Katten
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 11 jan 2007 22:29
- Ort: Småland
- Kontakt:
Katten
Har haft lite funderingar på att rensa katten men är lite fundersam över hur mkt det påverkar avgasvärderna. bilen (480T/88) har för närvarande en co halt på 0,0 vilket ligger en bra bit ifrån gränsvärdet på 3,5. är det kanske bättre att sätta ett rör där katten skall sitta så att man inte förstör ngt i onödan? menar då är det ju bara att byta tillbaka innan besiktningen. Hur skulle ni själva gjort? Ni som rensat, vilka resultat har ni fått samt co höjning? Tacksam för svar
-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 09 okt 2006 20:23
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 11 jan 2007 22:29
- Ort: Småland
- Kontakt:
Japp, det är en -88. Killen på besiktningen sa att man inte fick ta bort den när jag frågade om det var lag på att ha katt eftersom att det är en 88.Pellefant skrev:Jag skulle inte göra nått alls,
har hört att man inte ska vinna mycket effekt på det och jag kör hellre med lite miljövänligare samvete. Men det är jag det.
Är det en -88 så behöver man väl inte katt på besiktningen eller har jag fel?
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej!
Finns katten så ska den sitta där, men behöver ej fungera!
Mvh Jonas
Dock krav på funktion om inte avgasvärdena redan är låga fom 88B (sena 88:or som fick skattelättnad) eller 89 då kom lagkravet på avgasrening.
Finns katten så ska den sitta där, men behöver ej fungera!
Mvh Jonas
Dock krav på funktion om inte avgasvärdena redan är låga fom 88B (sena 88:or som fick skattelättnad) eller 89 då kom lagkravet på avgasrening.
Senast redigerad av 1 Mogge, redigerad totalt 20 gånger.
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Precis som Mogge säger. Jag har kört med rensad kat genom besiktningen nu dom två senaste besiktningarna, syns inte på co värdet iaf. Jag rensade min för att den gick sönder och att det dyrt med en ny helt enkelt. Men jag skulle nog inte slå sönder en som är hel från början.
Skillnaden i effekt är iaf så du märker den.
Skillnaden i effekt är iaf så du märker den.
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 11 jan 2007 22:29
- Ort: Småland
- Kontakt:
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Har du pyst den? Är nog enklaste sättet iaf. Ställ det så du precis ligger under laddtrycksspärren så ska den gå bra utan att spika.Biffen skrev:Ok, tacksam för era svar. Ska fundera ett tag innan jag bestämmer mig för hur jag skall göra, vill ju försöka skrämma fram så mkt "nästan gratis" effekt som möjligt ur kärran
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 11 jan 2007 22:29
- Ort: Småland
- Kontakt:
Har du pyst den? Är nog enklaste sättet iaf. Ställ det så du precis ligger under laddtrycksspärren så ska den gå bra utan att spika.[/quote]
Näe, men det är på G. Ngn av de förra ägarna har redan trimmat bilen lite (styrboxen, tror jag) så att den laddar ca 0,75. Tänkte försöka pysa den till ca 0,94 bar. + ev rensa katten för att kräma ur det sista
Näe, men det är på G. Ngn av de förra ägarna har redan trimmat bilen lite (styrboxen, tror jag) så att den laddar ca 0,75. Tänkte försöka pysa den till ca 0,94 bar. + ev rensa katten för att kräma ur det sista
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
Det är dumt att gå över 0,7 bar med pysning, styrenheten klarar att ge soppa dit. De chip som finns på marknaden ändrar ej bränsle eller tändning, nbart laddtryck. Så vill du inte riskera motor och turbo aggregat så bör du inte gå över det laddtryck du har idag.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
- Inlägg: 77
- Blev medlem: 04 mar 2005 12:37
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster