Kall motor rycker på låga varv

MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Kall motor rycker på låga varv

Inlägg av MartinP »

Tjena allesammans!

Har sedan jag skaffat min 480 haft problem med att den rycker vid låga varv (<=1200) när motorn är kall. Så fort den blivit varm så är problemen så gott som borta.
Jag har bytt tändkablar,tändstift,fördelare och rotor och ECUn.

Någon som vet vad det kan vara?

Tack på förhand!

MartinP
480ES -87
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

kontrollera tempgivare

sök, de finns massor av info om detta :)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Kan den vara dålig redan? Jag bytte den i somras.
480ES -87
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

det är sällan givaren, det är oxid på kontakter eller dåligt kablage
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Skulle detta ryckande kunna orsakas av en dålig tändspole? Läste en annan tråd här på forumet och där misstänktes spolen vara orsaken.
480ES -87
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Okej, nu har jag varit ute och rotat en hel del grabbar. Och gissa vad? Jag fann min ECU trasig, IGEN!

Jag kollade fördelardosan,tändstiften (som var extremt sotiga, så jag rengjorde de),tändkablarna,tändlägesgivaren och temperaturgivaren. Allt var fin fint, men varför gick då motorn så hackigt? Den hackade och hade en väldig tendens att slockna så fort man tryckte ner kopplingen. Det började påminna mig om det felet jag upplevde när jag köpte 480n och det felet orsakades just av en dålig ECU så jag skruvade loss den "nya" ECUn, öppnade den och upptäckte att en av komponenterna i mitten av kortet hade smält!
Jag måste nu byta ut ECUn ännu en gång, men jag undrar om ni kanske kan hjälpa mig finna anledningen till varför ECUn gått sönder för andra gången?
Jag tvättade bilen för en vecka sedan och passade då även på att tvätta motorn. Jag täckte för fördelardosan, men visste inte att tändspolen också skulle vara övertäckt så den lät jag bli. Kan det vara så att någonting blev kortslutet någonstanns eller att något överbelastades i samband med detta? Bilen har innan tvätten fungerat helt perfekt.
Att tändstiften var sotiga ser jag som ett resultat av att ECUn beräknade blandningen felaktigt.

Bild
480ES -87
wannabe
Inlägg: 38
Blev medlem: 12 apr 2006 14:09
Ort: Härryda-Göteborg
Kontakt:

Inlägg av wannabe »

Jag har en ecu liggandes som du kan få köpa 8)
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jaså? Till en ES -87? Vad vill du ha för den? Jag antar att det inte är något fel på den.
480ES -87
wannabe
Inlägg: 38
Blev medlem: 12 apr 2006 14:09
Ort: Härryda-Göteborg
Kontakt:

Inlägg av wannabe »

Du har pm
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Låter som om du har kortslutning i kablage eller något liknande fel om samma krets bränns hela tiden.

Kan du följa till vilket stift den brunna kretsen är kopplad så kan du säkert hitta felet oxå.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Det är inte samma krets som bränns. Förut var det spänningsregulatorn som gick åt hel*ete (den längst ner på bilden) medan det nu är någon annan komponent.

Förresten, jag har sedan ja köpt bilen haft en Renix styrenhet i min 480. Hur är det med Bosch styrenheter, passar de till 480ES -87? Spelar märket någon roll?
480ES -87
wannabe
Inlägg: 38
Blev medlem: 12 apr 2006 14:09
Ort: Härryda-Göteborg
Kontakt:

Inlägg av wannabe »

Nä volvo har alltid flera olika leverantörer på sina komponenter
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Så din Bosch ECU för en ES -87 skulle alltså passa till min ES -87 som tidigare använt en Renix? Och det skulle inte uppstå några skumma problem?
480ES -87
wannabe
Inlägg: 38
Blev medlem: 12 apr 2006 14:09
Ort: Härryda-Göteborg
Kontakt:

Inlägg av wannabe »

jupp
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Stämmer det verkligen? Har inte bosch och siemens olika kontakter?

/Jonas
wannabe
Inlägg: 38
Blev medlem: 12 apr 2006 14:09
Ort: Härryda-Göteborg
Kontakt:

Inlägg av wannabe »

Mogge du har rätt det sitter fler stift i renix än i bosch så tyvärr martin får du söka vidare
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Jag har nog en box liggandes!
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jasså?

Du har pm.
480ES -87
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

det går inte att blanda bosch ok Renix.
Sen är det så att de måste vara från en -87 till din bil.

Det finns senare varianter och Fenix/Renix, 3-4 olika stycken, men de passar EJ din bil.

Mitt enda tips e som Mogge säger följ till vilket stift det går.

Kan du klura ut vilket stift så kan vi hjälpa dig att hitta vad det är kopplat till. Med tanke på hur mycket det smält så har du deinitivt kortslutning någonstans.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, jag fick ECUet från Mogge idag och satte genast igång med att försöka fixa felet. Jag slog på tändningen, allt lät fint och färddatorn var i fullgång. När jag slog igång motorn så lät det till min förvåning lika dåligt som förut. Jag tänkte direkt att det måste vara något annat och innan jag hann fatta vad som hände så hördes det plötsligt något konstigt spratter ifrån ECU boxen och därefter dog motorn. Jag anade direkt det värsta, nämligen att den nya ECU boxen skadats av min bil den med, men det enda som syntes när jag öppnade boxen var en massa rök. Alla komponenter såg bra ut så jag antar att ingenting skadades. Nu blir jag dock riktigt förbannad och är fullt övertygad om att det måste ligga fukt någonstanns som förstör det hela för mig. Eller vad säger ni? Kan det kanske vara någon givare som är blöt och kortsluter? Kan ni hjälpa mig med att komma till botten med det här problemet?

Jag har för nuvarande lagt in en kupéfläkt under huven och riktigt den mot generator området ihop om att all eventuell fukt torkar, men det jobbiga är att man inte riktigt vet vart felet ligget någonstanns och jag vet inte om jag vågar koppla in ECUn igen!
Mitt enda tips e som Mogge säger följ till vilket stift det går.
Hur tar jag reda på vad komponenten som brändes är kopplad till om man inte här kopplingschemat? Haynes täcker tyvärr inte ECUn då den där bara är ritad som en box där en massa kablar går in/ut. Är det någon av er som möjligtvis har kopplingsschemat över ECUn?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Martin!

Tråkigt att höra!

Kopplingsschema hittar du på EU klubben (se länkar) under donates

Troligtvis är det någon utgång som är kortsluten, ex insprutningsventiler eller någon givare.

Stämmer det att det är någon form av transistor som nrinner? Isf får man ta reda på vilken typ av transistor det är och vet man utgången får man följa kretsen på kretskortet.

Alt får du mäta upp komponeneterna via styrdonets anslutning och se om du hittar något felaktigt värde.

Det är tyvärr det enda att göra, jag tror inte på din fuktteori.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag har nu tittat på alla scheman på EU sidan och alla är totalt ointressanta då ingen av de täcker B18E motorn. Alla visar endast FP/EP motorerna. Det närmsta jag kommit till min motor är Haynes boken där kopplingsschemat för en B18 med en FENIX ECU finns beskrivet. Problemet är bara att jag har RENIX. Hur stor skillnad kan det tänkas vara mellan kopplingarna på en FENIX och en RENIX? Dessutom så ingen av dessa svaret på min frågan. Vad jag letade efter var ett elektriskt schema över hela ECUn och inte alla kopplingar fram till ECUn. Hur ska jag annars kunna avgöra vad den skadade komponenten är ansvarig för? Vad jag kan säga är att det står "IC20A" på den platsen där komponenten står.
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Martin!

Jag tror bestämt vi får talas vid! Skicka ditt tfnnr (mobil) via PM så slår jag dig en signal.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Med vidare efterforskningar så fann jag orsaken till överbelastningen! Det visade sig vara tomgångsventilen. Anledningen till att det är denna är för att jag vid uppmätningar såg att den matades med konstant 12V, vilket betyder att komponentens som brann upp (en spänningsregulator) belastades alltför mycket. Jag kopplade bort kabeln som går in i ventilen och mätte på de tre stiften. Jag fick i genomsnitt 30 ohm mellan varje stift. Vad säger ni om det grabbar?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Beklagar men jag tror inte du hittat felet.

12V/30 ohm=0,4 amp

12V*0,4A=4,8W

Enlig data ska det vara 44 ohm mellan stift 3-5 på tomgångsventilen så det känns rimligt med 30 ohm.

Mvh Jonas
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster