Knakande ljud framifrån
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
Knakande ljud framifrån
Tjena allihopa!
Nu när transmissionsoljan är bytt och färddatorn fixad så är det dags att fixa nästa fel. Målet är ju att pärlan ska vara fel fri
Problemet jag har är att jag hör ett knakande ljud (väldigt irriterande om man inte har stereon påslagen) framifrån när jag snurrar på ratten eller när jag kör på ojämnt underlag såsom farthinder. Det hör till och med när jag låter bli och röra på ratten och kör på plan mark så jag vet inte riktigt hur det där går ihop. Jag hör samma ljud om jag ställer mig vid huven och belastar främre delen av bilen som när jag vid avstängd motor snurrar på ratten.
Vid vanlig körning så hörs ljudet nästan konstant. Ljudet har först börjat höras de senaste veckorna. Vad kan det vara?
Tack på förhand!
MartinP
Nu när transmissionsoljan är bytt och färddatorn fixad så är det dags att fixa nästa fel. Målet är ju att pärlan ska vara fel fri
Problemet jag har är att jag hör ett knakande ljud (väldigt irriterande om man inte har stereon påslagen) framifrån när jag snurrar på ratten eller när jag kör på ojämnt underlag såsom farthinder. Det hör till och med när jag låter bli och röra på ratten och kör på plan mark så jag vet inte riktigt hur det där går ihop. Jag hör samma ljud om jag ställer mig vid huven och belastar främre delen av bilen som när jag vid avstängd motor snurrar på ratten.
Vid vanlig körning så hörs ljudet nästan konstant. Ljudet har först börjat höras de senaste veckorna. Vad kan det vara?
Tack på förhand!
MartinP
480ES -87
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
Hej såna där ljud kan ju vara både irriterande och svårlokaliserade men oftast så kommer dom från torra gummibussningar det gäller "bara" att lokalisera rätt bussning men börja med dom som sitter på krängningshämmarstaget dom blir ofta torra och spruckna hade det på min förra och jag fick leta ett bra tag innan jag hittade det ett bra att ha verktyg vid sådan felsökning är ju ett bilmekanikerstetoskop men en lång mejsel kan duga i nödfall lägg dej under bilen och be en kompis att gunga på den samtidigt som du sätter stetoskopet (mejseln) mot olika misstänkte ställen det hörs ganska bra när du träffar rätt Lycka till
mvh
Chrille
mvh
Chrille
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
-
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
- Ort: Esko
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
-
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
- Ort: Esko
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
-
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
- Ort: Esko
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
Men hos mig knakar det allmänt från framvagnen, dvs. det låter lika mycket. Det är svårt att avgöra vilken av de det är som låter så jag kommer förmodligen byta båda imorgon.
Förresten, hur byter man ut de? Finns det kanske några anvisningar man kan följa? Har kollat i Haynes, men jag hittar inte stabilisatorstag. Dock så finns något som heter Styrstag, är det samma sak? Du skrev nämligen att det var "lättbytt" på din hemsida. Skulle någon kunna förklara hur man byter staget?
Förresten, hur byter man ut de? Finns det kanske några anvisningar man kan följa? Har kollat i Haynes, men jag hittar inte stabilisatorstag. Dock så finns något som heter Styrstag, är det samma sak? Du skrev nämligen att det var "lättbytt" på din hemsida. Skulle någon kunna förklara hur man byter staget?
480ES -87
-
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
- Ort: Esko
- Kontakt:
Martin!
När bilen står stilla, försök att att "gunga den" vid respektive framhjul. Då bör du kunna avgöra från vilket hjul missljudet kommer från.
Jag ser ingen anledning att byta ett fungerande stag,
Själva bytet är enkelt:
Lyft det misstänkta framhjulet och och tag bort hjulet.
Därefter lossar du anslutningarna till staget.
Vid montering är en garagedomkrat ett lämpligt verktyg som hjälpmedel att lyfta framvagnen så du kan centrera infästningsskruvarna för staget vid monteringen av fästskruvarna. Brukar inte var något problem.
Esko
När bilen står stilla, försök att att "gunga den" vid respektive framhjul. Då bör du kunna avgöra från vilket hjul missljudet kommer från.
Jag ser ingen anledning att byta ett fungerande stag,
Själva bytet är enkelt:
Lyft det misstänkta framhjulet och och tag bort hjulet.
Därefter lossar du anslutningarna till staget.
Vid montering är en garagedomkrat ett lämpligt verktyg som hjälpmedel att lyfta framvagnen så du kan centrera infästningsskruvarna för staget vid monteringen av fästskruvarna. Brukar inte var något problem.
Esko
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 09 okt 2006 20:23
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Lånar tråden med en liknande fråga, hoppas det är lugnt
På min bil knakar det från vänster sida på bakvagnen när man kör på ojämn väg eller över gupp.
Så jag tänkte om det finns nått liknande på bakvagnen som kan vara dålig på min... eller om nån vet vad det annars kan vara. Hela dämparen kanske är kass?
Mvh Marcus
På min bil knakar det från vänster sida på bakvagnen när man kör på ojämn väg eller över gupp.
Så jag tänkte om det finns nått liknande på bakvagnen som kan vara dålig på min... eller om nån vet vad det annars kan vara. Hela dämparen kanske är kass?
Mvh Marcus
-
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
- Ort: Esko
- Kontakt:
Pellefant.
Det är nästan säkert ett stabilisatorstag som knarrar. Om gummtätningarna är hela och inget glapp i kullederna, så föreslår jag att du demonterar staget och lossar gummitätningarna och smörjar kullederna med vanligt fett.
När du har staget i handen så ser du säkert lätt hur man ska öppna gummitätningarna ( en "nyckelring"). Under årens lopp har jag gjort detta någon gång på min ES87:a och det fungerar fortfarande OK.
Esko
Det är nästan säkert ett stabilisatorstag som knarrar. Om gummtätningarna är hela och inget glapp i kullederna, så föreslår jag att du demonterar staget och lossar gummitätningarna och smörjar kullederna med vanligt fett.
När du har staget i handen så ser du säkert lätt hur man ska öppna gummitätningarna ( en "nyckelring"). Under årens lopp har jag gjort detta någon gång på min ES87:a och det fungerar fortfarande OK.
Esko
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
-
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
- Ort: Esko
- Kontakt:
Detta fel är mycket väderberoende,
Spruckna gummitätningar gör att vatten kommer in i kulleden. Således inget "knarr". Vid torr väderlek ( högsommar) brukar"knarret" komma tillbaka. Lossa staget och smörj in det enligt vad jag skrivit tidigare. Kostar enbart din tid. Du tillför inga nya fel och förhoppningsvis har du reparerat det tidigare felet.
OBS! Gummitätningarna måste vara OK för annars återkommer felet!
Esko
Spruckna gummitätningar gör att vatten kommer in i kulleden. Således inget "knarr". Vid torr väderlek ( högsommar) brukar"knarret" komma tillbaka. Lossa staget och smörj in det enligt vad jag skrivit tidigare. Kostar enbart din tid. Du tillför inga nya fel och förhoppningsvis har du reparerat det tidigare felet.
OBS! Gummitätningarna måste vara OK för annars återkommer felet!
Esko
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 09 okt 2006 20:23
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
Nu när värmereglaget är åtgärdat och funkar prima så är det dags för nästa. Jag köpte stabilisatorstaget ett tag sen, men jag fattar inte riktigt hur man ska montera fast det. Jag menar, det har ju ingen skruv som går igenom den, istället så har den en skruv som sticker ut på en sida. Jag förstår att man ska föra in denna skruv i gängen, men hur ska man få den att sitta fast ordentligt om man inte kan skruva in den på något sätt?
Hur får man fast stabilisatorstaget?
Hur får man fast stabilisatorstaget?
480ES -87
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
Ok, från hjulnavets sida så kan jag föreställa mig det, men hur får man fast den från chassits sida? Ska man in med en mutter där med? Jag menar, man fäster ju den mellan chassit och hjulnavet, inte sant?
Jag har bara lite svårt att föreställa mig det så det kanske är bäst om jag drar bort hjulet och ser det med egna ögon. Då faller alla bitar på plats, antagligen.
Jag har bara lite svårt att föreställa mig det så det kanske är bäst om jag drar bort hjulet och ser det med egna ögon. Då faller alla bitar på plats, antagligen.
480ES -87
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
Antingen så har du den nya typen där man sätter en torx i själva bulten. Den rörliga gängade delen på staget. Sitter en i varje ända av staget.
alt. om du har tur så e de den gamla typen, följ den gängade delen mot staget. vid gummidamasken har du som en bricka. Dennna har 2 plana ytor som du kan trä en gaffelnyckel över. vanligtvis 15mm eller 17mm.
Hoppas du förstår
alt. om du har tur så e de den gamla typen, följ den gängade delen mot staget. vid gummidamasken har du som en bricka. Dennna har 2 plana ytor som du kan trä en gaffelnyckel över. vanligtvis 15mm eller 17mm.
Hoppas du förstår
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
Tjena allihopa!
Håller för fullt på att byta stabilisatorstaget för tillfället och har kört fast en aning. Problem är att jag inte kan få loss det gamla staget. Muttern som är fast skruvad i chassit (i plåtbit) ser ut att vara till större delen rost och sitter hårt som in i helvete.
Har sprejat på WD40 och låtit det verkar nån timme och det hjälpte på muttern som fäster vid navet, men inte denna.
Fick tips om att helt enkelt såga loss hela stången som går igenom plåtbiten för att förenkla åtkomsten och visst gjorde det åtkomsten enklare, men inte fan hjälpte det. Problemet är ju att jag inte kan komma åt med en hylsa på den sidan eftersom ändmuttern pekar mot chassit.
Har påbörjat sågning av den andra muttern (den är rektangulär formad och har avrundade kanter på topparna) som sitter från min sida, men vet inte riktigt hur jag ska få loss den när jag väl sågat bort en del av den. Jag har alltså tänkt att såga den mitt itu. Hur ska jag sen få loss den, muttern på andra sidan samt stången så att jag kan sätta in mitt nya stag?
Håller för fullt på att byta stabilisatorstaget för tillfället och har kört fast en aning. Problem är att jag inte kan få loss det gamla staget. Muttern som är fast skruvad i chassit (i plåtbit) ser ut att vara till större delen rost och sitter hårt som in i helvete.
Har sprejat på WD40 och låtit det verkar nån timme och det hjälpte på muttern som fäster vid navet, men inte denna.
Fick tips om att helt enkelt såga loss hela stången som går igenom plåtbiten för att förenkla åtkomsten och visst gjorde det åtkomsten enklare, men inte fan hjälpte det. Problemet är ju att jag inte kan komma åt med en hylsa på den sidan eftersom ändmuttern pekar mot chassit.
Har påbörjat sågning av den andra muttern (den är rektangulär formad och har avrundade kanter på topparna) som sitter från min sida, men vet inte riktigt hur jag ska få loss den när jag väl sågat bort en del av den. Jag har alltså tänkt att såga den mitt itu. Hur ska jag sen få loss den, muttern på andra sidan samt stången så att jag kan sätta in mitt nya stag?
480ES -87
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster