Dörrfjong

Skriv svar
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Dörrfjong

Inlägg av Hoffster »

Dags att sätta på bilen snart, som sagt, och då måste jag fixa det jag inte orkade i höstas.

Min förardörr har alltid knakat lite väl mycket när jag stängt den och i höstas small det till ordentligt och helt plötsligt finns inga "lägen" att ställa dörren i när den är öppen. Släpper du dörren stängs den själv, den fjädrar tillbaka utan att stanna någonstans.

Lite jobbigt när man ska gå ur/i bilen. Man måste antingen vara snabb som tusan eller hålla upp dörren hela tiden. Inte smidigt alls.

Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur allt ser ut, men visst är det en synlig "pinne" vid gånggärnen någonstans som går in i ett hål i dörren. Det är den som håller dörren i dessa lägen om jag förstått det rätt. Nu när jag känner på den pinnen sitter den inte fast i nåt inne i dörren, den ligger bara där helt lös. Problemet borde vara där. Nåt inne i dörrn där pinnen fäster har gått av?

Någon som vet vad som hänt, hur det ser ut där inne, vad man kan göra åt det (vad som krävs för material) eller någon som varit ute för samma sak?
Senast redigerad av 1 Hoffster, redigerad totalt 13 gånger.
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Har du tur har insexskruvarna gått av, ev dörrhållarens fjäder brustit.

Otur så har gängorna till skruvarna gått ått pipan!

Tag av dörrpanelen och titta!

Mvh Jonas
Mattias E
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 sep 2006 21:08
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Mattias E »

På min bil fanns det ingenting alls att fästa den i, ser spår efter en metallbit som brustit. Klurar fortfarande på hur jag ska lösa detta
Volvo 480 Turbo 90 - Projekt
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Ajtusan, det lät inte bra. Får väl plocka bort panelen när tillfälle ges och kika på det.
Om jag inte minns helt fel läste jag om samma problem på europaklubbens forum för ett bra tag sen. Där hade de gjort någon hemmabyggelösning som de tipsade om.
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Hittade nåt intressant här:

"Sounds just like the door stay. They normally hold the door in place at those 2 angles. When they start to go/have gone they just make a crack/clunk sound instead. Common problem, my GT and even my 9month old Astra do it.

Unfort it's normally a weld job as it tears the metal instead of snapping the retaining bolts. There is a thread with pics about repairing it in Body section": http://volvo480.dragons.org.uk/forum/vi ... c&start=20
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Mattias E
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 sep 2006 21:08
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Mattias E »

Ja det ser ju ut att vara samma problem som jag har, men jag förstår ändå inte riktigt bilderna.
Har han köpt ett nytt fäste till dörren eller har han tillverkat det själv? för i pdf filen så finns det någon metallbit han har tillverkat själv som jag inte riktigt förstår funktionen utav
Volvo 480 Turbo 90 - Projekt
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Jag har inte kollat så noga på det, då min bil inte är framplockad än. Som jag fattar verkar deras problem på europaklubben vara att dörren kan öppnas hur mycket som helst, och tillslut skada karossen. Är det så för dig med?

För på min bil är det inte så, det är bara att den inte "stannar kvar" i öppnat läge.
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Mattias E
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 sep 2006 21:08
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Mattias E »

Japp så är det på min, samt att den snärtar till i framskärmen när jag öppnar dörren för framkanten på dörren verkar ligga mot framskärmen.
Volvo 480 Turbo 90 - Projekt
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Kollade lite närmare på worddokumentet där, (är väl samma som innehåll som i pdfn) och jag fattar inte heller vad han gör med de hemmagjorda bitarna. Ser ingen bild där han använt dem i dörren.
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Användarvisningsbild
Björn #194
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 feb 2004 23:42
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Björn #194 »

Halloj, vad skönt att du snart skall sätta på bilen med fungerande dörrfjong, själv skall jag snart ställa på min... :wink:

Jag hade samma problem med min -92 turbo och jag plockade då helt sonika fram svetsen och svetsade fast en tjock plåtbit som före mallades fram för att passa! Fungerade kanon och man ser inga fula skruvar sticka fram som på länken. Det var ju så klart lite pill för det var ju inuti dörren jag gjorde lagningen. Tyvärr tog jag inga bilder av lagningen men ni förstår säkert ändå hur jag menar - där det spruckit svetsades en ca 2-3 mm tjock plåt/bleck med muttrar jag före svetsade fast.

Den där lösningen på länken du infogade känns väl som en nödlösning som snart kommer slitas bort av utmattning igen.

Lycka till!

Björn #194
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Björn #194 skrev:Halloj, vad skönt att du snart skall sätta på bilen med fungerande dörrfjong, själv skall jag snart ställa på min... :wink:
480n är ju så upphetsande att man sätter på den, eller? :P

Din lösning kanske är stabilare än den på europaklubben. Ska som sagt avvakta tills jag "satt på" min bil för att se mer exakt vad problemet är för jag är inte riktigt säker på att mitt fel är lika allvarligt.
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Användarvisningsbild
#334 / Stiffe
Inlägg: 56
Blev medlem: 02 dec 2005 00:59
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av #334 / Stiffe »

Jag satte på min i helgen :D och gjorde en service med oljebyte , stift mm. , besiktigas på Onsdag ( körförbud nu :shock: ) Nu är det vår ( fast det haglade idag :wink: ) :D :D ska bli härligt att dra en sväng när solen tittar fram :twisted:
480 Collection 95
Jeep Wrangler 91 Offroadedition
Saab Turbo Cab 00
Saab Turbo ( bruksracer )
480 klubben # 334 STCS #6995
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

#334 / Stiffe skrev:Jag satte på min i helgen :D och gjorde en service med oljebyte , stift mm. , besiktigas på Onsdag ( körförbud nu :shock: ) Nu är det vår ( fast det haglade idag :wink: ) :D :D ska bli härligt att dra en sväng när solen tittar fram :twisted:
Härligt! Väntar till helgen! Då är det dags för min...!
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Användarvisningsbild
Björn #194
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 feb 2004 23:42
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Björn #194 »

Häääärligt göbbar!

Jag skaffade häromdagen ett fetare slutrör så nu är det mycket lättare att sätta på bilen till våren.... Eftersom som jag nämnde tidigare min fjong numera är förstärkt.

(Känns som om detta spårade ur lite - eller menar jag gled ur...) :wink:

Björn #194
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Björn #194 skrev:
(Känns som om detta spårade ur lite - eller menar jag gled ur...) :wink:

Björn #194
Hahaha, ja det har det verkligen gjort, så det är väl bäst vi slutar här :D Återkommer med dörrproblemet senare...
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Björn #194 skrev:Halloj, vad skönt att du snart skall sätta på bilen med fungerande dörrfjong, själv skall jag snart ställa på min... :wink:

Jag hade samma problem med min -92 turbo och jag plockade då helt sonika fram svetsen och svetsade fast en tjock plåtbit som före mallades fram för att passa! Fungerade kanon och man ser inga fula skruvar sticka fram som på länken. Det var ju så klart lite pill för det var ju inuti dörren jag gjorde lagningen. Tyvärr tog jag inga bilder av lagningen men ni förstår säkert ändå hur jag menar - där det spruckit svetsades en ca 2-3 mm tjock plåt/bleck med muttrar jag före svetsade fast.

Den där lösningen på länken du infogade känns väl som en nödlösning som snart kommer slitas bort av utmattning igen.

Lycka till!

Björn #194
Fan, har kollat nu och det hade spruckit i min dörr också. Du svetsade alltså dit en bit för att ersätta det som spruckit. Sen satte du fast själva låsmekanismen, eller vad man ska kalla den, med skruv och mutter i den "nya" plåtbiten?
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster