Kall motor rycker på låga varv

MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Fixat! Det visade sig vara tändstiften som påverkats av tvätten. Det var nämligen så att motorn bara gick på två cyldindrar då de återstående stiften gav en väldigt, väldigt konstig gnistra. En av dessa två defekta gav inte en, utan tre gnistror (2 st vid gängen). Inte konstigt att motorn gick så konstigt. Jag bytte ut stiften och vips så är problemet löst. Det visade sig trots allt inte vara ECUns fel så nu har jag i alla fall en ECU extra.

Dock så har jag sedan länge funderat på om det går att göra något åt det faktum att 480n har en ostabil tomgång när den är kall. Att skruva på justerskruv eller liknande är värdelöst då det kommer att ge en alldeles för hög tomgång när motorn blivit varm. Finns det något att göra?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Rengöring av spjällhus och injustering kan vara av behov.

Tag av spjällhuset och tvätta rent med bräkleen eller thinner.

OBS tomgången justeras aldrig på spjällskruvaran utan på en förbiledningsskruv som sitter upp till vä på spjällhuset, ett litet rör som sticker ut.

Varmkör

Stryp slangen till tomgångsmotorn

Ställ in på förbiledningen varvtalet till ca 700-750.

Kontrollera så att det klickar i spjällkontakten.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Varför måste man strypa slangen till tomgångsventilen innan man justerar tomgången och ska inte tomgången ligga på ~850? Har för mig att jag sett det på en fabriksetikett under huven.
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Man stryper den för att kunna grundställa spjället. Detta för att tomgångsmotorn ska hamna i ett gynsamt reglerområde.

Stryper man inte slangen så kompenserar ju tomgångsmotorn justeringen!

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ja, ja. Då förstår jag.

En fråga till förresten. Trodde att jag skulle få svar på den i Haynes, men de stod ingenting om det. Är osäker på vart spjällhuset sitter. Kan du peka ut den åt mig på bilden? Hur sitter den fastsatt? Ignorera pilarna då jag tyvärr inte hade någon bättre bild.

http://s15.photobucket.com/albums/a373/ ... 0962-2.jpg
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Till höger om trean.

Om du tar bort stora slangen så ser du vad jag menar, kolla efter smuts i själva spjällen.

Till vä om de två/tre slangarna upp på spjällhuset ser man en grå pinne, detta är bypass kanalen för tomgång. (från 3an räknat kl 1)

Glad påsk!

Mvh Jonas :lol:
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, då vet jag precis vad du menar, men hur får man bort spjället? Något särskilt jag ska tänka på?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Nej, sitter med 4 eller 6 muttrar om jag inte tar fel.

Denna typen har ju vattenvärmning så det är många slangar att lossa, jag vet inte om det går att vika ut den så du kan rengöra utan att lossa alla anslutningar.

Tänk bara på att inte skruva på spjällen, dessa är grundställda mot varandra.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, tackar så mycket för svaret Mogge!

Glad Påsk!
480ES -87
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Det satt 4 muttrar på gasspjället och det gick hur lätt som helst att få bort. Det vart lite bökigt med allt vatten som rann innan man hann stoppa det, men annars så gick de som på räls. Jag fann dock att spjället redan var väldigt rent, det var närmaste bestämt ingen smuts allt på den så jag satt tillbaka allt och provade att starta motorn, men den gick likadant så jag bestämde mig för att dra ut på en provtur. Till min besvikelse så upptäckte jag att motorn tyckte vid vissa hastigheter. Det kändes som att den misstände. Utöver det så var den som vanligt väldigt rask och accelerationerna gick fint.

Jag misstänker att det är samma fel på de två resterande tändstiften, dvs. att de ger felaktig gnistra så jag ska ge mig in i det imorgon. Utöver detta så upptäckte jag att sedan några dagar tillbaka inte kan få upp popupsen. :(

Förresten så har jag inte lyckats hitta denna förbiledningsskruv. Det enda som finns uppe till vänster på gasspjället är ett hål. Bild
480ES -87
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Då jag sedan ett tag tillbaka varit misstänksam över tändspolens skick så jag gick idag och gjorde en rad tester enligt Haynes boken och fann till min förmodan en del onormala resultat.

1. Tändningsignalen ska enligt Haynes ligga mellan 300-400 millivolt medan den låg på ~700 vid uppmätningen.

2. Vid mätning av styrenhetens matning till spolen så fann jag att resistansen mellan anslutningen på styrenheten och kontakten där spolen går in var ~1 ohm medan Haynes sa att den skulle ligga på 0. Jag rengjorde kontakterna och provade mäta flera gånger, men kunde inte få den att nå 0 en enda gång. "Om resistansen är högre, byt styrenheten".

3. Vid mätning av tändspolens primärlindningar så fann jag att resistans låg på ~ 1.4 ohm medan Haynes angav 0,6+-0.2, vilket är alltså på tok för mycket. "Om resistansen är högre eller lägre, byt tändspolen".

4. Vid kontroll av styrenheten så höll jag tändspolens tändkabel ~ 2cm ifrån motorblocket och tittade i vilken följd gnistrorna kom och fann att de inte alls kom i en jämn ström som Haynes påpekade. De kom snarare som salvor där man i början såg 3-4 gnistor följda av tystnad i någon sekund. Därefter kom ytterligare någon gnistra för att sedan följas av tystnad och nästa salva. Kort och gott, det stämde inte alls.

Jag skulle gärna vilja veta vad ni alla anser om det här? Är min tändspole/styrenhet skadad?

Enligt Haynes så borde jag alltså byte både tändspolen och styrenheten.
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Martin!

Enligt boken finns det spjällhus med och utan förbindningsledning.

Till dina mätvärden, hur exakt är din ohmmeter? Om du kortsluter sladdarna med varandra, visar den 0 då? Annars för du ta detta värdet som nollpunkt.

Om du har två cm långt gnistgap kan gnistorna hoppa inne i fördelaren eller någon tändkabel då du höjer spänningen till bristningsgränsen. Normalt ligger det ju under 1 mm i gnistgap. Det kan gå så långt som när du testar att gnistan inte orkar hoppa=inte bra för stydonet.

Det är svårt att ge något generellt tips på din oroliga tomgång, men helt klart är CO halt, ociloskop för att se tändkurvorna och kompprov, bräsnletryck är kanske steg för att utesluta ev felkällor.

Har du rengjort tomgångsmotorn? (doppa den delen som sitter med slangar i thinner i 30 min, smörj sedan med motorolja)

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Till dina mätvärden, hur exakt är din ohmmeter? Om du kortsluter sladdarna med varandra, visar den 0 då? Annars för du ta detta värdet som nollpunkt.
Den visar 0.03 ohm om man kortsluter de med varandra. Hur ska då tolka resultaten jag fått? Är de normala?
Om du har två cm långt gnistgap kan gnistorna hoppa inne i fördelaren eller någon tändkabel då du höjer spänningen till bristningsgränsen. Normalt ligger det ju under 1 mm i gnistgap. Det kan gå så långt som när du testar att gnistan inte orkar hoppa=inte bra för stydonet.
Man måste ju göra på det sättet för att kunna se om det kommer några gnistror eller är Haynes boken ute och cyklar?
Har du rengjort tomgångsmotorn? (doppa den delen som sitter med slangar i thinner i 30 min, smörj sedan med motorolja)
Jag rengjorde den för några månader sen, men smörjde aldrig in den med motorolja. Hur tänker du dig att man ska smörja in den? Doppa hela "slang delen" i olja?

Kan även tillägga att motorn alltid rycker väldigt när jag börjar trycka på gasen, vilket är besvärligt som bara den. Det är inte flera ryck utan ett stort ryck som uppstår varje gång man börjar trycka på gas pedalen samt när man släpper på den.
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Martin!

Svårt att säga, men jag tror du kan tolka resultaten som normala då de inte ligger så långt från varandra. Men för att vara säker så kan man ju prova med att låna någon annans slutsteg.

Jag vill påstå att 2 cm gnistgap är åt helsike för mycket! Prova med en tändkabel och ett löst stift (i tändspolen) och jämför dina resultat.

Jag brukar smörja tomgångsmotorn för att den inte ev ska kärva. Men med tanke på dina problem så ligger det nog inte där.

Ett ryck kan komma från glappkontakt i jordledningen till insprutningen, sitter uppe till hö på motorn, där slangarna kommer in till insprutet. Kan även bero på ex en givarsladd, testa o bocka på kabeln till tempgivaren. (alltså motorn rör sig när du accelererar)

Annars så får jag nog hänvisa till de andra testerna för att utesluta felkällor.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Efter ett möte med Esko Antikainen (från klubben) så kom vi fram till följande saker:

1. Kompressionsprovet visade helt normala resultat. Alla cylindrar hade mellan 14-15 bar kompression.

2. CO värdena var helt åt h*lvete. När motorn gick på tomgång så steg CO värdet till 7,3% vilket är på tok för mycket.

3. Stift 2 och 3 blir ett tags körande sotiga.

4. Oljemätstickan luktar bensin.

Allt detta tyder på att någon/några av cylindrarna får för mycket bensisom den inte kan göras sig av med och därmed rinner det ner i vevhuset som sedan blandas ut i oljan och gör att det luktar bensin. Att stiften blir sotiga samt att CO-värdena är alldeles för höga kan bara bero av samma problem. Då återstår det att fråga sig, varför får den för mycket bensin? Våra slutsatser var att:

1. Anslutningen mellan temperaturgivaren och ECUn är inte som den borde bara, vilket resultarerar i felaktigt motstånd. Det jag skulle vilja veta här är då hur man räknar pinnarna på ECUn samt mellan vilka man ska mäta för att få fram motståndet på andra sidan, dvs. motståndet på temperaturgivaren?

3. Insprutarna är trasiga och läcker in bensin i cylindrarna när de egentligen ska vara frånslagna.

2. Bränsletrycksregulatorn som justerar mängden bränsle som ska skickas tillbaka till tanken är trasig, vilket gör att en för stor mängd bränsle stannar kvar i cylindern.

Detta då CO-värdena sjunker kraftigt då man gasar på och ökar varven.

För övrigt så rycker motorn något enormt när man bara trycker ner gaspedalen en aning (oavsett växel).

Vad tycker ni om allt detta? Är det någon som kan hjälpa mig ur denna härva?
480ES -87
MB
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 aug 2005 22:47
Kontakt:

Inlägg av MB »

Hej!

På min ECU kan man se siffrorna på stiften om man öppnar höljet till ECU-boxen.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Martin!

Nu kanske du närmar dig sanningen!

Steg ett borde vara att få tempgivaren att fungera, då ska motorn få rätt insprutningsmängd. Även om du inte har koll på numreringen så kan färgena leda dig rätt. Oftast står, som MB säger nummrena någonstans i det ena eller andra kontaktstycket (ev får man öppna boxen)

Mellan sift 15 (vit/blå) och jord hittar du tempgivaren. PTC 290 ohm vid 20 grader +- 20 ohm. (om man får avbrott = motorn varm! Men jag vet inte om ev bilen går in i ett sk halta hem program då= ökar insprutningsmängden)

Stift 14 (vit/grön) och 32 (vit/brun) inloppstempgivaren, samma som ovan.

Fortsätter problemen så är det bara att byta insprutare och tryckgivare.

Vilket bränsletryck fick ni uppmätt?

Mvh Jonas
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Mogge!
Tack för inlägget! Tyvärr hade jag inga anslutningsdon för att koppla in manometern och mäta bränsletrycket. Jag pratade med Martin i går och då hade han hittat fel på vacumslangen till bränsletrycksregulatorn. Jag avvaktar och ser vad han kommer fram till. Det är nog bäst att Martin styr denna tråd! Ev öppna en ny?
Esko
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Efter en lång tid förhoppningar så var alltid ihop satt och ja slog på motorn bara för att inse att det inte var några större skillnader. Jag hade bytte slangen mellan insugsgrenröret och bränsletryckregulatorn samt mellan EGR-ventilen och styrenheten, men det gav som sagt inga större skillnader. Den verkar inte dö lika lätt som den brukar göra när jag tryckte ner koppling och det känns som att den vill gå rätt, bara att man ungefär varje sekund hör att den jämna rytmen avbryts av en misständning. Gasar jag på så går den klockrent i ett kort tag och börjar därefter göra samma fel igen.
Imorgon så ska jag prova att mäta kopplingarna vid ECUn så vi får väl se vad det visar. Vet inte riktigt vad som ska göras härnäst. Trodde verkligen att det skulle vara slangen som löste det hela.
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Misströsta inte! Felsökning tar tid och går ut på att verifiera olika delsystem. Något jag ändå skulle rekomendera är att mäta bränsletrycket. Om du har spridare som läcker är det ju dessa som du ska byta.

På biltema kan du handla en enkel manometer, ett t stycke och slang+klämmor. Sedan ersätter du en bit av din plastslang med en gummidito.

Mvh Jonas
Senast redigerad av 1 Mogge, redigerad totalt 23 gånger.
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Kommer inte trycket att blir lägre om man ersätter en del av slangen med en T-koppling? Trycket minskar ju om man delar upp det.
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Nej, manometern ska sitta i det tredje hålet!

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jojo, det förstår jag också. Strunt samma, det var jag som tänkte fel :)
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Martin!

Du tänkte inte fel, du tänkte bara tvärt om! :lol:

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Vilken slang var det jag skulle in med manometern på? Är det den som går från bränsletrycksregulatorn till bränsletanken eller den som går från tanken till insprutningsgrenröret?
480ES -87
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster