Blinkersglasets färg special eller inte

Skriv svar
480Alex
Inlägg: 56
Blev medlem: 30 okt 2006 14:23
Ort: Uppsala
Kontakt:

Blinkersglasets färg special eller inte

Inlägg av 480Alex »

HEJ på er alla glada 480:E ägare, jag är enligt mig själv en glad 480:e ägare och jag har inga problem just nu med min präla utan detta är bara en allmän fråga och det gäller färgen på blinkersglaset, för att på en bild jag har i mobilen så är det en 480 som har vita blinkersglas fram och då undrar jag om detta är standard på nyare 480:is eller om det finns på äldre också eller är det något som någon har gjort som "special" på sin??? För jag har en en 88:a och jag har oranga blinkersglas. :roll: :shock: :roll: :?:
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

From 94 satt vita orginal. Kostar drygt 400 kr st. Dock är det en annan lampsockel (medföljer nya lampan)

Sök på forumet så får hittar du säkert nr på kontakten till sockeln.

Mvh Jonas
480Alex
Inlägg: 56
Blev medlem: 30 okt 2006 14:23
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 480Alex »

men skulle jag, på min 88:a kunna sätta på vita blinkers?? är det samma infästning på blinkers/postionsljus som på dom med oranga blinkers???
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

Vaddå annan lampsockel/kontakt? Vilken av lamporna ??

Mvh / Andreas
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Själva sockeln som sätts i lamphuset är annorlunda,

Blinkerslampan är orange så är fattningen på denna inte lik en vanlig 21W lampa.

Fattningen mellan hus och lampsockel är också annorlunda.

Kontakten till lampsockeln är inte rund utan oval.

Men själva lamphuset är exakt samma som en orange. Så den passar rakt av. Det finns någon som filat till den gamla lampsockeln så den passar i det nya huset, eller så köper man den nya kontakten och byter den gamla så passar den nya lampsockeln mot din bils elsystem.

Mvh Jonas


Från VITA BLINKERS i forumet (SÖK)

Hej!

På 480:s fram till 91 såg lamphållaren annorlunda ut till blinkersen. From 92 års modell (chnr 567600....tror jag...) så var den av ny typ.

Vill man montera vita glas har blinkerslampan den nya typen av sockel och då kan det vara lämpligt att byta kontakten till sockeln.


Vä lykta 347 26 38 ca 400 kr st
Hö 39

Kontaktstycke 392 32 46 (2st) 20 kr st

Ledningssko/stift 392 32 48 (4 st) 3 kr st

Tätning 392 31 89 (4 St) 5 kr st

Stiften skall pressas med specialtång, dock finns det enklare varianter på vissa hobbytänger, sk rullpressning. Det är urtag mellan handtagen, u-formade saker. Man kan även pressa med vanlig tång och löda det sista.
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Hej, behöver lite råd...

Har köpt vita blinkers och trodde jag hade den "nya kontakten" på min bil och skulle därför byta rakt av. Av ngn anledning hade jag den gamla kontakten (trots "uppdaterade 91:an) så jag har nu inhandlat de delar ni listat här.

Det kommer ju fyra sladdar från bilen, och det är två stift i kontakten. Vilka två ska in i kontakten och vad gör man med de andra två?

Tack på förhand!
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

De nya vita glasen har bara parkeringsljus i sig, inte varselljus om jag har rätt för mig.

Om du tittar i lamphållarna så är kontakterna bara stuckna i hållaren, framifrån (med en låstagg på baksidan). Det går med ett litet borr att öppna upp den nya hållaren för kontakt till varselljus, dvs ta kontakten från den gamla lamphållaren)

Annars kopplar du bara in parkeringsljus och jord (bruna och två sladdar)

Mvh Jonas
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Parkeringsljuset är ok, den kontakten passar rätt av men det är blinkersen jag undrar över. Precis som nämns ovan är det en oval kontakt till den nya blinkersen, och det är den jag inhandlat.

Jag undrar bara hur man installerar den nya kontakten. Det är två stift i den ovala kontakten och fyra kablar från bilen (två bruna). Ska det gå en brun + en annan till varje stift, dvs alla kablar användas? Eller ska man hoppa över några?
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Nu har hjärnan hoppat på plats!

Kolla om dina nya posljus har tvåstiftslampa. Senare modeller hade bara posljus och inte varselljus.

Åter till din fråga. Det stämmer att det är 2 jord, en blinkers och en hemlig sladd. Troligen är blinkersen förkopplad för posljus fram ala amerikamodell.
Så en sladd ska bort, men vilken får du mäta dig fram till.

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

:?: :?: :?:

De vita blinkers/varselljus som nu finns att köpa på volvo har både parkeringljus och varselljus = tre stift på varselljuset. Men om din bil är tysk så har den kanske bara parkeringsljus? Kan det vara så att du blandat ihop kablarna till parkeringsljus och blinkers? När jag haft av blinklampan första gången och skulle sätta tillbaka den tyckte jag passformen till socklarna (de som sitter med bajonetfattning i lamphuset) var rätt dålig, sedan upptäckte jag att jag hade satt blinkersen i varseljuset och tvärtom :oops: men det såg ju lite coolt ut när blinkersen lös hela tiden 8)

:roll: :roll:
Senast redigerad av 1 DJ.fisk, redigerad totalt 2 gånger.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Det roliga är att min 94:a bara hade parkljus, med två stift i kontakten och lamphållare för en BA 15S lampa! Samma hade en dansk som jag skruvat åt. :oops:
Lampan som sitter i nprmala svenska bilar är lite speciell och heter BAZ15D (Bajonett, förskjutna stift) En vanlig BAY har stiften förskjutna i höjd (ex broms/bakljuslamporna)

Men gamla blinkersen upp till 91 hade faktiskt två stömkablar framdragna och trepolig kontakt. Dubbel jordledning.

Mvh Jonas
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Tack för tipsen!

Nej då, har inte blandat ihop kablarna. Precis som mogge säger har min blinkers totalt fyra kablar, men det är bara två som används. Ska leta fram till rätt kabel ikväll.

Jag har tre stift i kontakten till park.ljuset och 4/21 lampa i nya vita blinkersen och det fungerar som det ska.

Det som jag är lite förvånad över är att trots att jag har den "uppdaterade 91:an" så sitter gamla blinkerskontakten där.
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Vad har du för chassienr?

/Jonas
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst