STP-oljetillsats
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
STP-oljetillsats
Hej Jag har under säkert 25 år alltid tillsatt en burk med STP-oljetillsats vid varje oljebyte och har alltid inbillat mej att det är bra för motorn åtminstånde så tyckte jag att när jag böjade använda det så gick bilen bättre det vore kul att höra från er därute om era erfarenheter av detta "undermedel" klart är iallafall att det är ordentligt kletigt koncentrerat men men en utspädning men c:a 4 liter olja så märks det inte så mycket men nog känns oljan "fetare" efter Nån som har erfarenhet eller kunskap
mvh
Chrille
mvh
Chrille
Chrille
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
Om det nu vore så himla bra, varför rekomenderar inte biltillverkarna det, varför säger de nej till sånt?
Varför finns inte de tillsatserna i oljan redan från början? Jo men vänta, det gör de ju, alla oljor har en mängd tillsatser som ska förbättra oljans egenskaper. STP bara tillför mer, behövs det? Fastnar inte de partiklarna i oljefiltret?
Man förändrar ju karaktären på oljan, om den blir tjockare, kommer den då in överallt som den ska?
Jag tror inte det gör varken bu eller bä för våra gamla motorer. Men är av åsikten att jag hellre köper en bra dyrare olja o skippar STP. Det betyder inte att det måste vara en syntet olja. Kör man ej turbo så tycker jag att det räcker gott o väl med en fin mineral olja. Det är ju inget hi-tech i våra motorer, förrutom turbon som blir varm o behöver syntetoljan för att inte koksa.
Enda användningsområdet som jag ev. skulle prova är våra tröga växellådor. Det kanske blir bättre. Men jag gjorde samma sak där, jag letade upp en lite speciell olja, ingen dyr, men en som jag vet löser trögväxlade Land Rover växellådor. Denna har samma viskositet och klassning som 480in ska ha. Den är inte oerhört dyr heller. Jag inbillar mig nog, men tycker att den blev mer lättväxlad. Troligtvis hade ett oljebyte vilket som gjort samma skillnad, men jag vet att det är rätt olja och priset är ok. För er som undrar så heter oljan Texaco MTF 94. Den Säljs ej i Sverige av Halvoline som är Texaco importör. Men auktoriserade LR verkstäder har den då det är den enda som är godkänd. Säljs i 1 litersförpackningar.
Tar vi en ny volvomotor så har den ju justerbara kamaxlar o ventiltryckare. Detta regleras med oljetryck genom små små kalibrerade hål. Där är det väldigt viktigt med exakt rätt olja, viskositet o inga tilsatser som stör.
Mina tankar
Det kommer nog att kunna bli en lång tråd då olje fabrikat är som bilmärke för vissa. Jag går på pris i förhållande till kvalité och tillgång.
Varför finns inte de tillsatserna i oljan redan från början? Jo men vänta, det gör de ju, alla oljor har en mängd tillsatser som ska förbättra oljans egenskaper. STP bara tillför mer, behövs det? Fastnar inte de partiklarna i oljefiltret?
Man förändrar ju karaktären på oljan, om den blir tjockare, kommer den då in överallt som den ska?
Jag tror inte det gör varken bu eller bä för våra gamla motorer. Men är av åsikten att jag hellre köper en bra dyrare olja o skippar STP. Det betyder inte att det måste vara en syntet olja. Kör man ej turbo så tycker jag att det räcker gott o väl med en fin mineral olja. Det är ju inget hi-tech i våra motorer, förrutom turbon som blir varm o behöver syntetoljan för att inte koksa.
Enda användningsområdet som jag ev. skulle prova är våra tröga växellådor. Det kanske blir bättre. Men jag gjorde samma sak där, jag letade upp en lite speciell olja, ingen dyr, men en som jag vet löser trögväxlade Land Rover växellådor. Denna har samma viskositet och klassning som 480in ska ha. Den är inte oerhört dyr heller. Jag inbillar mig nog, men tycker att den blev mer lättväxlad. Troligtvis hade ett oljebyte vilket som gjort samma skillnad, men jag vet att det är rätt olja och priset är ok. För er som undrar så heter oljan Texaco MTF 94. Den Säljs ej i Sverige av Halvoline som är Texaco importör. Men auktoriserade LR verkstäder har den då det är den enda som är godkänd. Säljs i 1 litersförpackningar.
Tar vi en ny volvomotor så har den ju justerbara kamaxlar o ventiltryckare. Detta regleras med oljetryck genom små små kalibrerade hål. Där är det väldigt viktigt med exakt rätt olja, viskositet o inga tilsatser som stör.
Mina tankar
Det kommer nog att kunna bli en lång tråd då olje fabrikat är som bilmärke för vissa. Jag går på pris i förhållande till kvalité och tillgång.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
- Jonta
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 19 dec 2005 21:19
- Ort: Norrköping
- Kontakt:
STP-oljetillsats
Hallå där
Min erfarenhet av den oljan får mig att tänka på första bilen man hade. Dvs i mitt fall volvo pv 1960 med 6 volt o b16 motor för 300 spänn. De motorerna ville ha lite olja mellan tankningarna. Men med en burk STP tjock olja så stoppade man olje åtgången bums. Detta upprepade jag även senare på ett par andra volvobilar som amazoner o fler pvbilar med stor framgång.
Enda nackdelen kan väl vara att om man åker på vintern med sin 480 om det är riktigt kallt men idag är det ju insprutningmotorer till skillnad mot förgasarmotorn. Då kunde det ju gå lite tungt vid starten.
Tog förresten premiärturen redan den 17/1 pga att min vinterbil behagade krångla. Så det blev en tidig inregning och premiärtur i år.
Mvh
Jonta
Min erfarenhet av den oljan får mig att tänka på första bilen man hade. Dvs i mitt fall volvo pv 1960 med 6 volt o b16 motor för 300 spänn. De motorerna ville ha lite olja mellan tankningarna. Men med en burk STP tjock olja så stoppade man olje åtgången bums. Detta upprepade jag även senare på ett par andra volvobilar som amazoner o fler pvbilar med stor framgång.
Enda nackdelen kan väl vara att om man åker på vintern med sin 480 om det är riktigt kallt men idag är det ju insprutningmotorer till skillnad mot förgasarmotorn. Då kunde det ju gå lite tungt vid starten.
Tog förresten premiärturen redan den 17/1 pga att min vinterbil behagade krångla. Så det blev en tidig inregning och premiärtur i år.
Mvh
Jonta
Silvergrå metallic 480 ES 88
Chevrolet Corvette Stingray 1975
Opel Rekord Coupe 62
Antrasitgrå V70 99
Fiat Ducato Bürstner A 647 Husbil
DBS Saxonette 1967 helt orginal endast 200mil
Baotian 05 Klass 1 Ljusgrå Metallic
Chevrolet Corvette Stingray 1975
Opel Rekord Coupe 62
Antrasitgrå V70 99
Fiat Ducato Bürstner A 647 Husbil
DBS Saxonette 1967 helt orginal endast 200mil
Baotian 05 Klass 1 Ljusgrå Metallic
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
- Jonta
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 19 dec 2005 21:19
- Ort: Norrköping
- Kontakt:
Hej igen
Jag antar att det var mig du menade när du skrev Jonas eller?
Men iallafall på den tiden jobbade jag på en Gulfmack idag känt som OKQ8.
Det här var i början på 80 talet. Så jag hade alla möjligheter att prova alla oljor. Att byta viskositet på oljan utan STP tillsats förändrade inte oljeförbrukningen nämvärt. Men som sagt med tillsats så blev det som natt och dag ingen olja som försvann. Men om det är bra för dagens motorer har jag inget svar på. Men att det är skillnad på vanlig motorolja och syntetolja är det väl inget tvivel om. Testa att frysa 1 liter vanlig motorolja i 24timmar i frysen men ta samtidigt 1 liter helsyntet och gör testet. Kolla resultatet så förstår man hur motorn känner sig en -20 gradig vintermorgon.
Bra eller dåligt vem vet? Hellre en dyr olja än en billig för min del iallafall. Den ska ju inte bara smörja motorn den ska till viss del även orka kyla motorn.
Mvh
Jonta
Jag antar att det var mig du menade när du skrev Jonas eller?
Men iallafall på den tiden jobbade jag på en Gulfmack idag känt som OKQ8.
Det här var i början på 80 talet. Så jag hade alla möjligheter att prova alla oljor. Att byta viskositet på oljan utan STP tillsats förändrade inte oljeförbrukningen nämvärt. Men som sagt med tillsats så blev det som natt och dag ingen olja som försvann. Men om det är bra för dagens motorer har jag inget svar på. Men att det är skillnad på vanlig motorolja och syntetolja är det väl inget tvivel om. Testa att frysa 1 liter vanlig motorolja i 24timmar i frysen men ta samtidigt 1 liter helsyntet och gör testet. Kolla resultatet så förstår man hur motorn känner sig en -20 gradig vintermorgon.
Bra eller dåligt vem vet? Hellre en dyr olja än en billig för min del iallafall. Den ska ju inte bara smörja motorn den ska till viss del även orka kyla motorn.
Mvh
Jonta
Silvergrå metallic 480 ES 88
Chevrolet Corvette Stingray 1975
Opel Rekord Coupe 62
Antrasitgrå V70 99
Fiat Ducato Bürstner A 647 Husbil
DBS Saxonette 1967 helt orginal endast 200mil
Baotian 05 Klass 1 Ljusgrå Metallic
Chevrolet Corvette Stingray 1975
Opel Rekord Coupe 62
Antrasitgrå V70 99
Fiat Ducato Bürstner A 647 Husbil
DBS Saxonette 1967 helt orginal endast 200mil
Baotian 05 Klass 1 Ljusgrå Metallic
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
Sorry, Jonta, gick för fort där
Precis som du säger så ska en olja göra så mycket mer idag än att bara smörja, den ska kyla, det är därför våra motorer har mer olja än längsmonterade som gamla 740i. De ska transportera bort all skit, sot o kondens som bildas i vevhuset. Smörja bra i alla temperaturer så klart. Inte ändra viskositet för mycket vid de tillfällena den når extrem värde. Den ska inte skumma o bilda för mycket vevhusgaser som koksar igen vevhusventilationen, stopp där ger ju oljeläckage.
Nyare motorer använder även oljan till hydraulfunktioner där precision och renhet samt viskositet är oerhört viktigt.
Precis som du säger så ska en olja göra så mycket mer idag än att bara smörja, den ska kyla, det är därför våra motorer har mer olja än längsmonterade som gamla 740i. De ska transportera bort all skit, sot o kondens som bildas i vevhuset. Smörja bra i alla temperaturer så klart. Inte ändra viskositet för mycket vid de tillfällena den når extrem värde. Den ska inte skumma o bilda för mycket vevhusgaser som koksar igen vevhusventilationen, stopp där ger ju oljeläckage.
Nyare motorer använder även oljan till hydraulfunktioner där precision och renhet samt viskositet är oerhört viktigt.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
Hej Bra att få höra lite olika åsikter om STP-ns för och nackdelar och efter era innlägg så är jag är böjd att tro att det nog ska vara i gammla slitna motorer som den gör bäst nytta och som flera av er påpekat så är det bättre att använda en helsyntet av god kvallite och den får man ju vara beredd att betala lite mer för men vad gör man inte för våra små pärlor
mvh
Chrille
mvh
Chrille
Chrille
-
- Inlägg: 6378
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Useful Product Blog
Please try Google before asking about Recommended Product Blog d34d08c
-
- Inlägg: 6378
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Cool Product Blog
Please try Google before asking about Cool Product Blog 18b3d34
-
- Inlägg: 6378
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
High Rated Product Blog
Please try Google before asking about Best Product Info 71d3b1c
-
- Inlägg: 6378
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Top Rated Product Guide
Please try Google before asking about High Rated Product Website 5d19b17
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster