Katten

Skriv svar
Biffen
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 jan 2007 22:29
Ort: Småland
Kontakt:

Katten

Inlägg av Biffen »

Har haft lite funderingar på att rensa katten men är lite fundersam över hur mkt det påverkar avgasvärderna. bilen (480T/88) har för närvarande en co halt på 0,0 vilket ligger en bra bit ifrån gränsvärdet på 3,5. är det kanske bättre att sätta ett rör där katten skall sitta så att man inte förstör ngt i onödan? menar då är det ju bara att byta tillbaka innan besiktningen. Hur skulle ni själva gjort? Ni som rensat, vilka resultat har ni fått samt co höjning? Tacksam för svar :D
Pellefant
Inlägg: 55
Blev medlem: 09 okt 2006 20:23
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Pellefant »

Jag skulle inte göra nått alls,
har hört att man inte ska vinna mycket effekt på det och jag kör hellre med lite miljövänligare samvete. Men det är jag det. :)

Är det en -88 så behöver man väl inte katt på besiktningen eller har jag fel?
Biffen
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 jan 2007 22:29
Ort: Småland
Kontakt:

Inlägg av Biffen »

Pellefant skrev:Jag skulle inte göra nått alls,
har hört att man inte ska vinna mycket effekt på det och jag kör hellre med lite miljövänligare samvete. Men det är jag det. :)

Är det en -88 så behöver man väl inte katt på besiktningen eller har jag fel?
Japp, det är en -88. Killen på besiktningen sa att man inte fick ta bort den när jag frågade om det var lag på att ha katt eftersom att det är en 88.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Finns katten så ska den sitta där, men behöver ej fungera!

Mvh Jonas

Dock krav på funktion om inte avgasvärdena redan är låga fom 88B (sena 88:or som fick skattelättnad) eller 89 då kom lagkravet på avgasrening.
Senast redigerad av 1 Mogge, redigerad totalt 20 gånger.
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Precis som Mogge säger. Jag har kört med rensad kat genom besiktningen nu dom två senaste besiktningarna, syns inte på co värdet iaf. Jag rensade min för att den gick sönder och att det dyrt med en ny helt enkelt. Men jag skulle nog inte slå sönder en som är hel från början.
Skillnaden i effekt är iaf så du märker den.
Biffen
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 jan 2007 22:29
Ort: Småland
Kontakt:

Inlägg av Biffen »

Ok, tacksam för era svar. Ska fundera ett tag innan jag bestämmer mig för hur jag skall göra, vill ju försöka skrämma fram så mkt "nästan gratis" effekt som möjligt ur kärran :twisted:
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Biffen skrev:Ok, tacksam för era svar. Ska fundera ett tag innan jag bestämmer mig för hur jag skall göra, vill ju försöka skrämma fram så mkt "nästan gratis" effekt som möjligt ur kärran :twisted:
Har du pyst den? Är nog enklaste sättet iaf. Ställ det så du precis ligger under laddtrycksspärren så ska den gå bra utan att spika.
Biffen
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 jan 2007 22:29
Ort: Småland
Kontakt:

Inlägg av Biffen »

Har du pyst den? Är nog enklaste sättet iaf. Ställ det så du precis ligger under laddtrycksspärren så ska den gå bra utan att spika.[/quote]

Näe, men det är på G. Ngn av de förra ägarna har redan trimmat bilen lite (styrboxen, tror jag) så att den laddar ca 0,75. Tänkte försöka pysa den till ca 0,94 bar. + ev rensa katten för att kräma ur det sista 8)
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Det är dumt att gå över 0,7 bar med pysning, styrenheten klarar att ge soppa dit. De chip som finns på marknaden ändrar ej bränsle eller tändning, nbart laddtryck. Så vill du inte riskera motor och turbo aggregat så bör du inte gå över det laddtryck du har idag.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
volvo_freak
Inlägg: 77
Blev medlem: 04 mar 2005 12:37
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av volvo_freak »

vilka spridare ska man ha för att få mer soppa då? å samt var kan man köpa en progresiv btr? folk snackar om spridare från en saab nånting men ja vet nt. snacka klar språk nu här e så mkt olika spridare som rekomenderas på 480 klubbens sida nu så man blir ju tokig :D
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster