Knakande ljud framifrån

MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Knakande ljud framifrån

Inlägg av MartinP »

Tjena allihopa!

Nu när transmissionsoljan är bytt och färddatorn fixad så är det dags att fixa nästa fel. Målet är ju att pärlan ska vara fel fri :D
Problemet jag har är att jag hör ett knakande ljud (väldigt irriterande om man inte har stereon påslagen) framifrån när jag snurrar på ratten eller när jag kör på ojämnt underlag såsom farthinder. Det hör till och med när jag låter bli och röra på ratten och kör på plan mark så jag vet inte riktigt hur det där går ihop. Jag hör samma ljud om jag ställer mig vid huven och belastar främre delen av bilen som när jag vid avstängd motor snurrar på ratten.
Vid vanlig körning så hörs ljudet nästan konstant. Ljudet har först börjat höras de senaste veckorna. Vad kan det vara?

Tack på förhand!

MartinP
480ES -87
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) såna där ljud kan ju vara både irriterande och svårlokaliserade men oftast så kommer dom från torra gummibussningar det gäller "bara" att lokalisera rätt bussning men börja med dom som sitter på krängningshämmarstaget dom blir ofta torra och spruckna hade det på min förra och jag fick leta ett bra tag innan jag hittade det :shock: ett bra att ha verktyg vid sådan felsökning är ju ett bilmekanikerstetoskop men en lång mejsel kan duga i nödfall :wink: lägg dej under bilen och be en kompis att gunga på den samtidigt som du sätter stetoskopet (mejseln) mot olika misstänkte ställen det hörs ganska bra när du träffar rätt :lol: Lycka till

mvh

Chrille
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tack för tipset Chriset. Får ta och göra det så snart som möjligt :)
480ES -87
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Martin! Kolla!
http://web.comhem.se/eskoa/480 Feltips Stabilisatorstag VF¨
Esko
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, och vad hade du för problem som gjorde att du bytte stabilisatorstaget?
Förresten, vilken del är stabilisatorstaget på bilden? Och vad kostade bytet?

Bild
480ES -87
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Stabilisatorstaget är den "helt nya delen" i bilden.
Kostade kr 216:- på Mekonomen.
Orsaken till bytet var "knakande ljud", som verkade komma från fjädringen.
Fungerar helt OK nu.
Esko :)
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok. Bytte du staget på båda sidor?
480ES -87
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Nej.
Jag bytte bara den som "knakade". Observera att det skiljer på stagen mellan vänster och högersida (spegelvändna)
Esko
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Men hos mig knakar det allmänt från framvagnen, dvs. det låter lika mycket. Det är svårt att avgöra vilken av de det är som låter så jag kommer förmodligen byta båda imorgon.
Förresten, hur byter man ut de? Finns det kanske några anvisningar man kan följa? Har kollat i Haynes, men jag hittar inte stabilisatorstag. Dock så finns något som heter Styrstag, är det samma sak? Du skrev nämligen att det var "lättbytt" på din hemsida. Skulle någon kunna förklara hur man byter staget?
480ES -87
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Martin!
När bilen står stilla, försök att att "gunga den" vid respektive framhjul. Då bör du kunna avgöra från vilket hjul missljudet kommer från.
Jag ser ingen anledning att byta ett fungerande stag,
Själva bytet är enkelt:
Lyft det misstänkta framhjulet och och tag bort hjulet.
Därefter lossar du anslutningarna till staget.
Vid montering är en garagedomkrat ett lämpligt verktyg som hjälpmedel att lyfta framvagnen så du kan centrera infästningsskruvarna för staget vid monteringen av fästskruvarna. Brukar inte var något problem.
Esko :)
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Alright. Jag antar att det klarnar när man har det framför sig. Just nu har jag bara lite svårt att föreställa mig hur jag ska få bort de. Jag menar, man ser ju inga skruvar på den bilden. Vart sitter skruven på staget?
480ES -87
Pellefant
Inlägg: 55
Blev medlem: 09 okt 2006 20:23
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Pellefant »

Lånar tråden med en liknande fråga, hoppas det är lugnt :)

På min bil knakar det från vänster sida på bakvagnen när man kör på ojämn väg eller över gupp.

Så jag tänkte om det finns nått liknande på bakvagnen som kan vara dålig på min... eller om nån vet vad det annars kan vara. Hela dämparen kanske är kass?

Mvh Marcus
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Pellefant.
Det är nästan säkert ett stabilisatorstag som knarrar. Om gummtätningarna är hela och inget glapp i kullederna, så föreslår jag att du demonterar staget och lossar gummitätningarna och smörjar kullederna med vanligt fett.
När du har staget i handen så ser du säkert lätt hur man ska öppna gummitätningarna ( en "nyckelring"). Under årens lopp har jag gjort detta någon gång på min ES87:a och det fungerar fortfarande OK.
Esko
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Var ute vid bilen idag och gungade på både vänstra och högra sidan, men idag var det dödstyst :shock: Varför är det så att ljudet kommer och går? Kunde därmed inte identifiera vilket av stagen som var dålig och det blev inget byte.
480ES -87
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Detta fel är mycket väderberoende,
Spruckna gummitätningar gör att vatten kommer in i kulleden. Således inget "knarr". Vid torr väderlek ( högsommar) brukar"knarret" komma tillbaka. Lossa staget och smörj in det enligt vad jag skrivit tidigare. Kostar enbart din tid. Du tillför inga nya fel och förhoppningsvis har du reparerat det tidigare felet.
OBS! Gummitätningarna måste vara OK för annars återkommer felet!
Esko
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tackar för tipsen Esko. Det ska jag ta och prova :)
480ES -87
Pellefant
Inlägg: 55
Blev medlem: 09 okt 2006 20:23
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Pellefant »

Tusen tack Esko :D

Ska försöka göra detta så fort som möjligt.
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag antar att jag får lugna mig lite framtill att det blir torrt igen och problemet återuppstår för nu är det omöjligt att säga vilket av stagen som är dåligt.
480ES -87
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Nu när värmereglaget är åtgärdat och funkar prima så är det dags för nästa. Jag köpte stabilisatorstaget ett tag sen, men jag fattar inte riktigt hur man ska montera fast det. Jag menar, det har ju ingen skruv som går igenom den, istället så har den en skruv som sticker ut på en sida. Jag förstår att man ska föra in denna skruv i gängen, men hur ska man få den att sitta fast ordentligt om man inte kan skruva in den på något sätt?
Hur får man fast stabilisatorstaget?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Med en mutter på gängan!

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, från hjulnavets sida så kan jag föreställa mig det, men hur får man fast den från chassits sida? Ska man in med en mutter där med? Jag menar, man fäster ju den mellan chassit och hjulnavet, inte sant?
Jag har bara lite svårt att föreställa mig det så det kanske är bäst om jag drar bort hjulet och ser det med egna ögon. Då faller alla bitar på plats, antagligen.
480ES -87
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Antingen så har du den nya typen där man sätter en torx i själva bulten. Den rörliga gängade delen på staget. Sitter en i varje ända av staget.

alt. om du har tur så e de den gamla typen, följ den gängade delen mot staget. vid gummidamasken har du som en bricka. Dennna har 2 plana ytor som du kan trä en gaffelnyckel över. vanligtvis 15mm eller 17mm.

Hoppas du förstår :)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Då har jag uppenbarligen tur :D, men jag fattar fortfarande inte hur jag ska få fast staget i chassit respektive hjulnavet om jag samtidigt ska trä in en gaffelnyckel mellan ytorna. Vet inte om jag formulerat mig korrekt, men jag hoppas att du förstår vad jag menar.
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Martin!

Bara att skruva på så löser det sig!

Staget sitter fast, om du tittar på bilden ovan, dels i en plåt i navet, dels i krängningshämmarstaget.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tjena allihopa!
Håller för fullt på att byta stabilisatorstaget för tillfället och har kört fast en aning. Problem är att jag inte kan få loss det gamla staget. Muttern som är fast skruvad i chassit (i plåtbit) ser ut att vara till större delen rost och sitter hårt som in i helvete.
Har sprejat på WD40 och låtit det verkar nån timme och det hjälpte på muttern som fäster vid navet, men inte denna.
Fick tips om att helt enkelt såga loss hela stången som går igenom plåtbiten för att förenkla åtkomsten och visst gjorde det åtkomsten enklare, men inte fan hjälpte det. Problemet är ju att jag inte kan komma åt med en hylsa på den sidan eftersom ändmuttern pekar mot chassit.
Har påbörjat sågning av den andra muttern (den är rektangulär formad och har avrundade kanter på topparna) som sitter från min sida, men vet inte riktigt hur jag ska få loss den när jag väl sågat bort en del av den. Jag har alltså tänkt att såga den mitt itu. Hur ska jag sen få loss den, muttern på andra sidan samt stången så att jag kan sätta in mitt nya stag?
480ES -87
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster