Lackvård i vilken ordning

Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Lackvård i vilken ordning

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) tänkte att jag skulle ta och frächa upp lacken lite till sommaren laga stenskott och rengöra och vaxa/polera så att den blänker lite mer 8) satt och snackade med en kompis om detta och han menar att man först (efter tvätt alltså) ska göra en lackrengöring med något lämpligt medel sen fylla i ev. stenskott och fixa till små rostfläckar för att efter det vaxa och polera :roll: jag blev lite kluven där eftersom jag alltid brukar börja med att fixa till skadorna först för att sen köra lackrengöring och sist naturligtvis vax/polering :shock: tacksam för tips om detta
Chrille
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Christer!

Han menade nog polera upp glansen i vaxet!

Läs gärna lite på www.lahega.se /fordonsvård

Mvh Jonas
Christer Nilsson
Site Admin
Inlägg: 278
Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
Ort: Hishult
Kontakt:

polering

Inlägg av Christer Nilsson »

Hej, Christer(vackert namn förresten :wink: )!

Det som bestämmer ordningen är hur lång tid bilen måste stå mellan rubbing/lackrengöring resp. polering. Efter första omgången så är ju lacken "naken" och är extra känslig för oxidering och bör därför få ett skyddande vaxlager innan det har gått för lång tid. Jag brukar alltid försöka och få klar bilen på en och samma dag. Kan ju vara svårt om man ska börja laga rost och lackera...

/Christer N
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

vaxet kan göra att lacken inte fäaster bra om man börjar med det.


Jag brukar avfetta där det är stenskott, blästra omm det är ett stort märke, annars skrapa rent med e kniv spet. i med lite grund färg, bättrings färg o ev. klarlack. Sedan kör jag en vecka o låter den nymålade färgen härda.

Efter det polerar jag o vaxar. vid poleringen atränger jag mig lite extra vid bättringar för att matta ut dem mot den gamla färgen. Ev. använder jag ett fint fint våtslippapper först.

Vi kommer nog att få ett bra svar av lackaren när han ser detta misstänker jag ;)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Updated Product Guide 18b3d34
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Guide e18b3d3
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster