Kall motor rycker på låga varv

boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Volvos är vääldigt bra, men vääldigt dyra.

Bosch silikon kablar är bra kablar till ett bättre pris.

Biltemas har jag också väldigt dålig erfarenhet av....
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MulletheMeck
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 maj 2007 05:29
Ort: Mellbystrand
Kontakt:

Inlägg av MulletheMeck »

ok, jag köppte mina genom en släkting som jobbar på en bilfirma... så jag fick bra kablar ricktigt billigt... men om man trimmar så är det inte värt att snåla med sånna saker.. lycka till ;-)
mvh, Lukas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag köpte nya kablar samt tändstift och jag kan säga att det är en enorm skillnad i hur motorn går. När man gasar på så känns det inte längre som att den vill slockna. Dock så har man fortfarande att den misständer så jag tog och plockade bort fördelardosan i hopp om att finna något fel där. Nu är jag inte speciellt bra på att avgöra om fördelardosan behöver bytas eller inte så jag har tagit ett par bilder för att kunna få hjälp från er. Jag vet att det är kolet i mitten samt stiften på sidorna man ska hölla ögonen på, men hur vet man när det är dags att byta? Är det något man mäter?

Kom även att tänka på om det kan vara så att jag kanske bytt plats på någon av tändkablarna så jag bifogar även en bild för att visa det är kopplat hos mig. Går rotorarmen moturs så tänder den enligt specifikationerna 1-3-4-2 vilket stämmer i mitt fall.

BildBildBildBild
480ES -87
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) Kollade lite på bilderna av fördelaren eftersom den på lockets insida är lite mörk så är det ju svårt att se hur mittenkolet ser ut men en sak som jag märkt med det är att det brukar kunna kärva när det blir slitet, hade själv lite problem med misständningar ibland och vid kontroll så upptäckte jag att just mittenkolet kärvade och gick allmänt trögt så vad jag gjorde var att ta ur det och ersätta det med ett annat från en annan fördelare vet ej från vilken bil det kom men det var samma diameter på det sen rengjorde jag också dom andra kontaktpunkterna i locket och vips inga met misständningar. Kolet måste ju sitta ganska "löst" och kunna fjädra ut i sitt hål så att det blit bra kontakt till rotorn. Bara en ide men väl värd att kolla upp :shock:
Chrille
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Det där med kolet har jag kontrollerat. Det fjädrar hur bra som helst. Hur är det med ordningen av kablarna? Sitter de korrekt?
480ES -87
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :)
Detta är taget ur Haynes boken:
Tändföljd 1-3-4-2
Ettans cylinder: Närmast svänghjulet
Vevaxel roterar medurs
Fördelaren roterar moturs



Eftersom fördelarlocket bara kan sitta på ett sätt så kommer ju det rätt när man sätter dit det och locket brukar vara märkt med en siffra på utsidan för respektive kabel ev. sitter det ett extralock utanpå som är märkt.
Om du skulle råkat sätta någon kabel fel så brukar motorn gå riktigt illa så det märks direkt

En annan sak kan ju vara en mikroskopisk spricka i locket som du kanske inte ser men det brukar isåfall bli lite svartbränt där, sen kan det ju vara rotorn jag tycker att det ser lite "brunt" ut i kanterna på plåtblecket vid centrum, har du en annan rotor att testa med så gör det skulle nog själv testa det :roll:
Chrille
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Har nu även bytt fördelardosa samt rotorarm och det känns som att man kommit ännu närmare målet. Slår man på den så går den rätt i 3-4 sek o sen börjar man höra misständningar med 1-2 sek intervaller. Den går definitivt på alla fyra och man känner styrkan i den om man trycker ner gasen i botten, men vad fan är det som orsakar de där misständningarna?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Martin!

Åter igen, har du justerat CO haten? Kan vara det som är boven i dramat, om du och esko provade justera denna?

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Nej, han inte göra det igår pga komplikationer med skarvningen. Bra, men då vet jag att det kan vara det :) Visste inte att CO-potentiometern kunde ha ett sådant stort inflytande på motorn gång. Vad är det den gör egentligen?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Den ställer in Co halten=insprutad mängd bränsle.

Svårt att säga om det är den men är den tillräckligt feljusterad så kan det påverka.

Prova att justera själv och se om du får något reslutat.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag provade själv att snurra på den, men märkte inga som helst skillnader. Jag antar att man bör ha en CO-halt mätare för att inte vara ute och cykla.
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Nja, jag har för mig att man kan ställa in ett ohmvärde som grundställning.

Frågan är om den fungerar?

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Efter ytterligare ett möte med Esko idag så lyckades vi till slut lösa problemet! Den genialiske Esko kom med idén att det kanske är EGR-ventilen som är ute och spökar (i brist på idéer) och mycket riktigt så visade det sig vara just denna som var orsaken. Eller närmare bestämt modulatorventilen, alltså den som skapar vacuumet som EGR-ventilen reagerar på. Modulatorventilen hade fastnat i ett läge där den ständigt skapade ett vacuum vilket gjorde att motorn gick förskräckligt. Så fort vi tog bort slangen mellan EGRen och modulatorventilen så gick motorn som en klocka och CO-värden visade ~0.80 vilket är alldeles utmärkt.
Jag har sedan jag köpt bilen haft problem med att den ryckt något otroligt när jag börjat trycka ner gasen på alla möjliga växlar (något jag beskrev i tidigare trådar) och allt detta är nu löst då modulatorventilen är bortkopplad. Jag kunde inte vart lyckligare när jag insåg detta! :mrgreen: Tusen tack Esko och till alla er andra för era tips! Nu till mina Popups som helt plötsligt slutat fungera, men det skapar jag en ny tråd för..
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

:oops: visst fan! Det sitter ju på dessa modeller!

Sorry, det är en typisk felkälla när man får höga HC halter!

Nåja, du blir snart en duktig mekaniker.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Hehe, med er hjälp så dröjer det nog inte länge :lol: Vem lär man sig av om inte av de bästa?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Ich ja, man va fan!

EGR sitter ju inte på "normala" bilar. Ex turbon!

Nåja skönt att du fått rätsida på bilen!

Mvh Jonas
022. Pär Renström
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

Jag hade också "modulatorfelet" på ES:en när jag hade den. :)
Inte alls ovanligt...

//Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Vad gjorde du för att lösa problemet? Jag har bara täppt till vaccumstyrningen till modulatorn.
480ES -87
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Jag rekomenderade Martin att "täppa till" vacumslangen till modulatorventilen för att klara besiktningen. Jag har inte hitills råkat ut för någon besiktningsman som kollat elektroniken ( de vet troligen inte hur man ska göra). De brukar kolla att EGR-ventilen fungerar genom att koppla vaccum till den. Vid de senaste två årens besiktningar har inte ens detta gjorts.
Således Martin får ta ställning till hur han vill ha det. Var felet ligger ECU? modulatorventil? vet vi inte idag. Det viktiga är att få bilen genom besiktningen. Därefter får Martin besluta hur han vill göra.
Esko 8)
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Nej, jag kunde inte bry mig mindre om modulatorventilen eller om det faktum att EGR-ventilen är urkopplad. Att motorn går jämt och fint är det enda jag bryr mig om i det här fallet.
480ES -87
022. Pär Renström
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

MartinP skrev:Vad gjorde du för att lösa problemet? Jag har bara täppt till vaccumstyrningen till modulatorn.
Det här var länge sen men jag tror Volvo bytte hela modulatorventilen...dyr som svin var den säkert om jag minns rätt. :evil:
Men sen gick bilen bra iallafall!

//Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Det här var länge sen men jag tror Volvo bytte hela modulatorventilen...dyr som svin var den säkert om jag minns rätt. Evil or Very Mad
Men sen gick bilen bra iallafall!
Varför bytte du inte den själv bara? Från skroten? Den är inte världens billigaste där heller, men ja trodde att vi medlemmar gjorde allt själva :D
480ES -87
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Rated Product Tips 8b3d34d
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Info d08cd26
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Great Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Site 5d19b17
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst