Glödlampa för Pop-up

Skriv svar
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Glödlampa för Pop-up

Inlägg av DJ.fisk »

Tjena,

Är d någon som har ett bra tips på H4-glödlampa? Halvljuset är ju inte så vasst så man kan behöva allt ljus man kan få tag på. Philips har en lampa som ska ge 30% mer ljus, denna har jag monterat på en Nissan på ena sidan och det är en märkbar skillnad, fast en ny lampa lyser väl alltid bättre en en gammal?
Sedan har Philips en lampa som ska ge olika färger eller nåt, dyr som fasen över 200 spänn tror jag.
Eller ska man satsa på en isblå eller gul?

// Andreas
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

En halogen lampa lyser alltid lika starkt hela brinntiden. Det är fördelen med dem. Så att du har bättre ljus med den nya beror på att det är en bättre lampa.
Jag har själv funderat på Phillips 30+ lampa. Men det har inte blivit av. Jag har bara hört gott om dem av folk.

Gult ljus är bra vid snö och regn. Då blir sikten bättre.

Blått eller blåvitt är bättre om det är kolsvart natt.

Eftersom jag ifrågasätter allt så kommer ju min tanke in på att blanda dessa o få grönt, det måste ju då vara bäst alltid hahahahahaha

Har tänkt sätta 30+ i strålkastarna och blåa i fjärrljusen. Gula i dimmljusen och blåa i mina extraljus. Men det e rätt mycket pengar så det får bli efterhand som de går sönder.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

boostofta skrev: Eftersom jag ifrågasätter allt så kommer ju min tanke in på att blanda dessa o få grönt, det måste ju då vara bäst alltid hahahahahaha
.
Det är nog det har försökt att göra med "Night guide" http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=390987

-sävindyr..
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Vanligt fel är spänningsfall, mät med motorn igång på batteri och på glödlampan så är det inte ovanligt med spänningsfall upp mot en volt = rejäl försämring av ljusutbytet.

Det är långa sladdar i en 480 då spänningen ska förbi ljusvredet. Ev kan du montera i ett relä för hel o ett för halv. På min satte jag i 80/100W och beräknade sedan att jag fick normal belysning! (spänningsfallet ökade ännu mer!)

Mvh Jonas
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Slinker in med en annan ljusfråga här. När ni pratar om fjärrljusen menar ni de som man tänder med strömbrytaren vid stolsvärmen, och som går på vid helljuset?

"Fjärrljus" för mig låter som att de ska lysa ganska långt. Jag upplever mina såhär:
Bild
Alltså att de knappt lyser längre än max 1,5-2 billängder framför samt att ljuset "samlas" i en klump såsom på bilden. Förstärker alltså inte heljuset nämnvärt, snarare nästan förstör mörkerseendet med en skarp klump så nära bilen. Ska de lysa så eller står mina helt felinsällda och hur ändrar man det isåfall?
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Det finns två små rattar på baksidan. Man kan justera dem precis som du ställer strålkastarna, dvs både höjled och sidled.

Du kommer åt dem genom att demontera blinkers/positionsljusen.

Jag har fått plocka bort mina helt o hållet o skruva en hel del innan jag fått dem bra. De sitter ganska hårt efter att ha varit ojusterade i 10-15 år.....

Ställ dig mot en vägg när det är mörkt eller halvmörkt o justera fjärrljusen så de är i samma höjd som helljus. Sedan får du laborera med sidojusteringen efter dina förhållanden.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

boostofta skrev:Det finns två små rattar på baksidan. Man kan justera dem precis som du ställer strålkastarna, dvs både höjled och sidled.

Du kommer åt dem genom att demontera blinkers/positionsljusen.

Jag har fått plocka bort mina helt o hållet o skruva en hel del innan jag fått dem bra. De sitter ganska hårt efter att ha varit ojusterade i 10-15 år.....

Ställ dig mot en vägg när det är mörkt eller halvmörkt o justera fjärrljusen så de är i samma höjd som helljus. Sedan får du laborera med sidojusteringen efter dina förhållanden.
Tusen tack! Det ska jag göra när jag plockar fram bilen i vår! Anade väl att det var nåt som inte stod riktigt rätt till.
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Jag blev tvungen att prova Nightguide :)
Satte i dem i helgen o jämfört med de vanliga Osram/Phillips som satt i innan så blev det en klar förbättring :) Men jag vet inte om det är bättre eller sämre än +30% lamporna. Såg att det finns några som heter +50% nu oxå, väldigt dyra, silverline eller nått sånt. Hade inget direkt spänningsfall, men lite lite ärg i kontaktstyckena. skrapade rent o tryckte i lågtempfett. Testade ej med de gamla lamporna så jag vet inte hur mycket skillnad detta gjorde.

Det blåa fältet lyser upp reflexer och man ser konturer bättre. Nu var det snö på marken när jag körde från Skåne igår morde 03:30. Mörkt var det i alla fall.
Tyckte att det gula fältet var lite suddigt. ska bli intressant att se skillnaden i nedebörd.


Sen förstörde jag ljusjusteringen o väntar på nya delar, men det e ju en annan sak........
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

boostofta skrev:Jag blev tvungen att prova Nightguide :)
Satte i dem i helgen o jämfört med de vanliga Osram/Phillips som satt i innan så blev det en klar förbättring :) Men jag vet inte om det är bättre eller sämre än +30% lamporna. Såg att det finns några som heter +50% nu oxå, väldigt dyra, silverline eller nått sånt. Hade inget direkt spänningsfall, men lite lite ärg i kontaktstyckena. skrapade rent o tryckte i lågtempfett. Testade ej med de gamla lamporna så jag vet inte hur mycket skillnad detta gjorde.

Det blåa fältet lyser upp reflexer och man ser konturer bättre. Nu var det snö på marken när jag körde från Skåne igår morde 03:30. Mörkt var det i alla fall.
Tyckte att det gula fältet var lite suddigt. ska bli intressant att se skillnaden i nedebörd.


Sen förstörde jag ljusjusteringen o väntar på nya delar, men det e ju en annan sak........

Hur lyser de, kan man liksom se de olika färgerna var för sig i olika fält?

En annan anledning till att ljuset är dåligt är att lyktorna blir väldigt snabbt väldigt smutsiga. Ska kanske prova att vaxa dom? Spolningen verkar inte göra rent så bra, men en idé är att ha en borste som de svepte förbi ner de poppar upp och ner. Kul att första spola på lykterna och sedan poppa lite mä dom å sedan är de rena 8)


// Andreas
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

hahaha smart idé med borsten. Jag pendlar ju mellan Gbg o Skåne. Man kommer halv vägs så är lyktorna gråa av allt salt. De liksom suger till sig skit. Troligen pga konstruktionen. Blir ju ett bra avbrott i strömlinjeformen med två kolossar som sticker upp.

Ja man ser att ljuset e lite blåare åt höger o gulare åt vänster, att det är klarvitt i mitten vet jag inte om man kan säga, men de e nått mellanting, vitt,blått o gult då.

Kollade upp de där justerdelarna, om man köper alla delar nytt så går det på 45kr per lampa, när jag ändå var igång så blev det nya stösdämpare o ljus insatser oxå, kostar en slant, men jag kör 60 mil i mörker varje vecka så man lär sig uppskatta bra ljus :)
Köpte röda sidoreflexer oxå, blir nog snyggt.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster