Kall motor rycker på låga varv
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
Volvos är vääldigt bra, men vääldigt dyra.
Bosch silikon kablar är bra kablar till ett bättre pris.
Biltemas har jag också väldigt dålig erfarenhet av....
Bosch silikon kablar är bra kablar till ett bättre pris.
Biltemas har jag också väldigt dålig erfarenhet av....
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 10 maj 2007 05:29
- Ort: Mellbystrand
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
Jag köpte nya kablar samt tändstift och jag kan säga att det är en enorm skillnad i hur motorn går. När man gasar på så känns det inte längre som att den vill slockna. Dock så har man fortfarande att den misständer så jag tog och plockade bort fördelardosan i hopp om att finna något fel där. Nu är jag inte speciellt bra på att avgöra om fördelardosan behöver bytas eller inte så jag har tagit ett par bilder för att kunna få hjälp från er. Jag vet att det är kolet i mitten samt stiften på sidorna man ska hölla ögonen på, men hur vet man när det är dags att byta? Är det något man mäter?
Kom även att tänka på om det kan vara så att jag kanske bytt plats på någon av tändkablarna så jag bifogar även en bild för att visa det är kopplat hos mig. Går rotorarmen moturs så tänder den enligt specifikationerna 1-3-4-2 vilket stämmer i mitt fall.
Kom även att tänka på om det kan vara så att jag kanske bytt plats på någon av tändkablarna så jag bifogar även en bild för att visa det är kopplat hos mig. Går rotorarmen moturs så tänder den enligt specifikationerna 1-3-4-2 vilket stämmer i mitt fall.
480ES -87
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
Hej Kollade lite på bilderna av fördelaren eftersom den på lockets insida är lite mörk så är det ju svårt att se hur mittenkolet ser ut men en sak som jag märkt med det är att det brukar kunna kärva när det blir slitet, hade själv lite problem med misständningar ibland och vid kontroll så upptäckte jag att just mittenkolet kärvade och gick allmänt trögt så vad jag gjorde var att ta ur det och ersätta det med ett annat från en annan fördelare vet ej från vilken bil det kom men det var samma diameter på det sen rengjorde jag också dom andra kontaktpunkterna i locket och vips inga met misständningar. Kolet måste ju sitta ganska "löst" och kunna fjädra ut i sitt hål så att det blit bra kontakt till rotorn. Bara en ide men väl värd att kolla upp
Chrille
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
Hej
Detta är taget ur Haynes boken:
Tändföljd 1-3-4-2
Ettans cylinder: Närmast svänghjulet
Vevaxel roterar medurs
Fördelaren roterar moturs
Eftersom fördelarlocket bara kan sitta på ett sätt så kommer ju det rätt när man sätter dit det och locket brukar vara märkt med en siffra på utsidan för respektive kabel ev. sitter det ett extralock utanpå som är märkt.
Om du skulle råkat sätta någon kabel fel så brukar motorn gå riktigt illa så det märks direkt
En annan sak kan ju vara en mikroskopisk spricka i locket som du kanske inte ser men det brukar isåfall bli lite svartbränt där, sen kan det ju vara rotorn jag tycker att det ser lite "brunt" ut i kanterna på plåtblecket vid centrum, har du en annan rotor att testa med så gör det skulle nog själv testa det
Detta är taget ur Haynes boken:
Tändföljd 1-3-4-2
Ettans cylinder: Närmast svänghjulet
Vevaxel roterar medurs
Fördelaren roterar moturs
Eftersom fördelarlocket bara kan sitta på ett sätt så kommer ju det rätt när man sätter dit det och locket brukar vara märkt med en siffra på utsidan för respektive kabel ev. sitter det ett extralock utanpå som är märkt.
Om du skulle råkat sätta någon kabel fel så brukar motorn gå riktigt illa så det märks direkt
En annan sak kan ju vara en mikroskopisk spricka i locket som du kanske inte ser men det brukar isåfall bli lite svartbränt där, sen kan det ju vara rotorn jag tycker att det ser lite "brunt" ut i kanterna på plåtblecket vid centrum, har du en annan rotor att testa med så gör det skulle nog själv testa det
Chrille
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
Har nu även bytt fördelardosa samt rotorarm och det känns som att man kommit ännu närmare målet. Slår man på den så går den rätt i 3-4 sek o sen börjar man höra misständningar med 1-2 sek intervaller. Den går definitivt på alla fyra och man känner styrkan i den om man trycker ner gasen i botten, men vad fan är det som orsakar de där misständningarna?
480ES -87
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
Efter ytterligare ett möte med Esko idag så lyckades vi till slut lösa problemet! Den genialiske Esko kom med idén att det kanske är EGR-ventilen som är ute och spökar (i brist på idéer) och mycket riktigt så visade det sig vara just denna som var orsaken. Eller närmare bestämt modulatorventilen, alltså den som skapar vacuumet som EGR-ventilen reagerar på. Modulatorventilen hade fastnat i ett läge där den ständigt skapade ett vacuum vilket gjorde att motorn gick förskräckligt. Så fort vi tog bort slangen mellan EGRen och modulatorventilen så gick motorn som en klocka och CO-värden visade ~0.80 vilket är alldeles utmärkt.
Jag har sedan jag köpt bilen haft problem med att den ryckt något otroligt när jag börjat trycka ner gasen på alla möjliga växlar (något jag beskrev i tidigare trådar) och allt detta är nu löst då modulatorventilen är bortkopplad. Jag kunde inte vart lyckligare när jag insåg detta! Tusen tack Esko och till alla er andra för era tips! Nu till mina Popups som helt plötsligt slutat fungera, men det skapar jag en ny tråd för..
Jag har sedan jag köpt bilen haft problem med att den ryckt något otroligt när jag börjat trycka ner gasen på alla möjliga växlar (något jag beskrev i tidigare trådar) och allt detta är nu löst då modulatorventilen är bortkopplad. Jag kunde inte vart lyckligare när jag insåg detta! Tusen tack Esko och till alla er andra för era tips! Nu till mina Popups som helt plötsligt slutat fungera, men det skapar jag en ny tråd för..
480ES -87
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
-
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
- Ort: Esko
- Kontakt:
Jag rekomenderade Martin att "täppa till" vacumslangen till modulatorventilen för att klara besiktningen. Jag har inte hitills råkat ut för någon besiktningsman som kollat elektroniken ( de vet troligen inte hur man ska göra). De brukar kolla att EGR-ventilen fungerar genom att koppla vaccum till den. Vid de senaste två årens besiktningar har inte ens detta gjorts.
Således Martin får ta ställning till hur han vill ha det. Var felet ligger ECU? modulatorventil? vet vi inte idag. Det viktiga är att få bilen genom besiktningen. Därefter får Martin besluta hur han vill göra.
Esko
Således Martin får ta ställning till hur han vill ha det. Var felet ligger ECU? modulatorventil? vet vi inte idag. Det viktiga är att få bilen genom besiktningen. Därefter får Martin besluta hur han vill göra.
Esko
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
Varför bytte du inte den själv bara? Från skroten? Den är inte världens billigaste där heller, men ja trodde att vi medlemmar gjorde allt självaDet här var länge sen men jag tror Volvo bytte hela modulatorventilen...dyr som svin var den säkert om jag minns rätt. Evil or Very Mad
Men sen gick bilen bra iallafall!
480ES -87
-
- Inlägg: 5098
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Best Product Info
Please try Google before asking about Top Rated Product Tips 8b3d34d
-
- Inlägg: 5098
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Top Rated Product Guide
Please try Google before asking about Great Product Info d08cd26
-
- Inlägg: 5098
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Great Product Blog
Please try Google before asking about Cool Product Site 5d19b17
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst