsvätska kvar i ledningarna. Se handboken om "luftning av bromssystem"
Esko
wannabe
Kontakt:

Inlägg av wannabe »

Lite bromsvätska ger signal om att det kan vara dax att byta belägg 8) Slitna belägg=Kolven i oket i ytterläge= Vätskenivån på min
Eller att du har läckage nånstans
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, då är jag med.

Tack för tipset wannabe, men jag har aldrig fyllt på bromsolja än i ju med att jag inte haft bilen så länge så det är svårt att säga om det läcker eller om det är beläggen.

Vad tycker ni att jag ska göra? Kan jag fylla på med olja?

När det gäller växellådan så undrar jag över påfyllnings samt tappnings -pluggen. Ska jag köpa nya samt ny tätningsbricka när jag skruvar loss de?
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Växellådsoljan kan jag rekomendera dig att byta, byte gärna till en syntet. Mineralolja med SAE 80 eller 90 brukar, enligt mig, bli för tjock och man kan få problem med synkningen vid minusgrader (gamla brukar vara rätt tunn)

Du behöver inte köpa nya tätningar då dessa är kopparbrickor, men det åtgår en 8mm och en 10mm fyrkantnyckel.

Avtappning underfrån, påfyllning på sidan fram=nivåplugg

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Avtappning underfrån, påfyllning på sidan fram=nivåplugg
På sidan fram? Sitter inte både nivåpluggen och avtappningspluggen under stänkskyddet? Man får det intrycket när man läser i Haynes.

Jag ser nu att jag bara har 8mm hylsan. Det närmaste jag har till den andra är en fyrkantig 11 mm. Kommer den att passa?

Juste, köpte oljan idag. Det blev 4st "VALVOLINE HP GL-4 80W90 1L". Duger den? Annars kan jag ju alltid lämna tillbaka de. 4st för 316.
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Står det syntet på den? Den brukar kunna kosta 150-200 kr litern!!!!
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Hm..jag faktiskt inte. Har inte kollat det.

VALVOLINE HP GL-4 80W90 1L

Se om du kan snappa upp det ur det där.

Duger den oljan?
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej, det tror jag ej, men denna.

VALVOLIE SYNPOWER TDL 75W/90 eller 75W/85

Pris: 129 SEK

Högpresterande, helsyntetiskt smörjmedel speciellt sammansatt för att ge enastående stabilitet över ett brett temperaturområde, enklare växling vid låga temperaturer, utmärkt skydd mot slitage och korrosion samtidigt som den är kompatibel med många olika slags tätningar. Användes i olika typer av växellådor och transmissioner där API MT-1 GL-3/4/5 specificeras. Kan användas i bilar, lastbilar, bussar och industrifordon.
Produktkod: 10658
Klicka på bilden för större bild.
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Då kör jag på 75W/90 oljan då :)

En sista sak innan jag gör själva bytet. Hur är det med fyrkantsnyckeln? Du sa att en 8 samt 10 mm behövs. Jag har bara 8, 11, 13 mm och 3/8" fyrkantshylsor. Kommer 11mm eller 3/8'' möjligen passa 10mm?
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Nej det tror jag inte, har för mig det är 10 mm till påfyllningen. Ha gärna en lagom slang med tratt om du ska fylla på.

mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Nån aning om var man kan köpa en sån? 10mm fyrkantsnyckel alltså.
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Jag köpte min på mekonomen.

Prova din lokala biltillbehörsfirma.

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag tog och mätte bitsarna för att kolla om någon av de var 10mm, det var då mest 3/8'' samt 11 mm som jag trodde skulle passa och visst var 3/8'' 10mm. Så nu far jag iväg till GDS-hallen och byter växellådsolja. Wish me luck :D
480ES -87
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tyvärr så gick allt åt helvete när jag stod under bilen och upptäckte att avtappningspluggen har en innerdiameter på 7 och inte 8 mm! Vet inte hur detta är möjligt när sånna nycklar inte säljs ens. Hursomhelst, blev tvungen att pröjsa för GDS:en förstås utan någon som helst lycka. Det blir väl en kort "pit stop" hemma för att fila till min 8mm nyckel till en 7:a.
480ES -87
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Allting löste sig grabbar :D. Det visade sig att pluggen hade en 7mm inner diameter i början, men längre in var det 8mm som sagt. Jag tog och filade min 8mm nyckel en aning och bankade sen in den och därefter gick allt fint. Visste dock inte hur mycket jag skulle hälla i (jag visste ju att det skulle in ca. 3,4 l) så jag hällde fram till att jag nått ungefär 3,5 l och därefter drog jag ut tratten och lät allt överflöd rinna ut tillbaka till flaskan. Därefter drog jag åt allt och provade om alla växlar gick in fint och visst gjorde de det. De funkade klockrent. En spännande och något jobbig, men väldigt lärorik dag blev det.

Tackar för alla inlägg!

MartinP
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Det var ju trevligt! Du såg inga läckage? vanligt att det läcker vid växelförarens axel in i lådan (köp oljeuppsamlaren som kom på senare modeller) eller vä drivaxeltätning.¨

3/8 = 9,5 mm.

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Nja, det var väl lite kladdigt här och var, men det gick inte att se om det läckte någonstanns. Det enklaste sättet är väl att titta på marken i garaget och där är det alltid snustorrt :D

Hm..oljeuppsamlaren? Jag antar att den då sitter innanför motorns stänkskydd. Är det värt att investera i om man inte har några problem?
vanligt att det läcker vid växelförarens axel in i lådan
Jag antar att du menar där vart axel går in i lådan? Det var som sagt lite klibbigt från gammal oljan som någon gång i tiden runnit ur, men det gick inte att se något.
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Uppsamlaren sitter under lådan, en svart liten balja som ska ta ev droppar från lådan. Kläms fast på lådan. Kostar ca 40 kr.

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Men är det värt mödan att montera dit den fast jag inte upptäckt några problem? Och vad tjänar man på om man har en uppsamlare? Förstår inte riktigt varför man ska ha den, såvida man inte vill att marken ska bli smutsig.
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Precis, har man stenlagd uppfart är inte växellådsolja nått kul. Den blir ju full så småningom oxå..............bör nog tömmas varje service.

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, då förstår jag.

Täcker den då avtappningspluggen till motorn också?
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Nej, den är ca 30 cm lång, 10 cm bred.

Mvh Jonas
Skriv svar